Thursday 4 July 2013

سیاست اخبار در جهان

از سایر مطبوعات:/امید افغانستان از پاکستان به ناامیدی مبدل شده است/پولیس پاکستان ده ها افغان را در شهر لاهور دستگیر کرد/.بحث ها برای تعین صدراعظم جدید در مصر جریان دارد/اردوی مصر رییس جمهور منتخب آنکشور محمد مرسی را برکنار کرد/رییس جمهور کرزی: کابل و واشنگتن روی امضای سند امنیتی تاکید دارند/سازمان ملل: آماده همکاری با روند صلح هستیم/مجرمان در قضیهء سحرگل از زندان آزاد شدند/منصور به حیث سرپرست ریاست جمهوری مصر حلف وفاداری یاد کرد/ریاست امنیت ملی افغانستان: 5 شورشی پاکستانی در ولایت ننگرهار بازداشت شدند /مشاور امنیت ملی و مسوولان پروسه صلح به جلسه مشرانو جرگه فرا خوانده می شوند

مشاور امنیت ملی افغانستان: با جامعه جهانی دچار دوگانگی شده ایم
اختلاف بین ائتلاف و افغانستان بر سراینکه دشمن اصلی در بحران این کشور کیست؟
شنبه 27 شعبان 1434هـ - 6 ژوئیه 2013م

دبی - العربیه.نت
... مشاور امنیت ملی افغانستان می گوید، مخالفان مسلح این کشور باید از موضع قدرت به گفتگو های صلح وادار گردند.

رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان تاکید می کند که با تضرع و عریضه نویسی نمی توان به صلح دست یافت.

آقای سپنتا در یک گردهمایی احزاب سیاسی در کابل سخنرانی میكرد گفت که یگانه پیش شرط تامین صلح در افغانستان تقویت نیرو های امنیتی افغان و سرکوب دشمنان این کشور است و مخالفان مسلح دولت باید با آوردن فشار به مذاكره صلح وادار ساخته شوند.

آقای سپنتا گفت:" صلح با عریضه نویسی، تضرع و توسل به ارزش های سنتی به دست آوردنی نیست.ما باید به تقویت خود به عنوان افغانستان و نیرومندی نیرو های خود توجه کنیم تا بتوانیم از موضع قدرت، دشمن و آنانی را که از مخالفان مسلح ما حمایت می کنند، وادار به صلح سازیم."

ازطرف دیگر مشاور امنیت ملی افغانستان تعریف دوگانه از دشمن میان افغانستان و متحدان اش را از موانع اصلی در برابر امضای توافقنامه ها می داند.

آقای سپنتا گفت:" وقتی تجاوز گری، پناه گاه، آموزش طالبان، تمویل، تحریک و سربازگیری برای طالبان، خطر اصلی برای امنیت ملی ماست و برای دیگران تنها القاعده خطر ملی است، این نشان می دهد که ما با متحدان خود در اصلی ترین نقطه دچار دو گانگی شده ایم.تا زمانی که آرمان مشترک استراتیژیک وجود نداشته باشد تدوین هر نوع استراتیژی مشترک دفاعی بی معنی و بی مفهوم خواهد بود."

اما حکومت افغانستان تاکید دارد که گفتگو ها روی توافقنامهء امنیتی با امریکا همزمان با آغاز مذاکرات صلح میان طالبان و شورای عالی صلح از سرگرفته خواهد شد.
 
 
کودتای نظامی در مصر
برچسب‌ها:  خبرها, بحران مصر
4.07.2013, 12:02
... 
حضور مردمی در قاهره
چهارم جولای - پنج شنبه سیزدهم تیر 1392 - رادیو صدای روسیه

محمد مرسی با استفاده از شبکه اجتماعی و فیس بوک اقدام نظامیان و بازداشت خود را کوتای نظامی نامید و از مردم مصر خواست تا تسلیم حکومت نظامیان نشوند.

چهار شنبه سوم جولای - 12 تیر 1392 وزیردفاع مصر در نشستی با شخصیت های مذهبی، سیاسی کشور تصمیم گرفت را قانون اساسی کشور را باطل اعلام کرده و رییس جمهور را از سمت خود برکنار کند.

رئیس دادگاه قانون اساسی مصر که قدرت را درست گرفته است، کابینه دولت را منحل اعلام کرده است و موجی از آشوب در سراسر کشور آغازگرديده است.

خوداری بولیوی از استرداد ادوارد اسنودن به امریکا
04.07.2013
وزارت امور خارجه بولیوی عصر چهارشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد، دولت بولیوی از بررسی پشنهاد واشنگتن در مورد استرداد ادوارد اسنودن کارمند پیشین سازمان امنیت ملی امریکا به این کشور خوداری نمود. لاپاز درخواست بررسی استرداد اسنودن را پس از مسدود نمودن برخی از میدان هوایی بر روی طیاره مورالس رئیس جمهور بولیوی که در میدان هوایی ویانا مجبور به فرود اضطراری شد، دریافت کرد.

وزارت امور خارجه بولیوی اعلام کرد، درخواست امریکا در مورد بازداشت واسترداد اسنودن به ایالات متحده را نمی پذیرد.
...
به گفته سخنگوی ریاست جمهوری بولیوی، طیاره حامل رئيس‌جمهور بوليوي که از روسيه به پرواز درآمده بود، به دنبال سوءظن در مورد اینکه ادوارد اسنودن مکن است در اين طیاره باشد، مجبور به انحراف از مسير و فرود اجباري در ویانا پایتخت اترش شد .

پیش از این، چند کشور درخواست پناهندگي اسنودن، افشاگر برنامه‌هاي جاسوسي آمريکا را رد کرده‌اند. فرانسه و پرتغال اقدام به لغو مجوز هوايي طیاره حامل اوو مورالس رئيس‌جمهوري بوليوي کرده و باعث توقف اجباري آن در شهر ويانا شدند .

اين در حالي است که هيچ شواهدي در خصوص اينکه اسنودن که به دليل افشاي اسناد سری آمريکا و به اتهام جاسوسي تحت تعقيب واشنگتن قرار دارد و در روسيه به سر مي برد، محل ترانزيت میدان هوایی بين‌المللي مسکو را ترک کرده باشد، وجود ندارد .

No comments:

Post a Comment