Wednesday 10 July 2013

نروژ تهدید کرد که کمک‌هایش را به افغانستان کاهش می‌دهد

نروژ تهدید کرد که کمک‌هایش را به افغانستان کاهش می‌دهد
08.07.2013
سفیر نروژ: این تقریباً روشن شده که تنها بخشی از تعهدهای افغانها عملی شده است

نروژ تهدید کرد که به دلیل 'ناکامی' دولت افغانستان در اجرای تعهدهای خود، کمکهایش به این کشور را ک...اهش میدهد.

نروژ در سال ۲۰۰۸ متعهد شد که سالانه ۷۵۰ میلیون کرون (معادل ۱۲۰ میلیون دلار) تا سال ۲۰۱۷ میلادی به افغانستان کمک کند. این کشور یکی از ده کشور عمده حامی مالی افغانستان است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که مقامهای نروژی در نشست حامیان مالی افغانستان روز چهارشنبه گذشته در کابل گفتند که این کشور در اجرای تعهد خود در مورد زمینهسازی برای برگزاری انتخابات معتبر، حمایت از حقوق زنان و مبارزه با فساد موفق نبوده است.

اینکلیک نشست با شرکت حدود هفتاد نماینده کشورها و سازمانهای کمک کننده به توسعه افغانستان برای بررسی قول و قرارهای اجلاس سال گذشته کلیک توکیو برگزار شد. در کنفرانس توکیو حامیان بین المللی افغانستان متعهد به پرداخت ۱۶ میلیارد دلار شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت نروژ می گوید که با توجه به ناکامی افغانستان در اجرای تعهداتش، "کاهش برنامههای دوجانبه یکی از گزینهها است".

برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۳ در افغانستان یکی از مسایلی است که کشورهای کمک کننده و از جمله نروژ بر آن تاکید دارد. اما گیر ماندن دو قانون در مورد انتخابات در پیچ و خم روند قانونگذاری در افغانستان به نگرانیها در این زمینه دامن زده است.

در اعلامیه دولت نروژ آمده است: "ما انتظار داشتیم که تلاشهای مشخص سیاسی بیشتری در راستای برگزاری انتخابات صورت گیرد. این اقدامات تا حالا باید انجام شده بود."

فساد گسترده در نهادهای دولتی افغانستان هم از نگرانی‌های دولت نروژ است. در اعلامیه دولت نروژ آمده که مبارزه با این فساد هم اثربخش نبوده است.

در اجلاس چهارشنبه گذشته در کابل، آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و دیگر کمک‌کنندگان به بازسازی و توسعه افغانستان بر پیشرفت دولت این کشور در اجرای تعهدهای خود تاکید کردند، اما نروژی‌ها پافشاری بیشتری داشتند.

نیلز هوگست‌ویت، سفیر نروژ در افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته است: "عبارت کلیدی اینجا پاسخگویی دوجانبه است. ما به وعده‌های خود تا وقتی عمل خواهیم کرد که آنها از جانب خود [در مورد اجرای تعهدهای خود] اطمینان دهند. این تقریباً روشن شده که تنها بخشی از تعهدهای افغانها عملی شده است."


مبارزه با فساد از تعهدهای اصلی دولت افغانستان در اجلاس توکیو بود

نروژ ۱۶۶ سرباز در چهارچوب ماموریت نظامی ناتو در افغانستان مستقر کرده که در آموزش نیروهای ویژه افغانستان در کابل، پایتخت، مشارکت دارند.

دپیلماتهای برخی کشورهای دیگر هم در مورد پیشرفت کند دولت افغانستان در اجرای تعهدهایی که در اجلاس توکیو اعلام کرده بود و به ویژه مبارزه با فساد ابراز نارضایی کرده بودند.

یک دیپلمات ژاپنی در کابل بر نارضایی کشورش در این مورد تاکید کرد و به بی‌بیسی گفت که دولت افغانستان در این زمینه کار زیادی نکرده است.

یان کوبیش، فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان هم در این نشست تاکید کرد که دولت این کشور باید با قاطعیت بیشتر با فساد اداری و مالی مبارزه کند، قانون منع خشونت علیه زنان را سریعتر تصویب کند و انتخابات سالم برگزار کند.

مواردی که حامیان بین المللی افغانستان بر آنها انگشت نهاده اند، از مسایلی هستند که محافل داخلی این کشور هم دولت حامد کرزی را از همین بابت مورد انتقاد قرار داده اند.

اما به نظر می رسد که مقامهای دولت افغانستان این انتقادها را زیاد وارد نمی دانند.

عمر زاخیلوال، وزیر مالیه/دارایی افغانستان در نشست اخیر در کابل گفت که برای برگزاری انتخابات شفاف آمادگی گرفته شده و مبارزه با فساد هم خوب پیش رفته است.

No comments:

Post a Comment