Thursday 4 July 2013

ابهامات و امیدواری ها از روند صلح افغانستان

ابهامات و امیدواری ها از روند صلح افغانستان12.04.1392
ژیلا سمیعی - واشنگتن
یک پژوهش تازه تصویر مأیوس کنندۀ تلاش های گفت و شنود با طالبان را ترسیم کرده، چنین می رساند که هرگونه تلاش برای پیروزی روند صلح ناکام بوده است.

... اما احمد رشید، نویسندۀ پاکستانی از تلاش های طرفین به راه اندازی گفت و شنود ابراز امیدواری کرده می گوید که طالبان جز آمدن به میز مذاکره راه دیگری ندارند.

در پژوهش مرکز بین المللی مطالعۀ افراطگرایی پافشاری شده که خوش بینی بی حد و حصر که در مورد مصالحۀ بدون قید و شرط با طالبان وجود داشته، با واقعیت ها در افغانستان و منطقه در تضاد است

عمر صمد، پژوهشگر بنیاد پژوهشی بنیاد نیو امریکا می گوید که روند صلح در افغانستان دچار سردرگمی شده است. او به صدای امریکا گفت که از لحاظ سیاسی و دپلوماسی "تا به حال هیچ یک از طرفین در گیر در مذاکرات صلح با طالبان به شمول ملل متحد، نمی خواهند بگویند که این پروسه با ناکامی مواجه شده است."

علاقمندی رهبران طالبان
اما احمد رشید ابراز عقیده کرده می گوید "تلاش های ترغیب برای مذاکره در بین رهبران ارشد طالبان" دیده می شود. آنها بی نتیجه بدون یک جنگ داخلی دراز مدت در افغانستان را بعد از خروج نیرو های امریکایی درک کرده اند، و می خواهند به یک نوع توافق با حکومت افغانستان و جامعه بین المللی برسند.

احمد رشید اضافه می کند که طالبان تا حدی جهت خود را تغیر داده می گویند که با افغان ها مذاکره خواهند کرد که شاید هدف شان شورای عالی صلح افغانستان باشد.

اما این به شرطی است که اول مذاکرات با امریکایی ها آغاز گردد تا یک نوع مشروعیت بین المللی را کسب کنند و بعد با افغان ها وارد گفت و شنود شوند.

عمر صمد می گوید که فشار ها بالای پاکستان برای ترغیب طالبان باید شکل بین المللی را به خود گیرد که که در چارچوب کنونی تلاش های صلح این موضوع گنجانیده نشده است.

احمد رشید می گوید اردوی پاکستان فشار را بر طالبان افزایش داده است تا برای مذاکره آماده شوند زیرا به گفتۀ او اکنون طالبان فقط هیمن گزینه را دارا می باشند.

اما در پژوهش ICSR ادعا می شود که موجودیت رهبران و یا افراد معتدل در جمع طالبان که خواهان صلح باشند، "یک تفکر خام است و هیچ تضمینی وجود ندارد" که جنگ در افغانستان با مذاکره با طالبان پایان یابد.
See More



No comments:

Post a Comment