Thursday 20 June 2013

واکنش کرزی به دفتر طالبان – مخالفت یا سیاست؟

واکنش کرزی به دفتر طالبان – مخالفت یا سیاست؟
29.03.1392
نجیبه خلیل - واشنگتن
لوحه امارت اسلامی افغانستان یک روز پس از گشایش دفتر طالبان در دوحه، برداشته شد.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا شام چهارشنبه در تماس تلیفونی با حامد کرزی،...
رئیس جمهور افغانستان اطمینان داد که کارکردهای دفتر طالبان در قطر بر اساس تفاهم میان دولت های افغانستان و امریکا خواهد بود.

آقای کری پس از آن با رئیس کرزی صحبت کرد که ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به گشایش دفتر طالبان، بویژه بر افراشتن پرچم این گروه و لوحهء امارت اسلامی افغانستان بر آن دفتر، مذاکرات دو جانبه امنیتی با امریکا را متوقف کرد و فرستادن هیات شورای عالی صلح به قطر را، به تعویق انداخت.

بر اساس یک خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان، آقای کرزی به وزیر خارجه امریکا گفت "واکنش ها در افغانستان در رابطه به چگونگی گشایش دفتر طالبان در قطر، شدیدا منفی بوده است."

خبرنامه به نقل از وزیر خارجه امریکا نگاشته است که "کشورش به تمام تعهدات و ضمانت های" داده شده در باره دفتر طالبان به حکومت افغانستان، متعهد است.

دیدگاه آگاهان
غفور لیوال، رئیس مرکز مطالعات منطقه یی افغانستان می گوید که حکومت افغانستان احساس می کند در تمام پروسه ها، خصوصاً در قسمت پروسۀ ایجاد دفتر طالبان در قطر، در حاشیه قرار داده شده و تماس اصلی بین ایالات متحده و طالبان جریان داشته است.

آقای لیوال به صدای امریکا گفت که ایجاد دفتر سیاسی به نام امارت اسلامی رنجش حکومت افغانستان را برانگیخته است.

او می گوید که به رسمیت شناختن طالبان بحیث یک حکومت از جانب جوامع بین المللی باعث رنجش حکومت افغانستان شده است.

آقای لیوال به این باور است که ایجاد دفتر به حیث نمایندگی سیاسی امارت اسلامی افغانستان و بعدا بر افراشتن بیرق طالبان، خود نوعی رسمیت دادن طالبان به حیث یک حکومت است. حالانکه افغانستان یک بیرق دارد و آن در قانون اساسی تثبیت شده است.

این در حالیست که یک روز قبل حکومت افغانستان از گشایش دفتر طالبان در قطر استقبال نموده اظهار امیداری کرد که با گشایش آن دفتر، مذاکرات صلح بین طالبان و شورای عالی صلح به زودترین فرصت آغاز گردد.

سیاست

 سایر مفسرین سیاسی به این باور اند که حکومت افغانستان از همه اقداماتی که ایالات متحده اتخاذ کرده آگاهی داشته و از یک مدت طولانی با طالبان در تماس بوده است.


سث جونز مفسر سیاسی از رند کارپوریشن می گوید شاید یکی از دلایل عمده که حکومت افغانستان عکس العمل نشان داد، چگونگی گزارش دهی موضوع گشایش دفتر طالبان در مطبوعات بود. 


آقای جونز می افزاید "آقای کرزی تحت انتقاد مردم قرار گرفت و این جز از تلاش های حکومت افغانستان برای با ثبات سازی سیاست داخلی است. رئیس جمهور افغانستان می خواهد به مردم نشان دهد که یک دست نشانده نیست و تحت سایه یک کشور دیگر کار نمی کند."   

جونز می گوید جم دابنز نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان ماموریت دارد تا در متقاعد ساختن دو جانب برای مذاکرات رو در رو صلح، تلاش ورزد.

موافقتنامۀ امنیتی

 اما موضوع گشایش دفتر طالبان در قطر چه ربطی به مذاکرات روی توافقات امنیتی دو جانبه با امریکا دارد و چرا حکومت افغانستان این مذاکرات را که از ماه ها به این طرف جریان داشته به تعلیق در آورد؟

 سید طیب جواد، سفیر سابق افغانستان دو تحلیل را بازگویی می کند؛ اول اینکه امریکا در هر صورتی می خواهد در افغانستان باقی بماند چون به آن نیاز دارد و دوم اینکه مسئلۀ حضور نیرو های امریکایی در افغانستان یک موافقتنامۀ دوجانبه می باشد.

آقای جواد افزود "دولت افغانستان بیشتر به نظر اول تکیه می کند و آن اینست که امریکا می خواهد در هر صورت در افغانستان باقی بماند. به همین دلیل، حکومت افغانستان از این نکته برای اعمال فشار بالای ایالات متحده استفاده می کند تا در مذاکراتی که امریکا با طالبان انجام می دهد به سطح بلند نبوده و به مشوره دولت افغانستان باشد. به همین دلیل مذاکرات امنیتی صلح را به حالت تعلیق در آورد."

No comments:

Post a Comment