Wednesday 6 March 2013

سیاست و اخبار در جهان



از سایر مطبوعات:/رییس جمهور آینده چین از مقامات این کشور خواست تا علیه فساد اداری مبارزه کنند /بشار الاسد: از قدرت کنار نمی روم /دوره آموزش ثانوی در ترکمنستان افزایش می یابد /اشرفی: در مورد جایز بودن حملات انتحاری در افغانستان فتوا نداده ام/اظهارات رییس شورای علمای پاکستان سیاسی و خنده آور است»/یک کارمند یک دستگاه پروسس چوب در سویس بر همکاران خود آتش گشوده، دو نفر را کشت /ولایت غور: یک دختر 17 ساله در قریه سیدان مرغاب توسط شوهرش به قتل رسیده است / وزارت معارف افغانستان برای سال تعلیمی 1392 هجری شمسی یازده هزار معلم جدید جذب می کند /صدیقی: از
ضیاالرحمن حسرت
ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی یا USAID در جلال آباد پروژۀ بازسازی بند برق درونته را به دلیل ناتوانی اجراییوی و نظارتی ولایت ننگرهار فسخ کرد.

ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی مي گويد که در سال گذشتۀ ميلادى پروژۀ بازسازى بند برق یاد شده را آغاز کرد، اما به دلیل عدم علاقمندى، بی توجهی و نبود سهمگيرى دولت از ادامۀ کار در این زمینه دست برداشته است.

مایک دمسی مسئول برنامه های این اداره در ننگرهار روز یکشنبه گفت " اداره USAID مصمم شده بود تا با ده درصد سهمگيرى دولت، بند برق درونته را بازسازى کند اما با وجود تعهدات مکرر و با گذشت شش ماه از این تعهدات، تا هنوز هيچگونه علاقمندى و یا سهمگیریی از جانب دولت به مشاهده نرسیده است ."

آقای دمسى علاوه کرد که گل آغا شيرزوى، والى ننگرهار سال گذشته در یک گرد همآیی به پرداخت پنج صد هزار دالر امريکایی برای کمک به این پروژه از سوى بنياد شيرزى وعده سپرد، اما تا کنون این مبلغ در دسترس پروژۀ یاد شده قرار نگرفته است.

مایک دمسی ادامه داد که پس از اين، همه پروژه هايشان از سوى دولت راه اندازى خواهد شد واین اداره به گونۀ مستقيم هيچ پروژه یی را راه اندازى نخواهد کرد. او افزود که بودجۀ USAID پس از این در بودجۀ انکشافى دولت افغانستان شامل خواهد شد و ادارۀ مذکور تلاش هایش را برای ظرفیت سازی در وزارتخانه های افغانستان شدت می بخشد.

درهمين مقام ها در ولایت ننگرهار با رد این اظهارات می گویند که ادارۀ ولایتی هم اکنون نیز بر تعهدات خود ایستادگی دارد، اما ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی هیچ کاری را با آنان شریک نساخته است.

احمدضيا عبدالزى، سخنگوى والى ننگرهار می گويد مبلغی را که قرار بود والى آن ولايت برای پروژۀ ترميم و بازسازى دستگاه توليد برق درونته بپردازد، آماده است و براى پرداخت سه ميليون ديگر آن با وزارتخانه هاى ماليه وانرژى وآب گفتگو ها صورت گرفته است. او نیز مشارکت ده در صدی دولت را در این پروژه تایید کرد.

دستگاه توليد انرژى برق دورنته چندين بار از سوى روسيه وايتاليا بازسازى شده است، با آنهم ظرفيت توليدی آن براى شهر جلال آباد کافی نبوده و نياز به ترميم ماشينهاى آن محسوس مى باشد.

قوماندانی آیساف ترمیم تونل سالنگ را در افغانستان تمویل میکندحوادث داخلی افغانستان, اخبار, افغانستان, اسيا, اقتصاد
3.03.2013, 13:47
© .wikipedia.org/Michal Vogt/сс-by-sa 3.0
... قوماندانی نیروهای بین المللی مساعدت به امنیت در افغانستان (ISAF) ترمیم تونل سالنگ به طول تقریباً 3.6 کیلو متر در افغانستان تمویل میکند. در این باره روزنامه انتیرنیتی Khaama Press در روز یکشنبه خبر داد. به گفته احمشاه وحید معاون وزارت فوائید عامه افغانستان، قوماندانی نیروهای بین المللی مساعدت به امنیت در افغانستان (ISAF) جهت ترمیم تونل سالنگ مبلغ 11 میلوین دالر تخصیص داده و کار بازسازی ان در هفته گذشته اغاز شده است. به گفته ناظران، قوماندانی نیروهای آیساف در استانه خورج نیروهای خود از افغانستان در سال 2014 از بابت وضع نامناسب تونل سالنگ جداً نگران بود. به گفته جنرال رجب قوماندان حفظ و مراقبت سالنگ بعد از اغاز امور بازسازی تونل سیستم رفت و امد وسایط ترانسپورتی تغییر میکند و به موترهای تیزرفتار فقط در روز اجازه عبور داده میشود و موترهای باربری یک روز بعد در روز از یک طرف اجاز عبور خواهند اشت.
احمد رشید: افغانستان باید خط دیورند را به رسمیت بشناسد

