Friday 25 May 2012

موقف پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان بعد ازسال 2014 قابل فهم نیست



12:36
|
1391 / 03 / 05
مسکو، 5 جوزا، خبرگزاری «ریا نووستی»/ موقف پایگاه های نظامی امریکا در افغانستان بعد ازسال ،2014، زمانیکه نیروهای بین المللی خارج ساخته خواهند شد، فعلاً قابل فهم نیست، این مطلب را ضمیر قبولوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در باره افغانستان و مدیر شعبه دوم اسیای وزارت خارجه فدراسیون روسیه اعلام داشته است.
در سال 2014 خروج نیروهای خارجی و قطع کامل عملیات جنگی نیروهای ایتلافی تحت قوماندانی امریکا در نظر می باشد. در عین حال، امریکا بعد از سال 2014 پلان تاسیس پایگاه های نظامی در افغانستان دارد.
قبولوف گفت:" موافقت نامه بین کابل و واشنگتن در باره پایگاه ها هنوز امضا نشده، انها امضای ان را یک سال بعد پلان میکنند. چنین موافقت نامه، طوریکه به ما میگویند، هم موقف چنین پایگاه های نظامی و همچنان موقف و حقوق نظامیان امریکایی را که در این پایگاه ها مستقر خواهند بود، تعیین خواهد کرد".
به قول موصوف، روسیه « تصور روشن در باره چگونگی این مساله ندارد، ولی سوال روشن دارد و ان اینکه برای چه؟".
قبولوف یاداوری نمود، که نیروهای بین المللی مساعدت به امنیت در افغانستان (ISAF) به اساس اعتبارنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد وارد گردیده بودند، اعتبارنامه وظایف که باید انجام میشدند، تسجیل نموده بود و در صورت کاهش این گروپ باید به شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره امور انجام شده گزارش اریه گردد".
قبولوف گفت:" پایگاه های نظامی برای ما قابل فهم نمی باشند... نزد بسیاری ها، نه تنها ما، خاصتاً در منطقه، تصور کاملاً برحق در باره این موضوع بوجود می اید، که چنین شبکه نظامی برای حل منازعه داخلی افغانستان مدنظر گرفته نمی شود، بلکه اجندای وسیعتر بین المللی دارد".
به گفته موصوف روسیه بارها اطمینان های دریافت کرده که چنین شبکه نظامی باقیمانده تهدید را متوجه منافع ملی و امنیت همسایگان و کشورهای دیگر منطقه نخواهد ساخت.
خروج نیروهای ناتو از افغانستان تا اواخر سال 2014 در نظر می باشد. از سال 2015 در افغانستان فقط مربیون نظامی ناتو قرار خواهند داشت که در کار تربیه کادر برای نیروهای امنیتی افغانستان را بردوش خواهند داشت.

No comments:

Post a Comment