Wednesday 6 November 2013

استراتژی سیاست ملی روسیه،

تصویب سیاست ملی فدراسیون
برچسب‌ها: مقالات روسیه, سیاسی,
10.08.2013, 07:00
RIA Novosti
استراتژی سیاست ملی روسیه، به مرحله ی اجرا در آمد. هیئت دولت، برنامه ی آن را تا سال ۲۰۱۶ ، به تصویب رساند. با اجرای این سیاست، انتظار می رود تا روابط ب...ین قومی از مطلوبیت مناسبی برخوردار شود .

هر کشور چند ملیتی، با مسائل بین قومی، روبرو است. روسیه نیز از این امر مستثنی نیست. بدون احتساب اقوام کوچک، فقط بیش از ۱۸۰ ملیت بومی، در روسیه ساکن هستند. آنها قرن هاست که در کنار یکدیگر زندگی و به هم عادت کرده اند. اما به هر حال بعضی اوقات بین آنها تنش های قومیتی، و فرهنگی ـ مذهبی، بروز می کند. ضمنا در روسیه شهروندانی از دیگر کشورها که اغلب از جمهوری های سابق اتحاد شوروی هستند نیز زندگی می کنند. اگر در زمان گذشته، دولت شوروی توجه خاصی به دوستی ملل داشت، اما پس از فروپاشی آن، هیچ کس در روسیه در زمینه ی سیاست ملی، فعالیتی نداشته است. لئونتی بیزوف، کارمند ارشد علمی موسسه ی جامعه شناسی، با اشاره به این موضوع می گوید :

"جامعه ی روسیه مدت هاست که در انتظار اقدامی از سوی دولت در خصوص تعیین سیاست ملی کشور بود. این سیاست عملا جایی در روسیه ی نوین نداشته و در نتیجه ما روز به روز شاهد افزایش مشکلات بین قومی هستیم. وضعیت کنونی جامعه بسیار خطرناک است. حضور انبوه مهاجران در کشور فوق العاده بالا است. و این عامل تحریک کننده ای برای ساکنین بومی روسیه است. در واقع مهاجرین و افراد بومی، هر کدام طبق روال و آداب مخصوص به خودشان در روسیه زندگی می کنند. بخش های مختلف اقتصادی بین آنها تقسیم شده که سهم ساکنین بومی به مراتب کمتر از مهاجران است. لذا مشکلات در جامعه، کم نیست ".

بالاخره امسال، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، با صدور حکمی، ابتدا سند راهبردی سیاست ملی دولت فدراسیون روسیه تا سال ۲۰۲۵، تنظیم و سپس اقدامات لازم برای اجرای آن در مرحله مقدماتی، برنامه ریزی شد. این اقدامات شامل برگزاری جشنواره های فرهنگی ـ مردمی و رویدادهای ورزشی و غیره است. همچنین به مقامات در سطوح مختلف، یادآور می شوند که، حقوق شهروندان بدون در نظر داشت نژاد، ملیت، زبان و مذهب، باید رعایت شود. برنامه های خاصی برای پیشگیری از درگیری های قومی و افراط گری نیز، طراحی می شود .

برنامه ی خوبی است اما سوال اینجاست که چگونه اجرا می شود؟ ویاچسلاو پوستاوین، رئیس بنیاد "مهاجرت قرن ۲۱" با طرح این سوال، می افزاید :

"بله، خیلی خوب است که همه چیز در این برنامه قید شده، اما چه کسی آن را اجرا خواهد کرد؟ چرا که این کار، باید همه روزه، حرفه ای و با مسئولیت، انجام شود. نهاد های دولتی، بخصوص در محل، باید حضور مستقیم داشته باشند. آنها باید بصورت واقعی و دقیق، بروز هرگونه پدیده ی ناسیونالیزم را پیگیری و ارزیابی کنند. مسئولیت آن هم باید به عهده ی مقامات محلی و شهرداران باشد. این یک کار روزمره ی دسته جمعی دولتی است. تنها نوشتن برنامه، کار به جایی نمی برد ".

اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اجرای چنین برنامه ای، حضور فعالانه سازمان های مردم نهاد را نیز باید به همراه داشته باشد. در نظر است تا به این سازمانها، کمک های مالی، تخصیص داده شود چرا که آنان با همکاری دولت برای ایجاد نظم در روابط بین قومی از جمله کمک در برنامه های آموزشی، نقش موثری خواهند داشت. حتی افراد بدبین نیز نسبت به امکان موفقیت این برنامه، نظر مثبت دارند. برنامه ی سیاست ملی تصویب شده، مسئله ای است که در مرکز توجه دولت روسیه قرار دارد .

No comments:

Post a Comment