Thursday 24 May 2012

تحقیر رئیس جمهور پاکستان در شیکا گو:



تحلیگران ماموریت ناتو را در افغانستان ناکام خواندند
10:25 |
1391 / 03 / 05


مسکو، 5 جوزا، خبرگزاری «ریا نووستی»/ شمارى از تحليلگران مسایل افغانستان، ماموريت ناتو در افغانستان را ناکام خوانده ميگويند که باورکردن بر تعهدات جامعۀ جهانى نيز لازم نيست، چرا که اکثراً واقعى نيستند. در این باره اژانس خبری پژواک خبر داده است.

تحليلگران يادشده، اين اظهارات را در بحث آزاد راديو - تلويزيونى بيان نمودند، که هر هفته از طرف مشارکت رسانه يى افغانستان به هدف اطلاع رسانى مردم از موضوعات، داير ميگردد.

در مشارکت رسانه يى يادشده که حدود يک ماه قبل تشکيل گرديده است، آژانس خبرى پژواک، مؤسسه نشراتى سبا و کليد گروپ شامل اند.

جنرال عتيق الله امرخيل کارشناس مسايل نظامى و اشتراک کنندۀ اين بحث، گفت که تجارب چند سال گذشته، نشان داده است که جهانيان در باره تعهدات خود در مورد افغانستان صادق نيستند.

وى افزود: يکى از نمونه هاى اظهارات وى اين است که جامعۀ جهانى طى ده سال گذشته، طورى که لازم بود، براى تقويت نيروهاى افغان کمک نکرده است.

به باور وى، نيروهاى افغان در حال حاضر نميتوانند کشور را از مداخلات همسايگان نجات دهند، چرا که اردوى افغانستان از لحاظ کمى و کيفى با اردوى کشورهاى همسايه، برابر نيست.

به گفتۀ وى، در حال حاضر پاکستان هفتصد هزار و ايران 450 هزار اردو دارد، اما تعداد اردوى ملى افغانستان، به حدود 190 هزار ميرسد.



در حال حاضر، تعداد مجموعى نيروهاى امنيتى افغان به 350 هزار تن ميرسد.

امرخيل افزود که طى ده سال گذشته، بايد نيروهاى امنيتى افغان به کمک جامعۀ جهانى به اسلحۀ پيشرفته مجهز ميگرديد و تعداد آن افزايش مى يافت.

به همين ترتيب، به گفتۀ وى اگر جامعۀ جهانى ميخواست که نيروهاى افغان را تقويت نمايد؛ لازم بود که به اين نيروها به عوض کشورهاى مختلف، در يک کشور آموزش داده ميشد.

وى علاوه نمود: "هر بخش از نيروهاى افغان را کشورهاى مختلف آموزش داده است. حالا نميدانند که به تکتيک امريکايى پيش بروند، به تکتيک فرانسوى و يا به تکتيک کدام کشور ديگر!

نامبرده گفت که نيروهاى خارجى مستقر در افغانستان، طى ده سال گذشته هماهنگى نداشتند، از اين رو يک گروپ آنها در مرکز، گروپ ديگر در جنوب و گروپ ديگرى که نميخواست سربازان آنها کشته شوند، در ولايات شمالى مستقر شدند.

به باور وى، ماموريت ناتو به صورت مجموعى طى ده سال گذشته در افغانستان ناکام بود؛ چرا که اشتباه پى اشتباه صورت گرفت.

به باور امرخيل، ماموريت ناتو در مقابل القاعده و گروپهاى تروريستى ديگر، بايد طى دو سال خاتمه مى يافت.

به گفتۀ وى، هر جنگ از دو طريق به پايان ميرسد که يکى صلح با جانب مقابل، و يکى هم موفقيت يک جانب است.

امرخيل افزود: "اما ناتو نه افغانستان را به صلح رساند و نه هم در مقابل تروريستان موفقيت به دست آورد".

به اساس اظهارات منبع، امنيت افغانستان را خارجيان خراب کرد و مسووليت تامين امنيت در اين کشور نيز بر دوش خارجيان قرار دارد.

غلام جيلانى ځواک رئيس مرکز تحقيقات افغان و اشتراک کنندۀ ديگر اين بحث گفت که با در نظرداشت تجارب ده سال گذشته، لازم نيست که بر تعهدات جامعۀ جهانى اعتماد نمود.

به گفتۀ ځواک، جامعۀ جهانى ميگفت که در افغانستان دموکراسى را تطبيق ميکنند و حقوق بشر را تامين ميکنند؛ اما طى ده سال گذشته از جنگسالارانى حمايت نمودند که منافع آنها را تامين ميکردند.

