Friday 3 January 2014

پیش بینی رویدادهای مهم سال 2014

پیش بینی رویدادهای مهم سال 2014
  در جهان, اخبار, سياست
2.01.2014, 11:16
طوریکه پیش بینی شده است، موضوعات مهم بین المللی در سال 2014 که توجه جامعه بین المللی را به خود جلب می کند، حل و فصل بحران سوریه، برنامه هسته ای و حل مسئله او...کراین، خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و چشم انداز حل و فصل مشکلات اسرائیل و فلسطین می باشد.

برگزاری کنفرانس ژنو دو در مونتری

یکی از موضوعات کلیدی سال 2014 که توجه جامعه بین المللی را به خود جلب می کند، کنفرانس ژنو دو که قرار است در تاریخ 22 جنوری در مونتری شهر دیگر سوئیس برگزاری گردد، می باشد. در حال حاضر لیست نهایی اشتراک کنندگان این کنفرانس مشخص نیست. به گفته اخضر ابراهیمی نماینده خاص سازمان ملل و اتحادیه عرب، در این کنفرانس نمایندگانی از 26 کشور جهان اشتراک خواهند کرد. مسئله اشتراک ایران در کنفرانس ژنو هنوز مشخص نگردیده است. دولت سوریه هیئت نمایندگانی که در این کنفرانس اشتراک خواهد کرد، به رهبری وزیر امور خارجه این کشور ترتیب داده است.

نابودی سلاح های کیمیاوی سوریه

سوریه باید در سال 2014 به رده کشورهای که دارای سلاح کیمیاوی نمی باشند، به پیوندد. تصمیم گیری در مورد خلع سلاح کیمیاوی سوریه در ماه نوامبر سال 2013 که این کشور را تهدید می کرد، اتخاذ گردید. طبق پلان سازمان منع سلاح های کیمیاوی، تمام سلاح های کیمیاوی سوریه تا تاریخ 5 فبروری سال 2014 به منظور نابودی آن از کشور سوریه خارج گردد و تمام این سلاح ها در 31 مارچ سال جدید نابود گردد. سازمان منع سلاح کیمیاوی برای نابودی سلاح های کیمیاوی سوریه به 150 میلیون دالر نیاز دارد.

گروه هشت بزرگ

فدراسیون روسیه برای دومین بار میزان اجلاس گروه هشت بزرگ خواهد بود.نخستین اجلاس گروه هشت بزرگ در سال 2006 در سن پتربورگ برگزار شد و طوریکه اینتظار یم رود، این اجلاس در تاریخ 4-5 جون در شهر سوچی برگزار شود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: فدراسیون روسیه در دوره ریاست خود در مورد مبارزه با تهدیدات جهانی تلاش خواهد کرد. رهبران کشورهای اقتصادی بزرگ در سراسر جهان به بررسی مشکلات بین المللی، حل و فصل درگیری های منطقه ای سلامت و امنیت غذایی می پردازند. سایت رسمی این نشست نیز از لحظه ی ورود اعضای سران نشست به مسکو، آغاز به کار خواهد نمود. لازم به ذکر است که مجتمع تفریحی اسکی "کراسنایا پالیانا" در حومه ی شهر سوچی، به عنوان محل برگزاری این نشست درنظر گرفته شده است.

خروج نیروهای نظامی امریکا و ناتو از افغانستان
ماموریت نیروهای بین المللی در سال 2014 در افغانستان به پایان می رسد. در حال حاضر 10 هزار نیروی نظامی ایساف در افغانستان مستقر هستند. خروج بخش اعظم نیروهای خارجی از این کشور تا اواخر سال 2014 برنامه ریزی شده اما ایالات

متحده می گوید که بخشی از نیروهای نظامی امریکاپس از اتمام زمان ماموریت نیروهای بین المللی در افغانستان باقی خواهد ماند.

