Monday 28 May 2012

شرایط معقول مخالفین دولت را می پذیریم

مارشال فهیم: شرایط معقول مخالفین دولت را می پذیریم       
معاون اول رییس جمهور افغانستان از مخالفان مسلح می خواهد، تا بخاطر دست یافتن به اهداف شان، راه صلح را در پیش بگیرند.

معاون اول رییس جمهورکرزی یک بار دیگر تاکید می کند که مشکلات کنونی افغانستان تنها از راه سیاسی حل شده می توانند.

مارشال محمد قسیم فهیم به روز یکشنبه که در مراسم یادبود از نخستین سالگرد کشته شدن جنرال داوود داوود و شاه جهان نوری صحبت می کرد، از مخالفان خواست تا از جنگ دست بکشند.

آقای فهیم گفت، که دولت و مردم افغانستان آماده اند، تا شرایط معقول مخالفان را بپذیرند.

« ما می خواهیم که در کشور ما صلح تامین گردد، ما می خواهیم کسانی که در برابر ما دسیسه می کنند و میایند مردم ما را می کشند، اگرافغان هستند و از افغانستان هستند، بیایند با هر امتیازی که خواسته باشند دولت و مردم افغانستان آماده اند که شرایط معقول آنان را بپذیرد و در کنار آنان قرار بگیرند.
و اگر به این لجاجت خود ادامه بدهند مطمین باشند که دیگر مردم افغانستان به آنها اجازه نخواهند داد تا قدم شوم شان به این مملکت بیاید و مردم این کشور را توهین و تحقیر بکنند.»


این نخستین بار نیست که مارشال فهیم در مورد سهیم ساختن مخالفان مسلح در قدرت سخن می زند.

پیش از این آقای فهیم در مراسم رسمی معرفی صلاح الدین ربانی به عنوان رییس شورای عالی صلح افغانستان گفت، که برای رسیدن به صلح در کشور باید برای طالبان در نظام کنونی سهم داده شود.

از سوی دیگر احمد ضیاء مسعود رهبر جبههء ملی افغانستان از آن عده اعضای ایتلاف پیشین شمال که در حکومت این کشور کار می کنند، انتقاد کرد.

به گفتهء وی از این اعضای ایتلاف پیشین شمال فقط از سوی حکومت مورد استفاده قرار می گیرند.

آقای مسعود بر خلاف مارشال فهیم، طالبان را تروریست خواند و گفت که طالبان صلح نمی خواهند و تلاش دارند تا سال 2014 تمام رهبران جهادی را به قتل برسانند.

اما داکترعبدالله عبدالله رهبر ایتلاف ملی می گوید برای برطرف ساختن مشکلات کنونی همه مسوولیت دارند و این تنها کار دولت نیست:

« هر وقت ما به خود اجازه می دهیم که به مردم خطاب بکنیم خود ما چه کردیم، این نکتهء بسیار مهم و اساسی است.

اگر ملت بیدار بود و از حق خودآگاه بود هیچ کس هیچ ظالم با هیچ قدرتی نمی تواند آن را سرکوب کند.

فقط وقتی ملت ها محکوم می شوند که به خواب غفلت بروند.»


به اساس گزارش ها بسیاری از سران ایتلاف پیشین شمال با گفتگوهای صلح با مخالفان مسلح و موجودیت آنان در نظام کنونی مخالف اند.

گفته می شود آنان هراس دارند که با این کار آنان نخواهند توانست به قدرت سیاسی دست یابند.

گزارش های نیز وجود دارند که به همین خاطر هر باری که آقای کرزی طالبان را برادر خطاب می کند، مورد انتقاد اعضای ایتلاف شمال قرار می گیرد.


سید فتح محمد بها

1 comment:

  1. ګرداننده ویلاګ :عبدالقیویم اکرمی28 May 2012 07:45
    ما باید شجاعت در حل مشکلات کشور خود داشته باشیم. افغانها تا وقتی که نتواند خود مشکلات داخلی و معضلات منطقه ای را با همسایه های خود حل نکند و در مقیاس جهانی با همه قدرت های جهان رابطه مناسب و درست را تأمین نکند، راه نجات دیگری ندارد.

    ReplyDelete