Friday 25 May 2012

اخبار و ګذارش از افغانستان

شک روسیه نسبت به هدف تاسیس پایگاه های نظامی در افغانستان از سوی آمریکا
فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان بیست و چهارم مه، شک این کشور را نسبت به هدف از تاسیس پایگاه های نظامی در افغانستان از سوی آمریکا اعلام کرد و گفت: تاسیس پایگاه های نظامی از سوی آمریکا برای حل مساله داخلی افغانستان نیست.
فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان تصریح کرد: روسیه برنامه اعزام ارتش به افغانستان ندارد، اما بر اساس اوضاع افغانستان، ممکن است این برنامه تغییر کند.
بانک اچ اس بی سی (HSBC)
یوان در پنج سال آینده به یکی از سه پول در معامله های جهانی تبدیل می شود

فن وان مه، مدیر عامل شعبه بانک اچ اس بی سی (HSBC) در هنگ کنگ، یکی از بزرگترین بانک های چند ملیتی جهان، بیست و سوم مه گفت: پیش بینی می شود که در پنج سال آینده، یوان، واحد پول چین، چس از دلار و یورو به یکی از سه پول در معامله های جهانی تبدیل شود.
وی افزود: مساله بدهی منطقه یورو به طور احتمال بر نیاز تسویه حساب یوان تاثیر گذار است، اما بر سمت و روند جهانی شدن آن تاثیر نمی گذارد و نیاز سرمایه گذاری مربوط به یوان در سراسر جهان کماکان افزایش می یابد. پیش بینی می شود تا سال 2015 میلادی، نیمی از معامله های چین با بازارهای نوین، با مبلغ 2000 میلیارد دلار با یوان تسویه حساب شود.
:
امریکا: زنان افغان نباید از عرصهء سیاسی

کنار زده شوند
۰۵۰۳۱۳۹۱  وزارت خارجهء امریکا گزارش سالانهء خود در بارهء وضعیت حقوق بشر در جهان را دیروز نشر کرد.
 این گزارش از ادامه خشونت و تبعیض در برابر زنان به مثابهء یک مشکل عمدهء حقوق بشری در افغانستان یاد آور می شود.
 ضعف حاکمیت قانون، فساد اداری، قتل و بازداشت های خود سرانه از دیگر مشکلات عمدهء حقوق بشر در افغانستان، در این گزارش خوانده شده است.
 معین وزارت خارجهء امریکا هنگام نشر این گزارش بر سهم گیری وسیع تر زنان افغان در امور سیاسی کشور شان تاکید کرد


