Friday 13 December 2013

اخبار سیاست در جهان

 

هندوستان نگرانی عمیق دارد که طالبان دوباره به قدرت نرسند و این گروه هیچ مداخله و اهمیتی پس از تحول سال 2014 نداشته باشد. برای اینکه طالبان و متحدین شان، خیلی دشمنی با هند دارند. در افغانستان، هند منافع زیاد تجارتی در بخش منابع طبیعی، به خص...وص در معادن دارد."


هند و افغانستان در سال 2011 توافقنامه همکاری های ستراتیژیک را امضا کردند و انتظار می رود روابط نظامی، اقتصادی و سیاسی دو کشور، از این هم افزایش یابد.
گفته می شود رییس جمهور کرزی برای بر آورده شدن لست خواسته هایش که در ماه می امسال به هند سپرده بود، تاکید مجدد کند

 


 
کرزی امریکا را به 'استعمارگری' و 'جنگ روانی' متهم کرد
فقط کرزی تصمیم گیرندۀ توافقنامه امنیتی است، ارگ
سنا: رهبر آینده افغانستان توافقنامه امنیتی را امضا کند
سفر هیگل به کابل، بحث توافقنامه امنیتی یا دیدار سربازان
19 قوس,
1392
رئیس جمهور اف...غانستان، ایالات متحده امریکا را به تهدید، استعمارگری و راه اندازی جنگ روانی متهم کرد.

حامد کرزی در گفتگو با روزنامۀ لوموند فرانسه گفته است که ایالات متحده در تلاشی برای وادار ساختن او به امضای توافقنامۀ امنیتی تا پایان سال روان، به گونۀ مطلق مانند یک قدرت استعمارگر عمل می کند.

روزنامۀ لوموند این مصاحبۀ رئیس جمهور افغانستان را به روز سه شنبه نشر کرده که در آن آقای کرزی می گوید ایالات متحده "مطلقاً" مانند قدرت استعمارگر برخورد می کند.

واکنش تند رئیس جمهور کرزی در این روزنامه در حالی نشر شد که آقای کرزی و رئیس جمهور باراک اوباما در مراسم گرامیداشت از نلسن مندیلا، رهبر پیشین افریقای جنوبی در جوهانزبرگ احوال پرسی کرده اند.

به اساس گزارش خبر رسانی رویترز، آقای اوباما صحبت در مورد مسائل سیاسی را در آن مراسم، مناسب ندانسته است.

رهبر افغانستان از ایالات متحده خواسته است تا برای از سر گیری گفت و شنود های صلح، واشنگتن باید از "ارتباطات و تماس های سری" که در بین حلقه های طالبان دارد، کار گیرد.
روزنامۀ لوموند به نقل از آقای کرزی می نویسد که امریکایی ها چنین تهدید می کنند که "معاشات قوای نظامی را نخواهیم پرداخت، شما را به جنگ داخلی خواهیم کشاند و از این قبیل تهدیدات."

آقای کرزی می گوید که ایالات متحده به خاطر وادار ساختن اش تا قرارداد امنیتی را امضأ کند "جنگ روانی" را در افغانستان راه انداخته است.

مقام های ناتو و ایالات متحده می گویند که این توافقنامه برای پلانگذاری حضور هزاران سرباز خارجی در افغانستان حیاتی است تا پس از سال ۲۰۱۴ سربازان افغان را آموزش دهند و آنان را در ماموریت مبارزه با دهشت افگنی یاری رسانند.

رئیس جمهور افغانستان به شرایط قبلی خود پافشاری کرده به روزنامۀ فرانسه یی گفته است در صورتی که حمله بر خانه های افغان ها توقف یابد، آماده است قرارداد را پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده امضأ کند.
.
 

No comments:

Post a Comment