آماده برای امضاء توافقنامه همگرایی اوکراین با اتحادیه اروپا

اوکراین در سال 2013 میلادی به خاطر تعلیق آماده سازی امضاء توافقنامه همگرایی با اتحادیه اروپا، در راس اخبار مطبوعات رسانه های دنیا قرار داشته است. اکنون در این کشور، درگیری های مربوط به تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری آغاز شده است. این انتخابات در سال 2015 میلادی برگزار خواهند شد. بر اساس قوانین اوکراین، رئیس جمهور این کشور برای دوره های 5 ساله انتخاب می شود. آقای "ویکتور یانوکویچ" که اکنون ریاست جمهوری این کشور را برعهده دارد، هنوز از حضورش برای دوره ی دوم انتخابات حرفی به میان نیاورده است. همچنین از نمایندگان مخالفان و اپوزیسیون نیز تا به امروز کسی برای این مقام، اعلام آمادگی نکرده است .

روسیه و اتحادیه اروپا. پاسخ به سوالات مربوط به روادید

سرگی لاوروف وزیرامور خارجه ی روسیه اعلام کرد که نشست روسیه و اتحادیه ی اروپا در تاریخ 27-28 جنوری 2014 در شهر بروکسل برگزار خواهد شد. در این دیدار مسکو امیدوار است که صدور ویزه اروپا برای شهروندان روسیه ساده تر شود. این مسئله را می توان قدمی نیک برای رژیم بدون روادید "روسیه-اروپا" به شمار آورد. موضوع لغو رواید در نشست همین اتحادیه در سال 2011 میلادی انجام گرفت. در این میان می توان به پاسخ به 4 محور اساسی همچون: مهاجرت و پناهندگی، امنیت و مدارک سفر، همکاری سازمان های قانونی و اجرایی و همچنین فساد مالی اشاره نمود. روابط خارجی و بحث حقوق بشر نیز از دیگر مواردی است که از اهمیت ویژه ای برخوردارند. اینها موضوعاتی هستند که کارشناسان و متخصصان اتحادیه ی اروپا و روسیه آنها را در سالهای 2012 و 2013 میلادی، مورد بررسی قرار داده اند. روسیه گزارش مربوط به این موضوعات را تسلیم اتحادیه ی اروپا نموده است. سرگی لاوروف از این مسئله ابراز خرسندی می کند.

ایران و اجرای وعده هایش

یکی از جنجالی ترین موضوعات مورد بحث در سال جدید میلادی، موضوع اجرای توافق نامه های مربوط به برنامه های هسته ای توسط ایران خواهد بود. این توافق ها در پی نشست گروه "شش" در ماه نوامبر 2013 در ژنو تصویب گردید. ایران طبق این توافقنامه ها باید غنی سازی اورانیوم را در ازای رفع تدریجی تحریم های بین الملل، متوقف کند. کسب این توافق نامه برای طرفین با سختی بسیاری بدست آمد ولی درست پس از گذشت یک ماه از این توافق، مشکلات جدیدی پدیدار شدند. ایالات متحده بر علیه برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی و کمپانی های مرتبط با جمهوری اسلامی، تحریم های تازه ای وضع نمود. به همین دلیل، نتایج مربوط به یک دور از مذاکرات مربوط به ایران، باردیگر بی اثر ماندند. کنگره ی ایالات متحده ممکن است بسته ی تحریم های جدیدی را بر علیه ایران تصویب کند. اگر ایران نتایج به عمل آمده در نشست ژنو را قبول نکرده و یا روش حل معضل هسته ای را نپذیرد، ایالات متحده نیز خرید نفت ایران را در بسته ی جدید تحریم ها قرار می دهد. به عقیده ی آقای "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، این اقدام ایالات متحده نتیجه ی مضری خواهد داد .

