Thursday 19 September 2013

خرس های قطبی هم آتش المپیک را خواهند دید

خرس های قطبی هم آتش المپیک را خواهند دید
12.09.2013
مسیر حمل آتش المپیک روسیه یکی از طولانی ترین و شگفت انگیزترینِ آنها در تاریخ جنبش المپیک می شود. طول مسیر آن، بیش از ۶۵ هزار کیلومتر است. مشعل بازی ها، در بلندترین نقطه ی کوه البروس، عمق د...ریاچه ی بایکال، قطب شمال و حتی در فضای کیهانی، رسانده خواهد شد. فرصت اندکی تا رسیدن به این رویداد تاریخی، باقی مانده است. کمتر از یک ماه دیگر، حمل آن آغاز خواهد شد .

در اواسط ماه اکتبر، کشتی اتمی یخ شکن موسوم به "۵۰ سال پیروزی"، مسیر خود را از بندر مورمونسک به مقصد قطب شمال شروع میکند. این، یکی از اولین نقاطی است که آتش المپیک زمستانی ۲۰۱۴ به آنجا خواهد رسید. والنتین داویدیانس، ناخدای کشتی اتمی یخ شکن می گوید که سطح یخ های اقیانوس در فصل پائیز شروع به افزایش و این سفر را با مشکل روبرو خواهد کرد :

"معمولا فصل پائیز زمان مناسبی برای اینگونه سفرها نیست. اما مطمئنم که ما می توانیم از پس این ماموریت بر آئیم. خدمه ی کشتی حداکثر توان و تجربه ی خود را برای اجرای این ماموریت به عمل می آورند ".

انتظار می رود که در ۲۰ اکتبر، کشتی یخ شکن، به قطب شمال برسد. خرس های قطبی که عادت کرده اند از قطب نوردان خوراکی دریافت کنند، این بار شگفت زده خواهند شد چرا که به جای تخلیه مواد خوراکی از کشتی، با مشعل آتشین روبرو خواهند شد. این سفر را نمایندگانی از کشورهای پیشرو در امور قطبی همچون روسیه، کانادا، ایالات متحده و غیره، همراهی خواهند کرد که آرتور چلنگاروف، قائم مقام انجمن جغرافیای روسیه ریاست آن را به عهده خواهد داشت. او هیچ شکی در موفقیت این سفر ندارد :

"روسیه امروز از نقطه نظر دستیابی به قطب شمال، امکاناتی دارد که هیچ کشوری به پای او نمی رسد. مهم تر آنکه ما نقطه ای را مشخص کرده ایم که می توان بر روی یخ، قدم گذاشت. امیدوارم تاثیری که این سفر در بالا بردن روحیه ما می گذارد، به ورزشکاران ما در المپیک منتقل شود . لذا ما در نظر داریم آتش بازی ها را به عمق دریاچه ی بایکال، کوه البروس و قطب شمال هم برسانیم ."

مراحل دیگر حمل آتش المپیک نیز تاثیر زیادی بر احساسات خواهد داشت. بالا رفتن از کوه البروس، بلندترین کوه قاره ی اروپا نیز شگفت انگیز خواهد بود. اول فوریه آتش المپیک با همراهی امدادگران وزارت امور غیر مترقبه روسیه و توسط دو کوهنورد به قله رسانده خواهد شد. آنها در آنجا مشعل را شعله ور و سپس عملیات خطرناک پائین آمدن مشعل بدستان از شیب کوه آغاز می شود. دمیتری چرنیشوف، رئیس کمیته ی برگزار کننده ی سوچی ۲۰۱۴ ضمن بیان این مطلب، می گوید :

"آتش توسط دیگر ورزشکاران همچون اسکی بازان، اسنوبوردیست ها به پائین آورده خواهد شد که تکرار آن توسط دیگران بسیار مشکل خواهد بود چرا که قله در ارتفاع ۵۶۴۲ متری از سطح دریا قرار گرفته است. اجرای این برنامه سخت و پر مسئولیت است، اما مطمئنم که ما به هدف خود می رسیم ".

یکی دیگر از برنامه های حمل آتش، رساندن آن به عمق دریاچه ی بایکال است. آماده سازی آن، بیش از یک سال زمان برده است. مشعلی که به مرکز بایکال منتقل خواهد شد، توسط دو غواص به ته عمیق ترین دریاچه ی جهان رسانده می شود. دست اندرکاران، وعده می دهند که آتش المپیک حتی در زیر آب هم خاموش نه شود. اما احتراق در مشعلی که به فضای کیهانی پرتاب می شود، وجود ندارد و بعید به نظر می رسد که این رویداد از جذابیت کمتری برخوردار باشد چرا که برای اولین بار آتش المپیک در مدار زمین قرار خواهد گرفت .
رو

No comments:

Post a Comment