Sunday 29 December 2013

فروش موترهای زرهی پُرزه شدۀ امریکایی در افغانستان

فروش موترهای زرهی پُرزه شدۀ امریکایی در افغانستان
07 جدی, 1392
اردوی ایالات متحده قبل از ترک افغانستان تا ختم سال ۲۰۱۴ پُرزه کردن(تکه تکه کردن)
تعداد ۱۹۳۸ موتر زرهی ضد ماین نوع ام آر ای پی(MRAP) مخصوص نظامیان امریکایی در  آن کشور را آغاز  کرده تا به فروش برساند.

اردوی ایالات متحده در آستانه خروج شان از افغانستان حالا از این موترهای زرهی استفاده نظامی نمی کنند، بنابراین آنها را به شکل پرزه شده به مشتریان علاقمند افغان می فروشد.

مشی تخریب تجهیزات به جاگذاشته نیروهای آیساف در افغانستان در مغایرت کامل خروج نیروهای امریکایی از عراق است، زمانی که آنان اقلام قابل استفاده شان را به ارزش حدود ۱۰۰ میلیون دالر را یا اهدا کردند یا به فروش رساندند، اما تخریب نکردند.

اردوی ایالات متحده فروش این موترهای زرهدار را به شکل مستعمل آن به متحدین خود در کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده است. اما، امریکا فروش آنها را به نیروهای امنیتی افغان به دلیلی پیشکش نکرده است که، به باور اردوی ایالات متحده، آن وسایط زرهی به تکنالوژی کمپیوتری بسیار زیاد ماهری مجهز است که ناممکن است تا اردوی افغانستان از آن استفاده کند.

به گزارش نشریه لاس انجلس تایمز قیمت هر یک از این وسایط زرهی یک میلیون دلار است و جان بسیاری از سربازان را در بم گذاریهای شورشیان در شهرها، دشتهای هموار و راههای صعب العبور کوهستانی نجات داده است.

فروش آهن پاره

در سال گذشته میلادی، ایالات متحده تجهیزات و وسایط نقلیه غیر قابل انتقال شان را به ۱۷۶ میلیون کیلوگرام پرزه جات آهن تبدیل کرده که به ارزش ۴۶،۵ میلیون دالر به افغان ها فروخته است. میمی شیرماخیر، سخنگوی اداره تدارکات دفاعی اردوی امریکا در ایالت ویرجینیای امریکا این مطلب را به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است .

مقامهای اردوی امریکا گفته اند این تجهیزات به خاطری تخریب می شوند که بیم آن می رود به دستان شورشیان بیافتد و از آنها در ساخت بم استفاده شود.
 
 
از سوی دیگر، مارک ای رایت، یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که فروش این وسایط زرهی مستعمل در عوض برگرداندن به امریکا و تعمیر آنان، در نهایت حدود ۵۰۰  میلیون دالر پول ذخیره خواهد شد.

آقای رایت به نشریه لاس انجلس تایمز گفته است که هزینۀ خرد کردن و پرزه کردن هر یک از موترهای زرهی ضد ماین ام آر ای پی ۱۲ هزار دالر است.

به گفته این سخنگو، هزینه انتقال این وسایط زرهی به امریکا و بازسازی آن به شکل معیارهای جاری بین ۲۵۰ هزار تا ۴۵۰ هزار دالر هزینه دربرخواهد داشت.

ایالات متحده ساختن موتر ضدماین ام آر ای پی را شش سال قبل برای مصئون نگهداشتن نظامیان خویش از بم گذاری های شورشیان آغاز کرد و ۲۷ هزار موتر از این نوع را تولید کرد.

نگرانی جدی افغانستان

اما حکومت افغانستان بارها نارخرسندی خود را  از تخریب تجهیزات باقی ماندۀ نیروهای ایساف پس از خروج از افغانستان بیان کرده است.

حکومت افغانستان، در نشست شورای امنیت ملی خود هفته گذشته (۲۲ دسمبر) تخریب وسایل، تجهیزات و تاسیسات نظامی توسط نیروهای ائتلاف را "عمل غیر موجه و مایه نگرانی جدی" دانست.

فایق واحدی، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان چندی قبل گفته بود که حکومت به کرات از مقام های امریکایی خواسته این تجهیزات نظامی را هنگام ترک سربازان از افغانستان نه تخریب کنند و نه از افغانستان انتقال دهند.

آقای واحدی به خبرگزاری اسوشتدپرس گفت که "ما مخالف تخریب هر گونه ماشین آلات و تجهیزاتی استیم که بتواند توسط نیروهای امنیتی افغان استفاده شود."

به نوشته لاس انجلس تایمز، نگهداری این وسایط زرهی نیز برای سربازان افغان که بیشتر از نصف شان بیسواد استند، بسیار مشکل است.

آن نشریه می افزاید که درحال حاضر مکانیک های معدود افغان به طور کامل برای تعمیر موترهای زرهی نسبتاً سادۀ نوع هومفی آموزش دیده اند.

برطبق خبرگزاری اسوشتدپرس(ششم نومبر ۲۰۱۳) بین سپتمبر سال ۲۰۱۲ و ختم سال ۲۰۱۴، هنگامی که اکثر سربازان ایالات متحده افغانستان را ترک خواهند کرد، نیروهایی امریکایی تخمینا ۵۰  هزار واسطه نقلیه را از افغانستان انتقال خواهند داد.

No comments:

Post a Comment