انتخابات در کنگره ی ایالات متحده

انتخابات میان دوره ای کنگره ی ایالات متحد آغازشد. بزودی در این انتخابات 435 کرسی مجلس نمایندگان، 33 کرسی (از 100 کرسی) مجلس سنا، 38 کرسی والی ایالات و معاونین قانون گذار 46 ایالت آمریکا، به رای گذاشته می شود. از نکات حائز اهمیت در این دوره می توان به انتخابات در هر دو مجلس سنا و نمایندگان اشاره نمود. دموکرات ها تمام تلاش خود را خواهند کرد تا تعداد اعضا در مجلس نمایندگان راحفظ کرده و مجلس سنا را نیز به اصطلاح فتح کنند. بر اساس نتایج انتخابات 2010، حزب دموکرات بیشتر نمایندگان خود را در مجلس نمایندگان از دست داد ولی توانست با اختلاف اندکی در مجلس سنا پیشروی کند. موضوع تبلیغات انتخاباتی دموکرات ها و جمهوری خواه ها بیشتر درباره ی مشکلات داخلی آمریکا بوده است، نه سیاست های خارجی. در این میان می توان به موضوع تغییرات اساسی در وضعیت بهداشت و مشکلات مهاجران اشاره نمود .

اسکاتلندی ها میان بودن و نبودن، یکی را انتخاب خواهند کرد .

بودن و یا نبودن اسکاتلند. مسئله این است. در تاریخ 18 سپتامبر 2014 میلادی، اسکاتلند سرنوشت و آینده ی خود را انتخاب خواهد کرد. این انتخاب بر سر بودن و یا نبودن بخشی از قلمروی بریتانا خواهد بود. اگر در این همه پرسی اکثریت شهروندان به استقلال رای دهند، این منطقه تا روز 24 مارس 2016 میلادی از قلمروی بریتانیا خارج خواهد شد. نقشه "جدایی ادینبرو از لندن" به صورت کاملا دقیق در کتابی چندصد صفحه ای با نام "کتاب سفید" نوشته شده است. نویسندگان این کتاب که خود از نمایندگان حزب ملی استکاتلند هستند، تاکید دارند که کشورشان توان خوبی برای توصعه ی اقتصاد دارد. مهمترین منبع مالی که به آن اشاره می شود، درآمد های حاصل از فروش منابع طبیعی همچون نفت و گاز می باشد. همچنین در صورت استقلال اسکاتلند، هر یک از شهروندان این کشور باید مبلغ 600 پوند سالانه به عنوان مالیات پرداخت کند. همچنین به عقیده ی کارشناسان انگلیسی، استقلال برای هریک ازشهروندان اسکاتلندی، چیزی حدود سالانه 1000 پوند تمام می شود. بر اساس آماردریافتی از پرسش و پاسخ از مردم شهر، تنها کمتر از 30 درصد از شهروندان اسکاتلندی، از استقلال کشورشان حمایت می کنند .

توافق صلح "ماه می"

در ماه می سال جدید میلادی، دو دولت فلسطین و اسرائیل اقدام به تعیین شرایطی برای صلح با نام "دو دولت برای دو ملت" یا "دو دولت و دو ملت" خواهند نمود. پس از گذشت 3 سال، سرانجام با فشار ایالات متحده، طرفین در ماه جولای سالی که گذشت، موضوع مشکلات و معضلات خاورمیانه را مطرح ساخته و به پای میزمذاکره کشانده شدند. از ماه جولای تا امروز، نزدیک به 20 دیدار این چنینی برگزار شد و با این که به زمان خط قرمز "مهلت نهایی" تنها 5 ماه باقی مانده است، اسرائیل و فلسطین تنها یکدیگر را در موارد مختلف مقصر شمرده و سرزنش می کنند. فلسطینی ها ،اسرائیل را به خاطر تلاش برای برد زمان بیشتر برای ادامه و گسترش شهرک سازی در سرزمین های اشغالی متهم می کنند. در این سرزمین های اشغالی، بیش از 500 هزار یهودی سکنی گزیده اند. پس از این که اسرائیل در پاسخ به توقف شهرک سازی ها در مناطق اشغالی جواب رد داد، از ماه سپتامبر 2010 دیگر هیچ گونه گفتگوی مسقیمی میان این دو دولت صورت نگرفت. آقای "محمود عباس" رئیس جمهور تشکیلات خودگردان فلسطین از ادامه مذاکرات با اسرائیل تا ماه آوریل 2014، ابراز خرسندی می کند. پس از پایان مهلت توافق، طرفین حق خواهند داشت خودشان آزادانه این معضل دیرین را حل و فصل نمایند .
See More
 

No comments:

Post a Comment