Saturday 6 July 2013

مصر: انقلابی دوباره

مصر: انقلابی دوباره
4.07.2013, 14:56
رو
حکومت در مصر تغییر کرد. پس از اعتراضات انبوه مردمی در مخالفت با رییس جمهور محمد مرسی، رهبر کشور به دست ارتش کشور از مقام خود برکنار شد. به گفته نمایندگان ارتش و اپوزیسیون، دوره گذار در این کشور فرا رسیده است و چندین ماه به طول خواهد انجامید.

... هفته گذشته زمانی که برای برگزاری سالگرد حضور محمد مرسی آماده می شدند، اعتراضات جمعی به خاطر نارضایتی مردم از نتایج اقدامات حکومت در تمام کشور به راه افتاد. در همین میانه، شورای عالی نیروهای مسلح نیز با اپوزیسیون کشور همگام شد. در نتیجه، جایگاه رییس جمهور متزلزل شد. عبدالستار السیسی وزیر دفاع مصر در سخنان خود اعلام کرد: «ما امیدوار بودیم که آشتی ملی صورت بگیرد و بر مبنای حسن اعتماد، ثبات را در کشور برقرار کنیم. اما رییس جمهور تفهیم کرد که صدای مردم را نمی شنود. فرمنده ارتش پس از رایزنی با نمایندگان جامعه مصر تصمیماتی را برای گام های بعدی در جهت ایجاد کشوری منسجم در مصر اتخاذ خواهد کرد.

برنامه بدین قرار بود که وظایف رهبر کشور را موقتا به عدلی منصور رییس دادگاه عالی قانون اساسی واگذار کنند. پس از آن انتخابات جدید ریاست جمهوری و مجلس در کشور برگزار شود و کمیسیون ویژه به امر تغییرات در قانون اساسی مشغول شود.

ارتش مسئولیت حل مشکلات نه چندان ساده را بر عهده خود گرفت. استانیسلاو تاراسوف رییس مرکز مطالعات خاور میانه و قفقاز وابسته به انستیتوی بین المللی دول تازه تاسیس با اشاره به این نکته می گوید: «اولا، ارتش با مساله ایجاد گروه مدیران در دولت تکنوکرات روبرو است. دوما، باید طرح رفورم ها را نیز آماده سازد. پس از آن نوبت به اجرای طرح و سازمان دهی مجدد وضعیت اقتصادی کشور می رسد، زیرا اقتصاد مصر در شرایط بحرانی قرار دارد. اگر ارتش بتواند دولت تکنوکراتیک کارآمد تشکیل دهد و وظایف دولت و دین را از هم مجزا سازد، شانس نجات مصر وجود خواهد داشت.»

علاوه بر این، خطر تغییرات دایم سران کشور به واسطه اعتراضات و انقلاب همچنان وجود دارد. برای جلوگیری از وقوع چنین مساله ای، نشظامیان باید مسئولیت جریانات سیاسی در کشور را بر عهده خود گرفته و مراقب باشند که همه چیز کاملا مطابق با موازین قانون انجام بگیرد. مارینا ساپرونوا استاد دانشگاه خاورشناسی انستیتوی دولتی روابط بین الملل مسکو ضمن اشاره به این موضوع، در ادامه توضیح می دهد: «جریان تکرار انقلاب و تغییر ساختار سیاسی باید تحت کنترل شدید دادگاه قانون اساسی و سایر نهادهای وابسته قرار بگیرد. زیرا مشکل اصلی در مصر این است که پیشتر، در روند انتخابات تا حدی تخلف صورت گرفته بود. همین مساله سبب شد که دادگاه قانون اساسی ابتدا اتاق پایینی مجلس را منحل کند و پس از آن اتاق بالایی را غیرقانونی بنامد. اگر روند سیاسی تحت کنترل کامل و جدی قانون اساسی انجام بگیرد، در آینده هیچ یک از ارگان های سیاسی کشور نمی توانند صحبت از غیرقانونی بودن ساختار دولت را مطرح کنند».

هم اکنون ارتش سعی دارد از خونریزی در کشور جلوگیری کند. مخالفان مرسی شادی می کنند، اما در مقابل، مرسی نیز میلیون ها طرفدار دارد. تنها طی یک شبانه روز گذشته در نتیجه درگیری میان این دو گروه، ده ها نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند. برای جلوگیری هرگونه تحریکات بعدی، نظامیان کانال های تلویزیونی موافق با رییس جمهور مرسی را تعطیل کرده اند. رهبران و فعالان سازمان اخوان المسلمین نیز دستگیر شده اند. شخص رییس جمهور هم اکنون تحت بازداشت قرار دارد و حاضر نیست تغییرات در حال وقوع در کشور را قانونی بنامد.

No comments:

Post a Comment