Wednesday 23 May 2012

اخبارروز از کابل و جهان

از سایر رسانه ها :ناتو جدول زمانی خروج از افغانستان را تایید کرد/دو زن خارجی و سه افغان در بدخشان 'ربوده شدند' /در 24 ساعت //تایید زمان خروج نیروهای ناتو از افغانستان  /امنیت ملی افغانستان: سه حمله بزرگ انتحاری خنثی شد    در حمله به ساختمان ولايت فراه افغانستان 21 نفر كشته و زخمی شدند/کاردار افغانستان در تهران در پى بازداشت "دو جاسوس ايران" احضار ش


استاد محقق در دیدار با فرانسیس وندریل
استاد محقق
استادحاجی محمدمحقق رهبرحزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ورییس کمیسیون عدلی وقضایی مجلس نمایندگان
سران ناتو و آیساف در نشست شیکاگو تصامیم شان را درخصوص بیرون رفت قوت های بین المللی از افغانستان تحت شرایط و افکار حاکم برکشورهای مطبوع خود شان فیصله کرده اند نه درمطا بقت با واقعیت های موجود افغانستان. این مطلب را استاد حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ویک تن از رهبران جبهه ملی دردیدارش با فرانسیس وندریل سفیرسابق اتحادیه اروپا و رییس شبکه تحلیلگران افغانستان اظهارداشت.
استاد محقق دراین ملاقات، تاکید ناتو برخروج نیروهای بین المللی از افغانستان تا پایان سال دوهزارو چهارده را پرشتاب عنوان کرده تاکید کرد که روند انتقال مسوولیت های امنیتی ایجاب انتقال قدرت سیاسی درکشور را می نماید.

فرانسیس وندرییل سفیرسابق اتحادیه اروپا درافغانستان ورییس شبکه تحلیلگران افغانستان با استاد حاجی محمد محقق رهبرحزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ویک تن از رهبران جبهه ملی دراقامت گاه استاد ملاقات نمود. طرفین دراین ملاقات درمورد روند انتقال مسوولیت های امنیتی ، گفتگوهای صلح با مخالفان و انتخابات پیش رو بحث وتبادل نظر کردند. استاد محقق فیصله ناتو درخصوص خروج نیروهای بین المللی تا پایان سال دوهزاروچهارده را پرشتاب خوانده تاکید کرد که رواندنتقال مسوولیت های امنیتی همچنان ایجاب تغیردرقدرت ونهادنیه شدن عدالت سیاسی مبتنی بردموکراسی درکشور را نیز می نماید. استاد محقق تصامیم کشورهای عضو ناتو وآیساف را درکنفرانس شیکاگو براساس افکارحاکم برکشورهای مطبوع شان عنوان کرده افزود این فیصله ها وتصامیم برمبنای واقعیت های موجود افغانستان صورت نگرفته است.
استاد محقق یاد آورشد که دشواری های مردم افغانستان درنتیجه بی کفایتی نظام متمرکز کنون همچنان پا برجاست و تازمانی که این نظام به یک نظام مردم سالار تبدیل نشود هیچ چیزی درکشورتغیرنخواهد کرد. استاد محقق درپاسخ به این پرسش که قوت های امنیتی افغان توانایی دفاع از حاکمیت ملی و تهدید های احتمالی مخالفان را خواهد داشت یا خیر گفت ، اگر جامعه جهانی درکنار مردم افغانستان وقوت های امنیتی کشور تا قدرت مند شدن واقعی اردو وپلیس باشند مشکل جدی درسطوح مختلف به وجود نخواهد آمد. استاد محقق، دراین ملاقات نظام متمرکنونی را درامورکشوری نا کام وناکارا عنوان کرده یک باردیگر تاکید کرد دیگرزمان آن فرارسیده است که نظام و حاکمان کنونی صحنه سیاسی را ترک کنند که زمنیه برای حضور یک تیم کارا ومسوولیت پزیر، مساعد شود تا از طریق ایجاد نظام مردمی سرنوشت کشور را بسوی صلح ، امنیت ، عدالت وپیشرفت رقم زنند.
استاد محقق دربخش از صحبت هایش مساعدت های جامعه جهانی را برای افغانستان مفید خوانده اما تاکید کرد که این کمک ها زمانی موثریت بیشتر برای مردم افغانستان دارد که مساعدهای جهانی از طریق یک نظام مردمی وپاسخگو به صورت شفاف به مصرف برسد. انتقاد استاد محقق از نا کارا نظام کنونی وتغیرآن به یک نظام مردم سالاردرحالی است که پیش از این نیز رهبران احزاب پرقدرت سیاسی، نهاد های حقوق بشر، جامعه مدنی و افکار عمومی حکومت را درزمنیه گفتگوهای صلح ، تامین امنیت، مبارزه با فساد اداری ، محو مواد مخدر، وایجاد حکومت داری خوب درجریان نزدیک به ده سال نا کارا وغیرموثر عنوان کرده اند

