Friday 24 January 2014

پیمان امنیتی آمریکا- افغانستان امضاء خواهد شد

یان کوبیش: پیمان امنیتی آمریکا- افغانستان امضاء خواهد شد
/23.1.2014
یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل در مسکو روز گذشته در اظهاراتی با بیان این مطلب که پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان دیر یا زود امضاء خواهد شد، گفت: این پیمان حتما با قبول شر...ایطی که کرزی گذاشته به امضاء می رسد.

بحث روی امضاء پیمان امنیتی آمریکا و افغانستان مدت ها ادامه دارد و هنوز این پیمان امنیتی به امضاء نرسیده است.

کرزی برای امضاء این پیمان امنیتی شرایطی را گذاشته که آمریکا این شرایط را قبول ندارد و می گوید این پیمان باید به همین شکل که تنظیم شده به امضاء رسد.

و اگرچه یک لویه جرگه در افغانستان برگزار شد و بر امضاء این پیمان موافقت شد، اما حالا اختلاف نظر کرزی و آمریکا باعث شده که این پیمان به امضاء نرسد.

یان کوبیش می گوید: این پیمان باید به نفع مردم افغانستان باشد و برای همین مردم افغانستان و کرزی برای شرایطی که گذاشته اند اصرار دارند و کوتاه نمی آیند.

به عقیده این مقام بلند پایه، اگرچه حالا آمریکا مخالفت خود را با شرایط کرزی نشان می دهد، اما در هر صورت این موافقت نامه آن طور که کرزی بخواهد به امضاء خواهد رسید.

طبق سخنان آقای کوبیش انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان و امضاء پیمان امنیتی با قبول شرایط مردم افغانستان به تثبیت اوضاع کمک می کند.

امیدواری به توافق ناتو و سازمان پیمان امنیت جمعی

نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل طی سفرش به مسکو همچنان از مقر سازمان امنیت جمعی بازدید به عمل اورده و با سرمنشی این سازمان نیکولای باردیوژا دیدار نموده است.

چندی قبل لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که ناتو بنابر ملاحظات ایدئولوژیک از همکاری با سازمان پیمان امنیت جمعی در افغانستان خوددداری می کند.

نماینده خاص سازمان ملل در مسکو ابراز امیدواری کرده که ناتو و سازمان پیمان امنیت جمعی درباره افغانستان به یک تفاهم برسد.

وی می گوید سازمان ملل برای رسیدن توافق بین ناتو و سازمان پیمان امنیت جمعی دخالت نمی کند و به هیچ یک از آن فرمان هم نمی دهد، اما انتظار می رود که آنان هرچه زودتر درباره افغانستان به یک تفاهم منطقی برسند

No comments:

Post a Comment