Friday 24 January 2014

اخبار سیاست در جهان


 
رسانه تاثیرگذار
مساجد در افغانستان نقش بسیار بارزی در جنگ و صلح دارند. مساجد کلیدی ترین مکان برای شکل دهی افکار عامه است. جامعه شناسان به این اشاره می کنند که همین مساجد در پیروزی جهاد علیه روس ها نقش اساسی داشتند.
علی امیری، استاد جامعه شن...اسی در موسسه تحصیلات عالی ابن سینا می گوید مساجد در افغانستان به عنوان یک رسانه عمل می کنند و برد تبلیغاتی سخنانی که از مساجد گفته می شود، به مراتب تاثیرگذارتر از رسانه های دیگر است.
آقای امیری می گوید با وجود این اهمیت مساجد، مجال برای سوء استفاده از آنها برای افراط گرایان فراهم است: «بنیادگرایان از این رسانه رایگان حداعظم استفاده را برای پخش افکار شان خواهند کرد. مجال برای سوء استفاده فراهم است».

همزمان با بازسازی شهر کابل مساجد معظمی نیز ساخته شده اند
به باور آقای امیری کنترول مساجد راه حل نیست، بلکه باید راه های معقول تری برای بیرون کردن مساجد از کنترول گروه های بنیادگرا جستجو شود.
فشار بر علما
مقام های وزارت حج و اوقاف می گویند ملا امامان در ولایت های ناامن هم از سوی طالبان و هم از سوی حکومت زیر فشار قرار دارند و با تهدیدها و اتهام های مختلفی روبرو هستند.
طالبان بارها ملا امامان و مساجد را هدف قرار داده اند. وزارت حج و اوقاف می گوید بیشترین تلاش به خرج داده می شود تا از این فشارها کاسته شود. آقای ضیایی گفت: «علما مشکلات زیادی دارند. اقتصاد بد، بدامنی، بدنظمی و اتهام های مختلف علمای ما را با مشکلات مواجه کرده است. اما ما با آن ها در تماس هستیم و تا جایی که می توانیم کمک می کنیم».
این مقام وزارت حج و اوقاف می گوید در زمان مجاهدین 37 هزار مسجد ثبت این وزارت بود و علما مانند ماموران دولتی معاش داشتند ولی در حال حاضر تنها 3500 مسجد ثبت است و ملا امامان آن ها معاش می گیرند.



 

No comments:

Post a Comment