Saturday 9 March 2013

حکومت در تلاش برگزاری یک ‌جرگه‌ فرمایشی

احمدضیا مسعود: حکومت در تلاش برگزاری یک ‌جرگه‌ فرمایشی است

شنبه ۱۹ حوت ۱۳۹۱
- اسدالله تیموری- هرات
سران جبهه ملی در جمع صدها تن از باشندگان ولایت هرات گفتند که حکومت با ناامن کردن روستاها و ولایت‌ها تلاش می‌کند زمینه‌ی برگزاری یک لویه‌جرگه را به‌خاطر ابقای تیم حاکم فراهم کند.
احمدضیا مسعود، رییس جبهه ملی، محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان و عزیزالله کارگر سرپرست حزب جنبش ملی اسلامی برگزاری این نشست را تجدید پیمان با مردم، به‌خاطر برآروده کردن آرزو‌های مردم افغانستان عنوان کرده گفته‌اند که دولت کنونی در جریان یازده‌سال گذشته نتوانسته است کاری بنیادی در کشور انجام دهد.
آنان روز پنج‌شنبه‌ گذشته، در این نشست از مردم خواستند تا در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، شرکت کنند.
احمدضیا مسعود می‌گوید طالبان و حکومت کنونی خواهان برگزاری انتخابات در افغانستان نیستند، دولت و طالبان نمی‌خواهند که احزاب سیاسی در کشور فراگیر شوند.
احمدضیا مسعود، رهبر جبهه‌ی ملی، که در این نشست سخنرانی می‌کرد گفت: «حکومت کنونی در سال ۲۰۱۴میلادی دو انتخاب دارد که در اولی می‌خواهد از طریق یک انتخابات تقلبی تیم کنونی را که در یازده‌سال گذشته در افغانستان فساد کرده و ثروت‌های ملی را به غارت برده‌اند، دوباره بر سرنوشت سیاسی مردم حاکم کند.»
آقای مسعود ادامه داد: «پلان دومی دولت این است که اوضاع امنیتی را ناآرام ساخته در قرا و قصبات کشور مشکلات امنیتی را به‌وجود بیاورد تا این مشکلات امنیتی بهانه‌ی خوبی باشد برای این‌که بار دیگر دولت‌مردان کنونی یک لویه‌جرگه‌ فرمایشی را تشکیل داده و بگویند که شرایط برای یک انتخابات شفاف مساعد نیست، بنا بر آن دولت حق دارد به‌مدت دو سال دیگر موعد خود را تمدید کند.»
آقای مسعود گفت اکنون میان افکار و اصول دو جناح مخالف یعنی طالبان و حکومت افغانستان شباهت¬های زیادی وجود دارد، زیرا طالبان هم مخالف دموکراسی‌اند و هم حکومت موجود را نمی‌خواهند.
او می‌گوید طالبان و حکومت کنونی خواهان برگزاری انتخابات در افغانستان نیستند، دولت و طالبان نمی‌خواهند که احزاب سیاسی در کشور فراگیر شوند.
رهبر جبهه ملی افزود: «این مسوولیت بزرگ دینی و ملی مردم افغانستان است تا در برابر این دو گروه یعنی طالبان به‌عنوان گروه افراطی که معتقد به ایجاد جامعه مدنی نیست. و حکومت فعلی که خواهان انحراف روند دموکراسی و نظام مردم‌سالاری از مسیر اصلی‌اش است، ایستادگی و مقاومت کنند.»
آقای مسعود، خطاب به اشتراک‌کنندگان گفت: «این را یقین داشته باشید که اگر کاندیدای حکومت کنونی در سال ۲۰۱۴ از طریق راه¬های نامشروع باردیگر بر سرنوشت سیاسی شما مردم حاکمیت کنند، پیامد آن جز بی‌ثباتی، فقر، بیچارگی و قوت‌یافتن طالبان چیز دیگری نخواهد بود.»
به‌گفته ‌او، انتخابات شفاف و عادلانه بدون داشتن کارت‌های رای‌دهی جدید امکان‌پذیر نخواهد بود.
این در حالیست که رییس‌جمهور کرزی روز چهارشنبه در سخنرانی‌اش در پارلمان گفت در سال ۲۰۱۴ تلاش می‌کند تا انتخابات شفاف برگزار شود و او پس از انتخابات رییس‌جمهور پیشین افغانستان خواهد بود.
در همین حال، محمد محقق، رهبر حزب وحدت و عضو جبهه ملی، در این نشست گفت: «دولت کنونی باید حداقل افغانستان را خانه امنی برای مردم این کشور می‌ساخت تا زمینه‌های برگشت مهاجران مساعد و بستر مناسب کاری برای مردم ایجاد می‌شد، که این کار در حد یک آرمان برای مردم افغانستان باقی مانده است.»
به‌گفته آقای محقق، مردم افغانستان اکنون اوضاع را تاریک می‌بینند؛ زیرا اوضاع امنیتی برای‌شان روشن نیست و خطر این وجود دارد که افغانستان باردیگر به مرکز تروریزم دنیا مبدل شود؛ چرا که مساله برقراری امنیت شعاری بوده که همواره ازسوی دولت به مردم داده شده است.
با این حال، نشست جبهه‌ ملی در ورزشگاه هرات با رشته انفجارهایی نیز به همراه بود. نخست در لحظات آغاز این نشست و در فاصله نزدیک به محل برگزاری آن در برابر ساختمان ولایت هرات رخ داد که به‌گفته مقام‌های امنیتی دو تن بر اثر این انفجار زخمی شده‌اند.
انفجار دومی به فاصله زمانی بیست دقیقه، در جاده میدان هوایی هرات رخ داد که تلفاتی در پی نداشت.
این نشست در حالی از سوی جبهه ملی در هرات برگزار شد که به‌گفته سران این جبهه قرار است نشست‌های مشابه در چند ولایت دیگر از سوی این جریان سیاسی برگزار شود و به‌دنبال آن در یک گردهمایی بزرگ توسط این جبهه در کابل، کاندیدای این ایتلاف سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری کشور نیز معرفی خواهد شد.

No comments:

Post a Comment