Tuesday 11 June 2013

خلیلزاد و کرزی نمی توانند در اجماع سیاسی باشند

 
 
 
مارشال فهیم معاون اول ریس جمهور گفت: خلیلزاد و کرزی نمی توانند در اجماع سیاسی باشند

21.03.1392
قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری از ایجاد یک اجماع ملی سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده استقبال کرده اما هشدار داده است که برادر، به گفته او، امریکایی رئیس جمهور حامد کرزی و زلمی خلیلزاد، سفیر پیشین امریکا در افغانستان نباید جزء آن باشند.
 
کمتر از یکسال به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است و چنان بنظر می رسد که اختلافاتی میان رئیس جمهور کرزی و قسیم فهیم بروز کرده است.

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان به روز سه شنبه در نطقی در نشست والی های کشور به آقای خلیلزاد هشدار داد که از فعالیت های سیاسی در افغانستان دست بردارد.

آقای فهیم گفت "آن اجماع ملی که ما و شما میگوییم میتواند یک تیم را بسازد، نه اجماع ملی که خلیلزاد میگوید. او  خودش یک امریکایی آمده برای ما اجماع ملی میسازد. برایش بگویید که تو یک امریکایی هستی. از برادر کرزی گرفته تا دیگران اینها امریکایی هستند. هیچ امکان ندارد، مگر این که ما زنده نباشیم."

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان هم از ایجاد یک اجماع ملی برای انتخابات آینده حرف زده است اما نگفته است که زلمی خلیلزاد و قیوم کرزی در آن اشتراک کرده نمی توانند.

زلمی خلیلزاد هم تا حال نگفته است که در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اشتراک خواهد کرد یا برای ایجاد یک اجماع سیاسی در افغانستان کار می کند.

نوعیت سیستم سیاسی

ظاهراً اختلاف دیگر میان رئیس جمهور کرزی و معاون اول اش بر سر نوعیت نظام سیاسی کشور است. آقای کرزی بارها نظام ریاستی را به صلاح کشور خطاب کرده و از آن حمایت ورزیده است، اما مارشال فهیم نظر متفاوتی دارد.

آقای فهیم بدون آن که نظام سیاسی مورد نظراشرا توضیح دهد، خواستار تغییر سیستم موجود گردید. "من به رئیس جمهور میگویم که در زنده گی یک افتخار کمایی کن و آن افتخار این است که نظام و سیستمی را در این وطن بیاور که دیگر رئیس جمهور را دشنام ندهند."

مارشال فهیم، که گفته می شود عضو ارشد جمعیت اسلامی افغانستان هم است در چند ماه گذشته با دیگر رهبران این حزب چون عطامحمد نور، یونس قانونی، امرالله صالح، داکتر عبدالله و صلاح الدین ربانی گفت و شنودهای داشته است. برخی از رهبران جمعیت اسلامی خواستار ایجاد سیستم پارلمانی در کشور استند.

اگر چه شایعاتی در باره کاندید شدن عطا محمد نور، والی بلخ به سمت ریاست جمهوری در انتخابات سال آینده وجود دارد اما رهبران جمعیت اسلامی، بشمول مارشال فهیم، تا حال در باره کاندیدای مورد نظر شان حرفی نزده اند.  

No comments:

Post a Comment