به گفتۀ وى، در نشست شيکاگو نيز هيچ کشورى براى تجهيز و آموزش نيروهاى افغان، تعهد مشخصى نداشت.

نشست سران ناتو که دو روز قبل به پايان رسيد، يک اعلاميه را منتشر نمود که به اساس آن، تمام مسووليت هاى امنيتى افغانستان، الى اواسط سال 2013 به نيروهاى افغان سپرده ميشود و ماموريت ناتو و آيساف، الى پايان سال 2014 در افغانستان به پايان ميرسد.

حکومت افغانستان ميگويد که نيروهاى افغان بعد از سال 2014، در يک سال به 4.1 ميليارد دالر نياز دارد و در سال 2015 دولت افغانستان ميتواند صرف 500 ميليون دالر اين پول را پرداخت نمايد.

حکومت در اين راستا خواستار کمک جامعۀ جهانى گرديده است.

در اعلاميۀ شيکاگو آمده است که دولت افغانستان، بايد سال به سال سطح اين 500 ميليون دالر را افزايش دهد؛ تمام مصارف دراين بخش را بايد الى سال 2024 برعهده بگيرد.

در اعلاميه گفته شده است که با در نظرداشت افزايش عوايد سالانۀ افغانستان، جامعه جهانى کمکهاى خود را در اين بخش الى سال 2024 کاهش ميدهد.

به گفتۀ غلام جيلانى ځواک، اين وظيفۀ حکومت است که به جامعه جهانى قناعت بدهد تا در تمام عرصه ها، با افغانستان کمک نمايند.

ځواک نيز گفت که امريکا و متحدين آن، در جنگ عليه تروريزم در افغانستان ناکام اند.

نامبرده افزود: "اگر ناتو صادقانه ميخواست که تروريستان را از بين ببرد و صلح را تامين نمايد، اين کار بسيار قبل در افغانستان ممکن بود... امريکا و متحدين آن، بايد لانه ها و ريشه هاى تروريزم را از بين ميبرد، نه شاخه هاى آنرا".

به باور وى، امريکا و متحدين آن، به خاطر اينکه در کشورهاى آنها مشکلات ايجاد گرديد، ميخواهند از افغانستان خارج شوند.

نامبرده افزود که حالا مسووليت نيروهاى افغان است، به هر طورى که باشد، بايد امنيت خاک خود را تامين نموده و در کشور صلح را تامين نمايند.

به گفتۀ وى، اگر کمکهاى لازم با نيروهاى افغان صورت گيرد، ميتواند به مسووليتهاى امنيتى شانه داده و امنيت را تامين نمايند.

اکبر جان فولاد عضو جامعه مدنى و اشتراک کنندۀ ديگر اين بحث نيز به اين نظر است که جامعه جهانى در تعهدات خود براى افغانستان صادق نيست.

وى نيز گفت که افغانستان کشور افغانها است و خود بايد براى تامين امنيت تلاش نمايند و اميد کمک ديگران را نداشته باشند.

به گفتۀ وى، با وجود اينکه نيروهاى افغان، با نيروهاى کشورهاى منطقه برابرى نموده نميتوانند؛ اما تجربه کافى دارند و توافقنامه هاى همکارى هاى ستراتيژيک ميان افغانستان و بعضى کشورهاى ديگر، اميد ايجاد ميکند که نيروهاى افغان توانايى تامين امنيت در کشور را پيدا خواهند کرد.

افغانستان طى يک سال گذشته، با متحدين ايالات متحدۀ امريکا انگلستان، هند، آلمان، استراليا، ايتاليا و فرانسه، توافقنامه همکارى هاى ستراتيژيک را امضا نموده است.

پولاد افزود که با قوت های افغان باید کمک های لازم صورت گیرد، تا توانایی ان را پیدا کنند که امنیت را در کشور خود تحکیم بخشند و از مداخله هماسایگان ان را مصوون سازد.

موصوف اظهار داشت که باید تلاش زیادی بخرجداده شود، تا نیروهای افغان از حالت وابستگی تنظیمی و قومى خارج گردد.

فولاد علاوه نمود: "من به اين باور هستم که هرچه عاجلتر مسووليت به نيروهاى افغان سپرده شود، بسيار خوب است، تا احساس مسووليت نمايند".

وى علاوه نمود که دولت افغانستان بايد تلاش نمايد فساد ادارى را در ادارات نظامى و غيره، از بين ببرد؛ تا مردم در تامين امنيت با آنها همکارى نمايند.