شیکاگو فصلی جدید در ماموریت ناتو
جمعه 01 ثور 1391 ساعت 20:12 روزنامه 8صبح
   
سران کشورهای عضو ناتو روز گذشته در شیکاگوی ایالات متحده گرد هم آمدند تا در کنفرانسی که دوروز ادامه می‌یابد در رابطه به حمایت جامعه‌ی جهانی از افغانستان در دهه تحول بحث کنند.
شیوه‌های کمک ناتو به‌ویژه در عرصه‌های امنیتی و حمایت از نیروهای افغانستان محور اصلی گفتگوهای شیکاگو عنوان شده است.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، گفته است که موضوع نشست ناتو در شیکاگو، برخلاف تصور عمومی، پایان حضور این سازمان در افغانستان نیست؛ بلکه آغاز یک ماموریت جدید در افغانستان محور اصلی بحث‌های آن خواهد بود.
ناتو اعلام کرده است که به دنبال خروج بیشتر نیروهای نظامی خود از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی است و آقای راسموسن گفته است که در نشست دوروزه‌ی ناتو در باره‌ی ماموریت جدید این سازمان بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی تصمیم‌گیری خواهد شد.
با این‌حال، گفته می‌شود که رهبران کشورهای عضو ناتو بر سر چگونگی و زمان خروج نیروهای نظامی این سازمان از افغانستان اختلاف‌نظرهایی دارند و برخی اعضای ناتو اعلام کرده‌اند که نیروهای خود را حتا پیش از موعد مورد نظر (سال ۲۰۱۴ میلادی) از افغانستان خارج خواهند کرد.
تامین منابع مالی مورد نیاز پولیس افغانستان و نیز چگونگی افزایش توان نیروهای نظامی این کشور در مقابله با طالبان، از دیگر محورهای مورد بحث در نشست دوروزه ناتو خوانده شده است.
وزارت خارجه افغانستان می‌گوید تعهداتی که کشورهای عضو ناتو در کنفرانس شیکاگو به افغانستان می‌کنند، تضمین‌کننده امنیت افغانستان در دهه تحول یعنی از سال 2015 تا 2025 میلادی است.
جانان موسی‌زی، سخنگوی این وزارت گفت: «در نتیجه‌ی مذاکرات دوامدار مقام‌های افغان و ناتو سالانه به پرداخت 4.1میلیارد دالر به افغانستان موافقت شده است. به‌نظر دولت افغانستان سالانه این مقدار کمک یک رقم واقع‌بینانه و مناسب است.»



این وزارت می‌گوید در صورتی‌که این مقدار کمک به نیروهای افغان تعهد شود، افغانستان می‌تواند امنیت داخلی خود را تامین و در برابر تهدیدهای خارجی از خود دفاع کند.

مقام‌ها در وزارت خارجه‌ی افغانستان به این باورند که اعلام حمایت ناتو از افغانستان در دهه‌ی تحول، به مردم کشور این اطمینان را می‌دهد که نیروهای امنیتی از توانایی‌های خوبی برای تامین امنیت برخوردار خواهند شد.
جانان موسی‌زی روز گذشته در یک کنفرانس خبری در کابل گفت تاکنون سه کشور استرالیا، آلمان و انگلستان تعهدات مالی‌شان را برای نیروهای امنیتی افغانستان مشخص کرده‌اند.
او گفت که این تعهد‌ها نشان می‌دهد که جامعه‌ی جهانی در دهه‌ی تحول افغانستان را تنها نخواهد گذاشت و هم‌چنین پیام روشنی به کشورهای همسایه نیز خواهد داد.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
:چرا کرزی مخالف آمدن رورابیکر به افغانستان است؟

