Tuesday 22 May 2012

پر قدرت ترین حرکت سیاسی ازشمال آغازګردید

دست آورد‌های جبهه ملی آینده ی روشنی را به مردم افغانستان مژده می دهد
داکتر عبد ا لله رحیمی | شهرگونجو (چین)
از تشکیل ائتلاف احزاب سیاسی، نیرومند و پر قدرت در کشور بنام جبهه ملی، افغانستان هنوز مدت زیادی سپری نگردیده است که بدست آورد‌های چشمگیرسیاسی و اجتماعی دست یازیده است.
از روز‌های آغازین ،این نهاد نیرومند و تاثیر گذار سیاسی از جانب علاقه مندان مسائل کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفته یک تعداد با تحلیل‌ ها وآنالیز‌های علمی و منطقی، پالیسی‌های “جبهه ملی” را تایید و ستایش کرده و امیدواری خود را بصورت روشن ابراز نمودند.
با آنکه تمامیت خواهان مانند همیشه با لهجه تند و افراطی، سیاست و پالیسی‌های جبهه را زیر با د انتقاد قرار دادند؛ اما جبهه ملی نظر به کارکرد هایش و نظر به اهداف مثبت و روشنش در باره آینده ی کشور، محبوبیت اش در بین مردم روز به روز افزایش می یابد.
جا دارد منحیث عضو فعال این جبهه بگویم که ما به انگیزه و اندیشه‌های موافق و مخالف سخت احترام داریم و مخالف هیچ نوع افکار سیاسی نمی باشیم.
ما همیشه با سینه باز انتقادت وملاحظات را پذیرفتیم و خواهیم پذیرفت. (انتقادات و ملاحظات ) در چارچوب اساسات دمکراسی
امروز کشور‌های مختلف در پنج قاره جهان با سیستم‌های گوناگون اداری ،اداره و مواظبت می گردد. متاسفانه در کشور ما افغانستان عزیز ،هنوز نوع سیستم اداری ,معین و مشخص نمی باشد.
در کشوری که سیستم اداری مشخص نباشد ،چگونه در آن کشور امنیت، عدالت، استقرار و برابری تامین گردد ؟!در افغانستان دولت مردان در هر، مقطع زمانی فقط متکی به شعار و فریاد‌های گوناگون بودند تا مردم را مصروف نگهداشته به حیات سیاسی و شخصی‌ خود ادامه بدهند.
قانونیت، مصو نیت، عدالت، آزادی بیان، حق شهروندی، نکات ها و شرایط اساسی نظام های دموکراسی را تشکیل میدهند. در افغانستان همه چیز سرچپه است و حتا کسانی که همیشه همین نکات را فریاد می کشند؛ به دمکراسی واساسات آن عقیده ندارند. مشکل اساسی‌ مردم ما در همین نقطه نهفته است. انحصار گران چوکی و قدرت در افغانستان سالها است با یک انگیزه و اندیشه حکومت می‌کنند، برای آنها دمکراسی، حق شهروندی کدام مفهومی را افاده نمی کند زیرا آنها فقط در فکر نگهداری مقام، قدرت و کرسی خود می ‌باشند.
اما مسئولیت افراد دلسوز، متعهد و روشنفکران جامعه اینست تا برای جلوگیری از استبداد بیشتر بالای مردم بی‌ دفاع کشور راه و چاره ی پیدا کنند.
ما خوشحالیم که جرقه های این نوع حرکت برای رسیدگی به نیاز های مردم، از طرف سران “جبهه ملی” صورت گرفته است. جبهه ملی افغانستان برای نجات کشور و مردم، نیرومند ترین نهاد سیاسی مخالف سیستم اداری کنونی کشور را تشکیل داده وخط مشی سیاسی خود را بصورت مشخص اعلان نموده است.
نقطه مهم واساسی ‌دیگر اینست که جبهه ملی تغییر سیستم اداری ریاستی متمرکز فعلی‌ به سیستم پارلمانی غیر متمرکز و محدود شدن حاکمیت- حکومت مرکزی بالای ارگان‌های محلی و انتخاب والی، ولسوال و شاروال‌ها از طرف مردم محل را در صدر برنامه های کاری خویش قرارداده است تا از این طریق مردم را بیشتر در تصمیم گیری برای حیات سیاسی کشور سهیم سازند
.
این طرح سیاسی جبهه ملی طرفداران زیادی را درسطح ملی و بین المللی در قبال داشته است. دیدار سران جبهه ملی در برلین آلمان با سناتوران کشور‌های ذیدخل در مسائل افغانستان اولین سگنال به حکومت حامد کرزی بود که با واکنش‌های کودکانه مسوولین سیاسی حکومت کرزی،مواجه گردیده ،فعالیت‌های سیاسی احزاب و نهاد‌ها را هرگز تحمل کرده نمیتواند
اما موقف سیاسی جبهه ملی بعداز بازگشت سران این جبهه به کشور خیلی‌‌ها تقویت یافت و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی‌شان در داخل و خارج از کشور رونق بیشتر گرفت.
شروع و گشایش بنگاه نشراتی جبهه ملی چه به صورت چاپی و آنلاین” ویب سایت” از داخل کشور، تاسیس شورا نمایندگی جبهه ملی در اروپا و پس از آن گشایش ویب سایت بخش اروپا یی، توانست برای معرفی هویت سیاسی ،اجتماعئ و فرهنگی جبهه ملی خیلی‌‌ ها سودمند و تاثیر گذارباشد.
کانفرانس و نشست دوم رهبران جبهه ملی با سناتوران کشور‌های خارجی در کابل یک باردیگر توجه کشور‌های خارجی را بخود جلب نمود، با آنکه حکومت آقای کرزی با ندادن اجازه ورود به یکی از سناتوران مطرح و بر حال گنگره آمریکا به کابل می خواست از بازدید سناتوران با سران جبهه ملی جلو گیری نمایند ولیکن این اقدام غیر دمکراتیک آقای کرزی و تیم حاکم‌ شان بی‌ نتیجه ماند.
آقای کرزی با این اقدام غیر دمکراتیک خود اعتبار، پرستیژ و حیثیت سیاسی و اجتماعی جبهه ملی را در سطح ملی و بین المللی یک بار دیگر تقویت و باعث پیوستن ملیون‌ها شخصیّت سیاسی و فرهنگی اعم از مرد و زن در صفوف جبهه ملی گردید. سفر اخیر سران جبهه ملی در ولایت‌های شمال کشور برای حکومت آقای کرزی کاملا یک حالت دور از انتظار بود چون نمایندگان نوکرمنش ایشان وعده داده بودند تا مانع سفر سران جبهه ملی به ولایت‌های شمال گردند.
ولیکن سران جبهه به ولایت‌های شمال با استقبال ملیون‌ها طرفدار خویش مواجه گردیدند. همایش شبرغان، مرکز جوزجان و حضور صد ها هزار نفر برای شنیدن سخنان رهبران جبهه ملی مصداق این ادعا است.با اینکه این اولین همایش نیروی اجتماعی جبهه ملی بود اما به جان و تن‌ حکومت کرزی لرزه انداخته و برای مردم مظلوم یک آینده آسوده و شگوفان را مژده داد.

No comments:

Post a Comment