Sunday 9 June 2013

حامد کرزی اهانت به همسایه در محکوم کرد

حامد کرزی اهانت به رهبران همسایه در جریان تظاهرات را محکوم کرد
18.03.1392
گزارشگر: سید فتح محمد بها
رییس جمهور کرزی به آتش کشیدن تصاویر رهبران کشور های همسایه را از سوی اعتراض کننده ها در افغانستان محکوم کرده و نادرست می خواند.

در اوج از ا...عتراضات ضد ایرانی و راه اندازی تظاهرات علیه ایران در افغانستان، رییس جمهور کرزی از افغان ها خواسته تا در جریان تظاهرات شان نباید به رهبران کشور های همسایه اهانت بکنند.

آقای کرزی که به روز شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی محیط زیست در کابل صحبت می کرد، دست زدن به چنین کار را خلاف فرهنگ افغانی دانست و از رسانه ها نیز تقاضا نمود تا از نشر چنین مسایل خود داری کنند.
رییس جمهور افغانستان تاکید نمود که افغان ها یک ملت با عزت اند و نباید از خاک شان علیهء کشور های دیگر بی احترامی صورت گیرد.

وی در ادامه گفت:
« چند روز پیش دیدیم که در کابل تظاهرات راه اندازی گردید و در آن برخی از مظاهره کننده ها تصاویر برخی از رهبران کشور های همسایهء ما را آتش زدند.

این کار نادرست است و خوب نیست، ما یک ملت با وقار و با عزت هستیم نباید از خاک ما و توسط ما به هیچ کشور همسایه و کشور های دور تر عملی صورت گیرد که خدا ناخواسته بی عزتی مردم و ملت آن کشور باشد.»

آقای کرزی هر چند از کدام کشور مشخص نام نبرد که به رهبران شان در افغانستان اهانت شده باشد، اما در جریان هفته های اخیر کابل و برخی ولایات دیگر این کشور شاهد اعتراض های ضد ایرانی بوده اند.

حدود ده روز پیش باشنده های شهر کابل، ایران را به دخالت در امور افغانستان متهم نموده و دست به تظاهرات زدند.
آنان تصاویر رییس جمهور و برخی از رهبران ایران و نیز تعداد از مقام های افغان را که جاسوسان ایران می خواندند، به آتش کشیدند.

همچنان به روز چهارشنبه گذشته در اعتراض به برگزاری مراسم یاد بود از سالروز وفات امام خمینی رهبر مذهبی ایران در کابل نیز شماری از باشنده های این شهر مظاهره کردند.

از سوی دیگر شماری از آگاهان امور سیاسی به این باور اند که رییس جمهور کرزی این خواست را به خاطر فشار های ایران ابراز داشته است.

اجمل بلوچ زاده یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت که آقای کرزی هم نمی خواهد تا در روابط اش با ایران تنش به وجود آید.

آقای بلوچ زاده در ادامه گفت:

« باور من این است که رییس جمهور افغانستان تحت فشار حکومت ایران قرار داشته و از وی خواسته شده تا به خاطر جلوگیری از چنین برخورد و حرکت ها در آینده با مردم اش صحبت کند.

به همین دلیل است که رییس جمهور بیشتر تاکید بر این داشته باشد که جلو برگزاری چنین مراسم را در داخل افغانستان بگیرد.»
ایران در گذشته نیز به دخالت در امور افغانستان و حتی همکاری با مخالفان مسلح این کشور متهم شده است.
به تازه گی قوماندان امنیهء ولایت قندهار گفته است که اکنون ایران مخالفان مسلح افغانستان را به طور آشکار حمایت می کند و اخیراً سلاح های جدید را در اختیار آنان قرار داده است.
اما مقام های ایرانی چنین اتهامات را پیوسته بی اساس خوانده و تاکید نموده اند که در راستای برقراری صلح و پیشرفت افغانستان تلاش می کنند.
مطالب دیگر به همین ارتباط گزارش ها / افغانستان

 

No comments:

Post a Comment