Thursday 3 October 2013

انتخابات جدی تر می شود

انتخابات جدی تر می شود

-

پروسه انتخابات با ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری عملا به سوی پرتحرک شدن پیش می رود. پیش از این تنها یک تن خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بود. و حالا با ثبت نام یکی دیگر از کاندیدانی که در دور گذشته نیز از نامزدان اصلی بود، انتخابات حالتی جدی به خود خواهد گرفت. به زودی و با نزدیک شدن به مهلت پایانی ثبت نام نامزدان به مراکز ثبت نام رفته و نام خود را نوشته خواهند کرد. کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که مهلت ثبت نام تمدید نخواهد شد.
انتخابات پیش رو مطمینا، پرهیجان، متفاوت، و حساس خواهد بود. زمان برگزاری انتخابات، که همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان خواهد بود. و از جهت دیگر نبودن رئیس جمهوری فعلی که دو دوره را با در پست ریاست جمهوری کار کرده است، و به نوعی انتقال قدرت به حساب می آید، جهت گیری ها و موضع گیری های احزاب و گروه های سیاسی و انتظار اینکه تحولات عمده ای در آینده به وجود بیاید، انتخابات پیش رو را متفاوت نشان می دهد.
احزاب و گروه های سیاسی به دنبال کسب قدرت سیاسی با تشکیل ائتلاف ها، اتحادها و جریان های جدید هستند. به زودی شاهد وقایع غیر منتظره ای در عرصه سیاست در افغانستان خواهیم بود. حضور مردم در این انتخابات نیز بر اساس پیش بینی ها وسیع و گسترده خواهد بود. مردم افغانستان در دو انتخابات گذشته با وجود همه تهدیدها و مشکلاتی که وجود داشت، اما با ایثارگری و از خود گذری صرف برای ساختن آینده ای بهتر و تعیین سرنوشت شان به دست خودشان حضور وسیعی در انتخابات داشتند، این بار نیز حضور مردم با توجه آنچه گفته شد در انتخابات گسترده خواهد بود. بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان که حکومت ها نگران از شرکت مردم در انتخابات هست، انتظار می رود که هیچ نگرانی از شرکت مردم در انتخابات وجود نداشته باشد.
صرف آنچه در افغانستان نگرانی ها را از قبل برانگیخته بود، تقلب، و تخلف از قوانین  است. افغانستان کشوری است که میزان ناامنی در آن در حد بالایی وجود دارد، فساد اداری وسیع ادارات افغانستان را  رنج می دهد و تلاش برای بیرون شدن از این وضعیت نیز راه به جایی نبرده است، از سوی دیگر چند انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که در گذشته برگزار شده است نیز با انتقادات گسترده روبرو بوده اند.
نامزدان انتخاباتی پس از این با شعارها و تعهدات جدیدی وارد مبارزه سیاسی برای کسب قدرت می شوند. نامزدان در انتخابات معمولا در گذشته کمتر به شعارهایشان عمل نموده اند. معمولا پیروزی به معنای پایان یافتن همه تعهداتی است که در گذشته انجام شده است. شعارهایی که در گذشته داده شده بود، هم شعارهای کلانی بودند و هم اراده ای برای تحقق آنها وجود نداشت و به همین جهت نیز عملی نشدند. افکار عمومی جهانی نیز با توجه به همین شعارها انتظار تحقق تغییرات  عمده در افغانستان را داشتند، لذا با عملی نشدن تعهدات و شعارهایی که داشته شده بود، موج شدیدی از اعتراضات و در خواست ها عنوانی دولت افغانستان سرازیر شده است که اکثرا نیز راه به جایی نبرده اند.
به هر صورت انتخابات پیش رو نیازمند تعهد نامزدان به پایبندی به قانون، تلاش نهادهای مجری انتخابات به دقت در برگزاری انتخابات، حمایت همه جانبه جامعه جهانی از برگزاری سالم و شفاف انتخابات در افغانستان و حضور پرشکوه و وسیع مردم افغانستان در پای صندوق های رای می باشد.
نامزدان از همین اکنون باید متوجه باشند که بلوغ سیاسی مردم افغانستان به اندازه ای رسیده است که دیگر بی توجهی به مردم و نظرات آنها ممکن نیست.  

No comments:

Post a Comment