Wednesday 5 June 2013

اخبار افغانستان

از سایر مطبوعات:سرباز امریکایی به قتل شانزده غیر نظامی افغان اعتراف کرد\حضور کمرنگ زنان در انتخابات: بی اعتباری یا نبود امکانات\ایالات متحده نگران اعتراضات اخیر در ترکیه است \رییس جمهور کرزی، انتخاب نوازشریف را به حیث صدراعظم جدید پاکستان تبریک گفت \آنگ سان سوچی رهبر مخالفین برما، می خواهد در انتخابات 2015 نامزد باشد \\در نتیجه انفجار یک ماین در کندز یک قوماندان پولیس محلی با محافظش کشته شد \\06.06ناتو ادامه ماموریت خودرا درافغانستان مورد بحث قرار داد/حامد کرزی باز رئیس جمهور شود، گردهمایی کندهار/خواصی: ممنوع الخروج اعلام کردن 5 وکیل غیر قانونی است/حکومت ترکیه با تظاهر کننده گان صحبت می کند

معترضان بلخ: مصوبه مجلس درباره تذکره اصلاح شود

چهارشنبه ۱۵ جوزا ۱۳۹۲
صدها تن از فرهنگیان و هواداران جنبش ملی اسلامی نسبت به مصوبه اخیر مجلس نمایندگان مبنی بر عدم درج قوم در شناسنامه الکترونیکی اعتراض کرده‎اند.
فدامحمد فرزام، رییس شورای فرهنگی جنبش ملی اسلامی به بی‏‎بی‏‎سی گفته که معترضان استادان و دانشجویان دانشگاه بلخ، فرهنگیان، روحانیون و هواداران این حزب در همایش اعتراضی در مقر شورای ولایتی این حزب شرکت کردند.
آقای فرزام افزود که معترضان به حمایت از تحصن شماری دیگر از فرهنگیان و فعالان مدنی در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب، خواستار اصلاح مصوبه مجلس نمایندگان شدند تا زمینه برای ذکر اسامی اقوام در شناسنامه‎های جدید فراهم شود.
از روز جمعه (۱۰ جوزا) صدها نفر در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب هم در اعتراض به مصوبه مجلس مبنی بر عدم درج قوم در شناسنامه‎های جدید، تحصن کرده‎اند.
معترضان فاریابی گفته‎اند تا زمانی که به خواست آنها پاسخ مثبت داده نشود، به تحصن ادامه می‎دهند.
مجلس نمایندگان روز چهارشنبه هفته گذشته (۸ جوزا) در وقت بررسی مواد قانون ثبت احوال نفوس، در جلسه پرتنشی تصویب کرد که در شناسنامه‎های جدید اسامی اقوام درج نشود.
اما این مصوبه با اعتراض‎های هم در داخل مجلس و هم در بیرون از آن همراه بود.
عطامحمد نور والی بلخ و جنرال عبدالرشید دوستم رهبر جنبش ملی اسلامی، از جمله کسانی هستند که نسبت به این مصوبه مجلس نمایندگان، اعتراض کرده‎اند.
آقای دوستم در اعلامیه‎ای تاکید کرده است: «انکار مصرانه حکومت از درج قومیت شهروندان در تذکره الکترونیک، که متاسفانه برخی از نمایندگان مردم نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند، هیچ توجیه قانونی ندارد.»
او افزوده: «وحدت واقعی ملی در وطن عزیز ما نه از طریق انکار هویت‎های قومی، بلکه از طریق شناخت کامل تنوع قومی و احترام به غنای اتنیکی و فرهنگی کشور تامین شده می‎تواند و بس.»
دولت بر اساس برنامه‏‎ای تصمیم گرفته است که برای شهروندان کشور شناسامه‎های الکترونیک توزیع کند. این کارت حاوی اطلاعات فردی درباره شهروندان خواهد بود.
هنوز توزیع این شناسنامه‎ها آغاز نشده است.
در سال‌های گذشته بحث این بود که عده‌ای می‌گفتند برای همه شهروندان افغانستان در شناسنامه‌های‌شان «افغان» نوشته شود. عده دیگر طرفدار این بودند که قوم شهروندان در شناسنامه درج شود.
سرانجام مجلس نمایندگان تصویب کرد که نه «افغان» و نه هیچ کلمه دیگری که نشانه قومیت افراد باشد، در شناسنامه درج نشود. اما قومیت شهروندان در بانک اطلاعات وزارت داخله، ثبت خواهد شد 
ملکه زیبایی چین بخاطرروابط عاشقانه با میلیاردرروسی کارخود را ازدست داد
17:55 | 1392 / 03 / 15
«ریا
"لو جیلین" سوپر مدل چینی که در سال 2011 میلادی عنوان ملکه زیبایی چین را به دست آورد بخاطر داشتن روابط عاشقانه با "ولادیسلاو دارونین" می...لیاردر روسی و دوست پسر سابق "نائومی کمبل" سوپر مدل معروف کار خود را از دست داد.این مطلب را روزنامه بریتانیایی"دیلی میل" روز سه شنبه گزارش داده است.

