Monday 28 May 2012

معاون ریاست پاسپورت توقیف شد

مولوی نبی بیان معاون ریاست پاسپورت توقیف شد       
لوی څارنوالی افغانستان از توقیف معاون ریاست پاسپورت وزارت امور داخلهء این کشور خبر می دهد.

یک مقام لوی څارنوالی به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، که مولوی نبی بیان شب گذشته گرفتار گردید.
در نشست روز یکشنبه شورای امنیت ملی فیصله شد، تا مولوی بیان از وظیفه اش سبک دوش شود.
اتهام های مطرح شده علیه مولوی نبی بیان در مورد دست داشتن او در قتل، قاچاق مواد مخدر و تجاوز جنسی سبب شدند، تا لوی څارنوالی افغانستان به کمک وزارت امور داخله، وی را گرفتار کند.
یک مقام لوی څارنوالی گفت که آقای بیان به اتهام تجاوز و قتل 4 تن گرفتار شده است.
غلام دستگیر رنجبر رییس څارنوالی نظامی مبارزه با فساد اداری لوی څارنوالی افغانستان به روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که به زودی بررسی دوسیهء مولوی بیان آغاز خواهد شد:
« به اساس هدایت لوی څارنوال افغانستان، دیروز ساعت شش امر گرفتاری این شخص داده شد، و ساعت هشت و نیم مولوی بیان را گرفتار کردیم، فعلاً در نظارت خانه قوماندانی زون 101 کابل تحت نظارت قرار دارد، امروز لوی څارنوال هیاتی را به خاطر بررسی قضیهء این شخص توظیف ساخت، و احتمال می رود که به زودی تحقیقات از این شخص آغاز شود.»
در نشست روز یکشنبه شورای امنیت ملی، به وزیر امور داخله دستور داده شد تا آقای بیان را از وظیقه اش برطرف کند و مورد پیگرد قانونی قرار دهد.
این فیصله پس از آن صورت گرفت که شماری از باشنده گان ولسوالی شهر بزرگ بدخشان مولوی نبی بیان ولسوال پیشین این ولسوالی را متهم به قتل، قاچاق مواد مخدر و تجاوز کردند.


اما این افراد نگران اند که مبادا نبی بیان بخاطر برکناری اش از پُست معاونیت ریاست پاسپورت به آنان صدمه برساند.
نجیب نیکزاد معاون سخنگوی وزارت امور داخله این نگرانی ها را بی جا دانسته و می گوید، که هیچ تهدیدی جان افرادی را که از مولوی بیان شکایت کرده اند، تهدید نمی کند:
« تامین امنیت برادرانی که شکایت دارند، وظیفه ما است.
هیچ نگرانی نداشته باشند، پولیس ولایت مربوطه وظیفه گرفته و در آنجا هیچ نگرانی فعلاً وجود ندارد، ما به پولیس بدخشان در تماس هستیم لحظات پیش هم با آنان تماس گرفتیم، هرگاه همشهریان ما در آنجا مشکل می داشته باشند، با پولیس تماس بگیرند و پولیس در خدمت شان است.»

کوشش کردیم، تا در مورد این اتهامات نظر آقای بیان را داشته باشیم، اما با وجود تماس های مکرر نتوانستیم با آقای بیان صحبت کنیم.
این مقام افغان در حالی به اتهام نقض حقوق بشر عقب میله های زندان انداخته شده است، که برخی دیگر از مقام های دولتی افغانستان از سوی شماری از فعالان حقوق بشر به تخطی از حقوق بشر متهم اند. مولوی نبی بیان معاون ریاست پاسپورت توقیف شد       

No comments:

Post a Comment