تحقیر زرداری وتهدید حامد کرزی توسط بارک اوبا ما در شیکاگو
آنچه در شیکاگو گذشت:
در نخستین روز نشست شیکاگو، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، بارک اوباما رئیس جمهور امریکا، اندرس فوک راسموسن دبیر کل ناتو و رهبران سیاسی شماری دیگر از کشورهای جهان سخنرانی کردند.



اندرس فوک راسموسن: دبیر کل ناتو گفت که برنامه خروج نظامیان خارجی از افغانستان، براساس استراتژی از پیش طرح شده، اجرا می شود و این به معنای پایان ماموریت ناتو در این کشور نیست.
اندرس فوک راسموسن دبیر کل ناتو گفت که برنامه خروج نظامیان خارجی از افغانستان، براساس استراتژی از پیش طرح شده، اجرا می شود و این به معنای پایان ماموریت ناتو در این کشور نیست.
راسموسن می گوید که ماموریت ناتو پس از سال ۲۰۱۴ (زمان خروج کامل نظامیان ناتو) نیز ادامه خواهد یافت و نقش رزمی ناتو به نقش حمایتی تغییر خواهد کرد.او تاکید کرد که ناتو در زمینه خروج از افغانستان عجله ندارد و هیچ گونه تغییری در استراتژی ناتو ایجاد نشده است.
دهه دیگر گون کننده.
آقای اوباما ضمن اینکه از دشواری های فزاینده پیش روی افغانستان هوشدار داد واز “دهه دگرگون کننده” در افغانستان سخن گفت و تاکید کرد که جامعه جهانی در عزم شان برای کامل کردن این ماموریت متحد است.رئیس جمهور امریکا گفت:” ما مطمین هستیم که به سمت مناسب در حرکت می کنیم، نشست شیکاگو به این معناست که جهان از استراتیژی که ما تهیه کرده ایم، حمایت می کند و این وظیفه ماست که این استراتژی را به شکل موثر عملی کنیم.
توصیه تهدید آمیز بارک اوباما: رئیس جمهور آمریکا بر خلاف گذشته اینبار حامد کرزی را با لحن تند مورد خطاب قرار داد وخواستار ا صلاحات جدی در نظام سیاسی واداری افغانستان شد.برخی از رسانه های بین المللی گزارش داده اند که این بار لحن آقای اوباما مبنی بر ایجاد اصلاحات در دولت افغانستان، کاملاً متفاوت از گذشته بوده است.گزارش شده است که بارک اوباما با “ادبیات جدی” و متفاوت از گذشته، از آقای کرزی خواسته است تا اقدام به اصلاحات در سیستم دولتی کند.حامد کرزی ضمن پذیرفتن دشواری ها وعده سپرد اصلاحات را بوجود آورد.
تحقیر رئیس جمهور پاکستان در شیکا گو:
اوباما رئیس جمهور امریکا دیدار و گفتگو با آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان را رد کرده است.
براساس گزارش صفحه انترنتی روزنامه گاردین که دقایق پیشر منتشر شد، آقای اوباما دیدار با آصف علی زرداری را مشروط به بازگشایی مسیر اکملاتی ناتو کرده است.اوباما تاکید کرده است:” تا زمانی که زرداری بازگشایی مسیر اکمالاتی ناتو را تضمین نکند با او دیدار نخواهد کرد.”
در همین حال سخنگوی اداره امنیت ملی امریکا گفته است که اوباما به دلیل نداشتن وقت کافی، دیدار با آصف علی زرداری را رد کرده است. رد درخواست دیدار رئیس جمهور پاکستان با بارک اوباما بیانگر افزایش تنش های سیاسی میان دو کشور تلقی می شود.به دنبال رد دیدار اوباما با زرداری، رئیس جمهور پاکستان، با هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا دیدار کرده است.
خشم اوباما :
صفحه انترنتی روزنامه گاردین گزارش داده که رئیس جمهور اوباما از پیش شرط های پاکستان در زمینه بازگشایی مسیر اکمالاتی ناتو، شدیداً خشم گین است.پیشتر پاکستان اعلام کرده بود که ناتو باید برای عبور کاروان های اکمالاتی از مسیر این کشور، در برابر هر محموله (کانتینر) ۵۰۰ دالر امریکایی پرداخت کند.وهم عملیات طیاره های بدون سر نشین به وزیر ستان شمالی را متوقف سازد.اوبا ما خواسته قصدا رئیس جمهور پاکستان را متوجه سازد که آمریکا وناتو بخاطر قربانی های که در افغانستان داده اند افغانستان را تنها نمیگذارند واین کشور دیگر طعمه همسایه های حریصش نخواهد بود.

No comments:

Post a Comment