 گزارش سالانهء وزارت خارجه امریکا در باره حقوق بشر می گوید، نزاع میان رییس جمهور کرزی و کمسیون مستقل انتخابات در مورد تاسیس محکمهء خاص بررسی شکایات انتخاباتی، قتل غیر نظامیان و افراد وابسته به دولت از سوی طالبان، شکنجه و تعذیب زندانیان از سوی نیروهای امنیتی، فساد اداری وسیع و خشونت در برابر زنان از مشکلات عمدهء حقوق بشر در افغانستان در سال گذشته بودند.
 وضعیت ناگوار محابس، قتل های بدون محاکمه از سوی نیروهای امنیتی، تحقیقات بی نتیجهء دولت در موارد شکنجه و قتل های منسوب به نیروهای دولتی، بازداشت های خود سرانه و حبس بدون محاکمهء زندانیان از دیگر مشکلات حقوق بشر در افغانستان، در این گزارش خوانده شده است.
 گزارش سالانهء وزارت خارجهء امریکا از ادامه اعمال خشونت و تبعیض اجتماعی در برابر زنان و دختران در افغانستان یاد آور می شود.
 مایکل پوسنر معین وزارت خارجهء امریکا در امور دیموکراسی، حقوق بشر و کارگران هنگام نشر این گزارش در بارهء حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده بر سهم گیری وسیع تر آنها در امور سیاسی تاکید کرد:
« ما نگران هستیم، زنان در افغانستان و رهبران آنها نیز نگران هستند. زنان افغانستان یک نقش مهم و حیاتی  در پروسهء آشتی و ادغام مجدد دارند. آنها باید از پروسهء سیاسی کنار زده نشوند. باید به آنها سهمگیری کامل داده شود و حقوق آنها باید محترم شمرده شود.»
 مایکل پوسنر، معین وزارت خارجهء امریکا تاکید کرد که واشنگتن به مشکلات زنان در افغانستان متوجه بوده و یک برنامهء وسیع برای مطمین شدن از حقوق زنان و دختران در این کشور به راه انداخته شده است.
تان :مهاجرین افغان که فاقد سند اقامت اند از پاکستان اخراج میشوند
04.03.1391
 کمسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، نهادهای جامعهء مدنی و مردم عام از حکومت افغانستان می خواهند تا جنایتکاران جنگی را به میز محاکمه بکشاند. رحیم الله رامح مسوول بخش عدالت انتقالی دفتر ساحوی کمسیون مستقل حقوق بشر به به رادیو آزادی گفت، با وجود درخواست های مکرر در سطح ملی و بین المللی، حکومت افغانستان به مسالهء تطبیق عدالت انتقالی رسیدگی نکرده است.
 او در ادامه چنین گفت:
«ما به این باور استیم تا زمانی که به موضوع عدالت انتقالی و تطبیق پروسه عدالت انتقالی در افغانستان، اقدامات وسیع در نظر گرفته نشود، موارد دیگر به طور اساسی حل شدنی نخواهد بود.»
 فعالان نهادهای جامهء مدنی در افغانستان می گویند، که به دلیل موجودیت جنایتکاران جنگی در دستگاه حکومت، دامنهء مشکلات در این کشور گسترده شده است. محمد منیر سلام زی یکتن از فعالان جامعهء مدنی به رادیو آزادی گفت، آن عده از مجرمان جنگی که در حکومت کار می کنند، به خاطر منافع شخصی شان نمی خواهند ثبات در افغانستان تامین شود
«هرچند مبارزه و عدالت، رسیدگی به عدالت و مساوات حقوق یکی از شعارهای دولت افغانستان است اما تا فعلاً در عمل کاری صورت نگرفته. اکثریت جنایتکاران و کسانی که به نحوی از آن ها در جنایات دخیل بوده اند در قدرت استند و دولت برایشان امتیاز داده است. در 10 سال گذشته دولت به عوض انکه جنایتکاران را محاکمه کند، بر عکس گذاشته است تا جنایکاران روبروز قدرتمندتر شوند. این جنایتکاران در فساد اداری و در سایر مسایل که کشور را به نا امنی میکشاند دخیل استند دولت باید در تطبیق عدالت مسوولانه عمل کند.»
 سازمان عفو بین الملل در گزارش تازه اش گفته است شماری از افرادی که در جنایات جنگی دخیل بوده و در حال حاضر در پست های حکومتی در افغانستان کار می کنند، تا هنوز محاکمه نشده اند. این سازمان از محکمه بین المللی جنایات خواسته است تا در مورد جنایات ضد بشریت در افغانستان تحقیقات جدی را اغاز کند.
 مردم عام افغان نیز از دولت میخواهند تا در قسمت محاکمه و مجازات جنایتکاران جنگی و آن عده از کسانی که بر مردم ظلم کرده اند، اقدامات جدی کند. تلاش نمودیم تا نظر مقامات حکومتی را نیز در این مورد در گزارش جا بدهیم، اما مقام ها از ابزار نظر در این باره خودداری کردند.
 تقاضا ها برای محاکمهء مجرمان جنگی در افغانستان در حالی مطرح می شود، که در ماه گذشتهء میلادی، دهها تن از اعضای یک حزب سیاسی در کابل دست به تظاهرات زدند. معترضان که عکس های خط زدهء از رهبران حزب دیموکراتیک خلق، مجاهدین و طالبان را حمل می کردند، روز های هفتم و هشتم ثور را "شوم" توصیف کرده و خواستند، تا عاملان جنگ سه دههء گذشته در افغانستان محاکمه شوند.
 گزارش از فرخنده احمدی

No comments:

Post a Comment