Wednesday 23 May 2012

دیپلوماسی روسیه درمورد مساله افغانستان


نشست در اکادمی دیپلوماسی روسیه درمورد مساله افغانستاننشست در اکادمی دیپلوماسی روسیه درمورد مساله افغانستان
/22.5.2012


روز دوشنبه در اکادمی دیپلوماتیک وزارت خارجه فدراسیون روسیه کنفرانس بین المللی تحت عنوان "چالش و تهدید های معاصر: افغانستان" در باره مشکلات و دورنمای انکشاف اوضاع در جمهوری اسلامی افغانستان در چارچوب ختم عنقریب ماموریت نیروهای ایتلافی برگزار گردید.

این گردهم ایی مشترکاً از طرف اکادمی دیپلوماتیک وزارت خارجه فدراسیون روسیه و هیات منطقوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در روسیه، بلاروس و اوکراین سازماندهی شده بود.
گزارش تصویری از کنفرانس

طوریکه مسولین کمیته بین المللی صلیب سرخ به "افغانستان.رو" خبر داده، در این کنفرانس کارمندان وزارت ها و ادارات ذیعلاقه، نمایندگان مجمع فدرالی، سازمان های بین المللی و اجتماعی، کارشناسان و دیپلوماتان، بشمول سفرای افغانستان و قزاقستان و همچنان نمایندگان سفارت ایالات متحده امریکا و انگلستان شرکت ورزیده بودند.

افگینی باژانوف رئیس اکادمی دیپلوماتیک طی سخنرانی در محفل گشایش مراسم شرکت کنندگان کنفرانس را « نه فقط به فال گرفتن راجع به اینده، بلکه به شرکت در تشکل این اینده» دعوت نمود. هوان لوئیس گالیگو رئیس هیات منطقوی کمیته بین المللی صلیب سرخ، به نوبه خود، به ضرورت درک « مسایل تاریخی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی و بشری، مربوط به منازعه در افغانستان» و چالش ها برای فعالیت بشری در این کشور، اشاره نمود.

البرت خورییف کفیل شعبه امور افغانستان دیپارتمنت دوم اسیای وزارت خارجه فدرایسیون روسیه در مقاله خود به اسیب پذیری اوضاع جاری در جمهوری اسلامی افغانستان اشاره کرد و نگرانی خود را به ارتباط تعداد زیاد تلفات در بین مردم ملکی، همچنان نیروهای افغان و خارجی ابراز داشت. خورییف همچنان توجه حضار را به خطرناک بودن اوضاع در مناطق که نیروهای خارجی انها را ترک میکنند و وابستگی شدید اردوی افغان به فعالیت های نیروهای بین المللی مساعدت به امنیت جلب نمود. به باور وی، نیروهای ملی افغان هنوز آمادگی کافی برای کنترول مستقلانه اوضاع در کشور ندارند.

ژاک دی مایو رئیس اداره کمیته بین المللی صلیب سرخ در باره فعالیت در اسیای جنوبی مقر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ژینیو راجع به اوضاع پیچیده بشری در افغانستان معلومات داد و بر اهمیت پیشبینی های روشن راجع به سرنوشت کشور، مسوولیت کشورهای عضو ناتو و دول منطقوی به خاطر اینده جمهوری اسلامی افغانستان و همچنان مساعدت که برای انکشاف پایدار درازمدت محاسبه شده باشد، تاکید ورزید.



عزیزالله کرزی سفیر فوق العاده و مختار افغانستان در فدراسیون روسیه توجه حاضرین را به مساله عدم هماهنگی ستراتیژی های انفرادی کشورهای مختلف و سازماندهی در جهت افغانستان مبذول داشت و اعلام نمود که شرط حل مساله کشورش هماهنگی فعالیت های جامعه جهانی و حمایت کشئورهای منطقه، بشمول روسیه می باشد.

اناتولی چونتولوف، معاون اداره همکاری سیاسی سکرتریت سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی خاطرنشان ساخت که ختم ماموریت نظامی نیروهای بین الماللی مساعدت به امنیت در افغانستان میتواند به عامل بی ثبات کننده برای اوضاع در افغانستان مبدل گردد و به نمایندگی از سازمان خود قصد مقابله با این چالش را ابراز داشت.

No comments:

Post a Comment