در این هفته "دیلی میل" عکس های جالب دارونین و جیلین در جریان استراحت آنها در جزیره ایبیزا اسپانیا را به چاپ رساند . به گزارش روزنامه بریتانیایی کمبل در پیشرفت لو جیلین 25 ساله به عنوان سوپرمدل کمک کرده و وی را با دارونینف دوست پسرش آشنا کرده است.

یادآور می شود کمبل و دارونین حدود پنج سال باهم بودند اما اخیرا رسانه های گروهی شایعاتی در خصوص جدا شدن آنها از یکدیگر پخش کرده اند.
See More
 

 
یک پروژۀ جدید خط آهن ۳۰۰ کیلومتری افغانستان را با ترکمنستان و تاجکستان وصل ساخته، به آب بح

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان برای اشتراک در مراسم افتتاح این پروژه عازم ترکمنستان شده که به گفتۀ آگاهان امور سیاسی خود نشان دهندۀ اهمیت این پروژه برای کاهش مشکلات ترانزیتی افغانستان می باشد.

این پروژه ترکمنستان را از طریق بندر آقینه و شیرخان در افغانستان با تاجکستان وصل می کند و بعد از طریق کلخوزآباد به خط آهن سراسری شوروی پیشین وصل می شود.

آذرخش حافظی، مسئول روابط خارجی اطاق های تجارت افغانستان این ابتکار را "راه سوم ترانزیت افغانستان" عنوان کرده گفت "چون کارگو ها معمولا از طریق افغانستان عبور می کند، اهمیت... جغرافیای اقتصادی افغانستان بالا میرود."

قرار است کار این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۵ تکمیل شود و چین و ایران نیز برای گسترش راه های مواصلاتی منطقه یی در این پروژه سهیم گردند.

اهمیت سیاسی
فایق واحدی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آشنا گفت که که رئیس جمهور کرزی ضمن افتتاح این پروژه با رهبران ترکمنستان و تاجکستان روی گسترش روابط تجاری افغانستان نیز صحبت می کند.

افغانستان به عنوان یک کشور محاط به خشکه، مشکلات زیادی در بخش ترانزیت دارد و تاجران افغان می گویند که پاکستان و ایران پیوسته با آنها برخورد سیاسی می کند.

فایق واحدی می گوید که احداث این خط آهن وابستگی تجار افغان را به راه های کنونی کمتر می سازد.

تفاهمنامۀ این پروژه در جریان گردهمایی رهبران منطقه حین تجلیل از جشن نوروز در ماه مارچ سال جاری امضأ شده بود.

وزارت فوائد عامۀ افغانستان می گوید که مصرف بخش افغانستان این پروژه را – که ۳۵۰ میلیون دالر تخمین شده – بانک انکشاف آسیای فراهم می کند.

عباس ابراهیم زاده، عضو مجلس نمایندگان افغانستان به رادیو آشنا گفت که تجار افغان سالانه دو میلیارد دالر حق عبور را به ازبکستان می پردازد، اما امکان دارد که با مصرف ۵۰ میلیون دالر خط آهن ایجاد شود که "تمام کشورهای آسیای میانه، ایران، چین و کشور روسیه را در یک خط آهن وصل کرد" و این پروژه به همین امیدواری راه انداخته شده است. 

ر های سیاه و خزر نزدیک می سازد.

No comments:

Post a Comment