رهبر افغانستان مخالفت خود را از ورود یک منتقد سرسخت خود تجدید کرد و می گوید که آن عضو کانگرس ایالات متحده باید بینش خود را در مورد افغانستان تغییر دهد تا اجازۀ آمدن را به افغانستان دریافت کند.
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان به شبکۀ تلویزیونی سی ان ان گفته است که رورا بیکر، تفرقۀ نژادی را در افغانستان دامن می زند و به قانون اساسی آن کشور احترام نمی کند.
روراباکر در جواب سخنان کرزی گفته است که او هیچ گاهی تجزیه افغانستان را تجویز نکرده است و تنها درمورد انتخابات نظرداده است. این نمایندۀ مردم کلیفورنیا در کانگرس ایالات متحده خطاب به رئیس جمهور کرزی در یک پیامک کوتاه (تویتر) گفته است که او باید به مردم افغانستان احترام کند و مردم را فرصت دهد تا رهبران خود را به سطح محلی و ولایات از طریق رأی انتخاب کنند.
رورا بیکر گفته است که او درگذشته از نحوۀ مصرف کمک های ایالات متحده به افغانستان اظهار نارضایتی کرده است و رئیس جمهور از این بابت خفه می باشد.
فاضل سنگچارکی سخنگوی جبهه ملی افغانستان به صدای امریکا گفت که این ضدیت آقای کرزی با رورابیکر بیشتر جنبه شخصی دارد، زیرا او بیشتر از استفاده جویی های شخصی در حکومت افغانستان از جانب نزدیکان رئیس جمهور یاد آوری کرده است.
اما ودیر صافی، استاد پوهنتون کابل می گوید که رورابیکر ممکن در صدد باشد در افغانستان یک نظام غیر متمرکز قدرت به وجود آید، ولی باید به او اجازه داده می شد تا به افغانستان بیاید و هر آنچه در ذهن می داشت برملا می گردید
----------------------------------------------------------------------------------------------------------.

سفیر آمریکا در افغانستان از مقام خود کناره گیری می کند

  سه شنبه 22 مه 2012 - 02 ثور 1391
رایان کراکر در ژوئیه سال ۲۰۱۱ ماموریت خود را در افغانستان آغاز کرد
رایان کراکر سفیر آمریکا در افغانستان و یکی از دیپلمات های برجسته آمریکایی، از مقام خود کناره گیری می کند.
موضوعات مرتبط
یک سخنگوی سفارت آمریکا در افغانستان سه شنبه ۲۲ مه (۲ خرداد) اعلام کرد که "رایان کراکر سفیر آمریکا در افغانستان در تابستان آینده کابل را ترک خواهد گفت".
آقای کراکر در ژوئیه سال ۲۰۱۱ ماموریت خود را در افغانستان آغاز کرد.
هنوز روشن نیست که چرا آقای کراکر یک سال زود تر از پایان ماموریتش از مقام خود کناره گیری می کند. صحبت در مورد کناره گیری آقای کراکر از مدتی قبل وجود داشت، ولی سفارت آمریکا دو هفته پیش این احتمال را رد کرده بود.
کاندیدای احتمالی جانشینی سفیر آمریکا در کابل، جیمز کانینگام یکی از چهار معاون آقای کراکر است.

آقای کراکر ۶۲ ساله، قبلا سفیر آمریکا در کشورهای لبنان، پاکستان، کویت ، سوریه و عراق بوده است. او بعد از ختم ماموریت خود در عراق بازنشسته شد و ریاست دانشکده خدمات دولتی و عمومی جورج بوش را در دانشگاه کشاورزی و مکانیک تگزاس به عهده گرفت.
رایان کراکر تقریبا همزمان با ژنرال جان آلن، فرمانده کل نیروهای آمریکا و ائتلاف در افعانستان به کابل آمد.
با شروع مامورت او، این امیدواری وجود داشت که وی و همکارانش بتوانند روابط میان ایالات متحده و دولت حامد کرزی در افغانستان را در آستانه خروج نیروهای ناتو از این کشور بهبود بخشند.
ولی برخلاف انتظارات، در جریان ماموریت آقای کروکر روابط دوکشور همچنان پر تنش باقی ماند.

No comments:

Post a Comment