احمد رشید، نویسندۀ و روزنامه‌نگارِ معروف پاکستانی از دولتِ افغانستان می‌خواهد تا خط مرزی دیورند را به رسمیت بشناسند.
این روزنامه‌نگارِ پاکستانی در گفت‌وگویی با مجلّۀ انگاره چاپ کابل گفته است که خط دیورند، «مرزِ شناخته‌شدۀ بین‌المللی» است و برای این‌که به کشمکش‌ها در افغانستان نقطۀ پایان گذاشته شود، دولت این کشور باید این مرز را بپذیرد.
آقای رشید در این گفت‌وگو پذیرفتنی می‌داند که پاکستان، «پشتیبانِ راستین» طالبان در منطقه بوده است و بیش‌تر رهبرانِ این گروه را پناه داده است؛ امّا وی امیدوار است که با تلاش‌های مشترک افغانستان و پاکستان، این روند تغییر یابد و پاکستان از حمایتِ طالبان دست بردارد.
این روزنامه‌نگار از کشورهای همسایه به ویژه پاکستان می‌خواهد تا به حمایت‌شان از گروه‌های هراس‌افگن پایان دهند. وی با آن‌که امریکا را «بازی‌گرِ اصلی صلح افغانستان» می‌خواند، می‌گوید که حکومت‌های افغانستان، پاکستان و ایران نیز می‌توانند در گفت‌وگوهای صلح اثرگذار باشند.
آقای رشید در این گفت‌وگو از جامعۀ جهانی می‌خواهد تا برای تأمین امنیت و فضای صلح‌آمیز پس از سال ۲۰۱۴، افغانستان را یاری کند. وگرنه، وی باورمند است که جامعۀ جهانی قادر به ادامۀ جنگ افغانستان نیست
.
محکمه بنگلادش رهبر حزب اپوزیسیون اسلامی را به مرگ محکوم کرد
سياست, اخبار, اسيا
28.02.2013, 15:08
روز پنجشنبه محکمه جنایات جنگی در بنگلادش دلواری حسین سعید رهبر حزب "جماعت اسلامی " بزرگترین حزب اسلامی این کشور را به مرگ محکوم کرد. وی متهم به جنایات جنگی و نسل کشی در طول جنگ بنگلادش- پاکستان در سال 1971 می باشد.

رهبر حزب اسلامگرا به جرم کشتار دسته جمعی، تجاوز به عنف، سرقت و آزار و اذیت مذهبی پیروان آیین هندو متهم می باشد. انتظار حکم صادره برای وی ، کشور بنگلادش را با اعتصاب عمومی در سطح کشور مواجه کرده است

محترم احمد ضیا مسعود: حکومت می خواهد برای رسیدن به قدرت از راه های نادرست استفاده کند
جبهه ملی نقش زنان را در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها بسیار اثرگذار و سازنده میداند و از زنان می خواهد تا در تصمیم گیری ها در کشور نقش شان را بازی بکنند.

این جبهه از احتمال کاربرد تقلب در انتخابات ریاست جمهوری نگران است، اما هشدار میدهد که جبهه اجازه نخواهد داد تا برای رسیدن به قدرت سیاسی از شیوه های نادرست کار گرفته شود.
باآنکه در حدود سیزده ماه به برگذاری انتخابات ریاست جمهوری مانده است، اما دیده میشود که برخی از جریان های سیاسی برای این انتخابات آماده گی می گیرند، جبهه ملی در نشستی که به منظور چگونگی حضور زنان در انتخابات آینده ریاست جمهوری در کابل برگذار شده است از برنامه های حکومت برای برگذاری انتخابات آینده ریاست جمهوری سخت انتقاد می کند.
رهبر جبهه ملی، احمد ضیا مسعود گفته است که:« حکومت موجود مشروعیت سیاسی خود را از دست داده است و میخواهد برای رسیدن به قدرت سیاسی از راه های نادرست استفاده کند.»
عضو ارشد جبهه ملی، محمد محقق گفته است که:« دولت هیچ کاری برای اینکه انتخابات به گونۀ شفاف برگذار شود انجام نداده است و حکومت باید برای برگذاری انتخابات شفاف برای همه ای مردم شناسنامه های برقی توزیع کند.»
این نگرانی ها در حالی مطرح میشوند که چندی پیش حکومت کاربرد کارت های گذشته رای دهی را در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری با اعتبار اعلان کرد وکمیسیون مستقل انتخابات نیز گفته است که در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری استفاده کارت های قبلی راهی دهی و شناسنامه های برقی اعتبار دارد

No comments:

Post a Comment