Thursday 27 June 2013

آمریکایی ها 7 میلیارد تکنیک نظامی در افغانستان را نابود خواهند کرد

آمریکایی ها 7 میلیارد تکنیک نظامی در افغانستان را نابود خواهند کرد24.06.2013, 14:24
ایالات متحده که در حال حاضر در افغانستان ول خرجی بی سابقه را نشان داده و تصمیم گرفت 7 میلیارد دلار را نابود کند. البته نه به شکل پول نقد بلکه بصورت جنگ افز...اری که در منطقه استفاده شده بود. مقامات می‌گویند که انتقال دوباره آن تکنیک به آمریکا گران است و تحویل آن به افغان ها محال است. «رومان مامونوف» چنین می‌نویسد.

بنا به داده‌های روزنامه نگاران نظامیان آمریکا هم اینک در افغانستان در چارچوب تدارک خروج یگان ها از آنجا 77 تن تکنیک و تجهیزات را نابود کرده است تا در دست ارتش جدید افغانستان قرار نگیرد که خودش پرسنل آنرا آموزش دادند،ارزش این تکنیک منهدم شده 7 میبلیارد دلار بود. صحبت سر صد ها هزار دستگاه تجهیزات از جمله سر حدود 2 هزار دستگاه ماشین‌های مجهز به سامانه های دفاع از مین و دشمن موجود در کمینگاه بود. ارزش هر خودرو این نوع یک میلیون دلار بود. به احتمال قوی این تکنیک ها بسیار بدرد نظامیان افعانی می‌خورد، لیکن آمریکایی ها صریحاً فهکماندند که تحویل این تکنیک به آن‌ها میسر نیست. اولاً - موانع حقوقی وجود دارند. ثانیاً – فرماندهی اطمینان ندارد که افغان ها می‌توانند به آن تکنیک سرویس داده و آنرا در حالت رزمی نگه دارند. محققان این توضیحات را قبول ندارند.

«مایکل شانک» رئیس بخش سیاست بین‌المللی سازمان دوستان قوانین ملی آمریکا می‌گوید:

"انهدام تسلیحات و تجهیزات برای وضع محیط زیست و برای کشور وحشتناک است و اما برای اسلحه سازان سود آور است، چون در آینده سفارش های جدیدی دریافت خواهند کرد. برای مالیات بدهان آمریکا هم تلفات عظیم است – 7 میلیارد دلار محو و نابود شده است. و هیچ‌کس سود نبرده است – نه آمریکاییان و نه افغان ها و بعلاوه چه ضرر سیاسی! ما به ملت افغان نشان دادیم که به آن اعتماد نداریم و از تحویل این‌ تجهیزات خودداری کردیم".

نظامیان آمریکا ادعا می‌کنند که انهدام تکنیک آسان‌تر از بازگرداندن آن به آمریکا و دیگر پایگاه ها و تعمیر آن پس از کارزار افغانی است. گویا کسانی یافت نشده‌اند که مایل بودند آنرا با تخفیف بخرند و خودشان حمل کنند،چرا که گران است. اما خریداران آهن پاره ها بدون هیچ مشکلی پیدا شدند. به این خاطر مدافعان حقوق بشر آمریکا معتقد اند اینجا اثر لابی تولید کنندگان اسلحه احساس می‌شود که مایل اند به سفارش های جدید دسترسی پیدا کنند . «دیوید سوانسون» مسئول جنبش ضد جنگ یادآوری کرده که بودجه نظامی آمریکا با وجود کاهش دیگر هزینه‌ها رو به افزایش است. وی افزود:

"در نظر داشته باشید که هنگامی که نظامیان 7 میلیارد دلار تکنیک خود را نابود کردند سنای آمریکا طرح تخصیص 80 میلیارد دلار جهت عملیات جدید نظامی را بررسی کرد. با وجود کاهش رسمی هزینه‌های دولتی مخصوص نیاز های اجتماعی و بهداشت و تأمین خواربار و دیگر برنامه‌های مهم داخلی، هزینه‌های پنتاگون تأیید شده از سوی کنگره در مقایسه با سال گذسته ببشتر شده است".

جالب اینجا است که پس از کارزار عراقی، نظامیان آمریکا تکنیک خود را در آنجا منهدم نکرده و آنرا به کویت همسایه یا آمریکا روانه کرده و یا به مقامات عراق سپردند. در آن زمان صحبت‌ها در باره عدم اعتماد به نیروهای انتظامی محلی و یا گرانی حمل و نقل نبود.

No comments:

Post a Comment