Wednesday 9 October 2013

آمریکا در انتظار ورشکستگی: فاجعه ساقط فان الكي؟

آمریکا در انتظار ورشکستگی: فاجعه ساقط فان الكي؟
برچسب‌ها: مقالات
8.10.2013, 17:30
©
 
- - رادیو صدای روسیه

نرخ طلا بالا می رود، بازارهای اوراق بهادار سقوط می کنند. سرمایه گذارا...ن عصابانی شدند و این امر قابل فهم است: همه بیم آن دارند که کنگره آمریکا نخواهد توانست به‌موقع سقف بدهی های دولتی را بالا ببرد. اگر این تصمیم سرنوشت ساز تا 17 اکتبر اتخاذ نشود بزرگترین اقتصاد جهان به ناچار ورشکستگی خود را اعلام خواهد کرد. محققان هم اینک درباره فروپاشی اقتصادی آتی و سرنوشت اوباما صحبت می‌کنند.

نمایندگان کنگره آمریکا هنوز هم در باره میزان حد اکثر بدهی ها به توافق نرسیدند. با وجود این «جان بینر» سخنگوی کنگره به همتایان وعده داد که اجازه نخواهد داد که آمریکا ورشکست شود، حتی اگر قانونی در باره بالا بردن میزان بدهی ها به تصویب اکثر جمهوری خواهان نرسد. وی نگفت که از چه طریقی می‌خواهد این کار را بکند.

برخی اقتصاددانان می‌گویند اگر ورشکستگی در آمریکا صورت گیرد، از بحران سال 2008 وخیم تر بوده و در حکم تهیه مقدمات فاجعه جهانی خواهد بود. «آنتون سوروکو» تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری «فینام» بر آن است که کار به فروپاشی اقتصاد جهانی نخواهد رسید، او گفت:

" موضوع ورشکستگی از مساله بالا بردن میزان بدهی های دولتی آمریکا بر می آید. دولت بارها میزان آن را بالا برده است. ما شاهد بحث‌های بسیار تند بودیم. سیاستمداران از این مشکل برای مقاصد خود استفاده می‌کنند و می‌خواهند تغییراتی لازم برای خود را بزور اجرایی کنند. در حال حاضر بعید است ورشکستگی صورت گیرد. احتمالاً با دادن گذشت های متقابل از سوی احزاب، آن میزان بالا برده خواهد شد".

با این حال خطر هنوز هم از بین برده نشده است. مهم‌ترین هدف معامله معلوم است و آن مجبور کردن رئیس جمهور به خودداری از اجرای اصلاحات در قانونی در باره خدمات بهداشتی است. در غیر این صورت ورشکستگی از سوی جمهوری خواهان تأمین خواهد شد. همچنین اگر اوباما توجه بیشتری به سیاست داخلی نکند امکان دارد مساله برکناری اجباری وی در دستور روز قرار گیرد. «گریگوری تروفیمچوک» نائب رئیس مرکز پیشبینی توسعه راهبردی چنین می‌گوید:

"من بعنوان کارشناس در این باره هنگام انتخاب اوباما به دور اول ریاست جمهوری گفته بودم و حالا در اوایل دور دوم شاهد گام ها به سوی اعلام برکناری هستیم. دشواری های اصلی اوباما در داخل پروژه هایی است که از طرف وی اعلام شدند. اگر مخالفان بروی آن‌ها متمرکز شوند اوباما در وضع دشواری قرار خواهد گرفت".

این کارشناس تأکید کرد که مخالفان رئیس جمهور با دقت اعمال خود را حساب می‌کنند و می‌دانند که بی ثباتی داخلی به معنای مسایل جدی برای آمریکا در سراسر جهان خواهد بود. شاید میلیاردر «هنگ پالسون» حق داشته که گفته است که آمریکا در راه بسوی اشد ابلهیت حرکت می کند اما به آن نخواهد رسید و در باره جمهوری خواهان شوخی کنان گفت: این بچه‌ها می‌توانند مادر خود را به گروگان بگیرند اما هرگز برایش درد نخواهند کرد.

No comments:

Post a Comment