Wednesday 9 October 2013

سخنگوی کرزی:منتظر نظر روسیه درباره

سخنگوی کرزی:منتظر نظر روسیه درباره ادامه حضور آمریکا در افغانستان هستیم
/7.10.2013
ایمل فیضی سخنگوی رئیس جمهور کرزی، در گفتگویی اختصاصی با"افغانستان.رو"، با اشاره به خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان در سال 2014، گفت: نظر روسیه برای ادا...مه حضور نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان برای ما مهم هست.

قرار است که نیروهای نظامی خارجی از افغانستان در سال 2014 از افغانستان خارج شوند. کارشناسان و مقامات برخی از کشورهای منطقه این موضوع را نگران کننده می خوانند،چون بر این باوراند که ناامنی ها افزایش می یابد.

اما اقای فیضی می گوید: هرچند که تعداد قابل ملاحظه ای از نیروهای نظامی خارجی از افغانستان در سال 2014 خارج می شوند، ولی این به معنای خروج کامل آن ها نیست. و علاوه بر آن آمریکا و کشورهای عضو ناتو با عقد تفاهم نامه هایی خواستار ادامه حضور در افغانستان با نوعی "ماموریتی جدید" هستند.

او از جزئیات چگونگی ماموریت جدید آن ها چیزی نگفت. اما طبق گفته های سخنگوی رئیس جمهور، مذاکرات در این رابطه ادامه دارد و هنوز هیچ تصمیم نهایی در این رابطه گرفته نشده است.

در عین حال وی گفت: کرزی در رابطه با پروسه صلح و همچنین ادامه حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان با مقامات روسیه موضع خود را روشن ساخته، و حالا منتظر و خواهان نظر آنان هستیم.

گفته می شود آمریکا عجله دارد تا هرچه زودتر توافقنامه امنیتی این کشور با افغانستان به امضاء برسد.

نماینده آمریکا در امور افغانستان ابراز امیدواری کرده که توافقنامه امنیتی آمریکا و افغانستان قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 به امضا برسد.

اما حامد کرزی گفته است که برای امضای این توافقنامه " عجله" ندارد.

این توافقنامه بندهای مختلف و متعددی دارد که کلیه امور امنیتی افغانستان و حتی امنیت حریم هوایی این کشور را در تسلط آمریکا قرار می دهد.

بر اساس این قرار داد، آمریکایی ها حداقل پنج پایگاه نظامی دایمی را در شیندند، شورابک، قندهار، بگرام و خوست افغانستان ایجاد خواهند کرد و مجاز خواهند بود پایگاه های دایمی و موقت یا عملیاتی دیگری را در هر نقطه از افغانستان که صلاح بدانند، ایجاد کنند و بدین منظور در استفاده از هرگونه امکانات آزاد خواهند بود.

سخنان آقای ایمل فیضی این مفهوم را می رساند که، افغانستان به تنهایی این موضوع را تصمیم نخواهد گرفت.

روسیه طی ماه های اخیر خواستار گسترش روابط با افغانستان شده است. این کشور خروج نیروهای نظامی از افغانستان در سال 2014 را زودهنگام می داند، چون طوریکه گفته میشود نیروهای افغان به توانایی های لازم نرسیده اند، اما در رابطه با امضاء توافقنامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان تا به حال واکنشی مشخص نداشته است. با این حال مقامات روسی، ازجمله ، وزیر خارجه این کشور قبلآ با حضور دایمی نظامی امریکا در افغانستان مخالفت نموده بود. بر علاوه روسیه، گفته میشود که ایران و پاکستان نیز با حضور دایمی نظامی نیروهای غربی در افغانستان مخالفت نموده اند.

جنگ داخلی؛ شایعه رسانه های غرب

با نزدیکی به سال 2014، بارها از رسانه های مختلف داخلی و خارجی شنیده شده که گفته می شود احتمال جنگ داخلی با خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان هست.

ایمیل فیضی این سخنان را فقط شایعه رسانه های غرب می خواند.

او می گوید رسانه های غرب این شایعات را منتشر می کنند تا توافقنامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان هرچه زودتر امضاء گردد.

به باور وی، با کاهش نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، جامعه جهانی در هر صورت با افغانستان هست، ما را حمایت می کند و علاوه بر آن سه ارگان مهم نظامی کشور هم از توانایی های بالایی برخوردارند.

اقای فیضی گفت: اردوی ملی، پولیس کشور و امنیت افغانستان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتند و توانایی امنیت تمام افغانستان را دارند.

علاوه بر این وی افزود: تامین امنیت افغانستان وظیفه فرزندان خود این خاک است. و ما اصلا نگرانی کاهش نیروهای نظامی خارجی را نداریم.

ولی با آن هم وی گفت: با توجه به اینکه افغانستان؛ کشوری که 3 دهه جنگ و ویرانی را دیده، برای آنکه بتواند به ثبات لازم برسد، هم به کمک های نظامی و هم به کمک های اقتصادی نیاز دارد، و دولت افغانستان امیدوار است که روسیه در این دو عرصه کمک هایش را گسترش دهد.
See More

No comments:

Post a Comment