Thursday 5 September 2013

مهره جدید ارگ ریاست جمهوری

داکتر اسپنتا مهره جدید ارگ ریاست جمهوری در بازی های سر در گم انتخاباتی سلطان حیدری
شنبه ٠٢ سنبله ١٣٩٢ ساعت ١٤:٠٨
قرار است تا چند روز دیگر ماموریت رنگین دادفر سپنتا، مشاور شورای امنیت کشور، بیشتر و سنگین تر شود و گفته می شود که او، جای زلم...ی رسول وزیر خارجه کنونی را در تیم آقای کرزی می گیرد.

قرار است تا چند روز دیگر ماموریت رنگین دادفر سپنتا، مشاور شورای امنیت کشور، بیشتر و سنگین تر شو و گفته می شود که او، جای زلمی رسول وزیر خارجه کنونی را در تیم آقای کرزی می گیرد.
اگر قرار باشد که داکتر اسپنتا در وزارت خارجه کشور، به عنوان سرپرست ایفای وظیفه کند، نامزدی زلمی رسول به عنوان نامزد مورد اعتماد ارگ ریاست جمهوری صد در صد خواهد شد و در آن صورت، باید آقای رسول را یکی از جدی ترین نامزدان دور آینده ریاست جمهوری دانست.
آقای اسپنتا، ظاهرا در ترکیب تازه گروهِ مذاکره کنندگان روی پیمان امنتی میان کابل و واشنگتن نیز قرار دارد تا این پیمان را از هفت خوان اختلاف های به ظاهر استراتیژیک، عبور بدهد.
این مطلب را آصف آَشنا، از اعضای شورای رهبری حزب حق و عدالت در صفحه فیس بوک خود گذاشته است.
رنگین دادفر اسپنتا، به عنوان نماینده تیپ روشنفکران جامعه افغانی، از همان ابتدا با پیوستن به قدرت سیاسی کشور، سر و صداهای زیاد ایجاد کرد و شمار زیادی از روشنفکران و قلم بدستان کشور، حضور او را در محور قدرت، مغایر با آنچه آموزه های روشنفکری خوانده شده، دانستند اما این حضور، به زودی به یک حضور استراتژیک در سیاست گذاری های کلان کشور تبدیل شد.
اگرچه آقای اسپنتا بارها، شکایت کرده که از سوی شخص اول و دستیاران او، مورد بی مهری قرار می گیرد اما حضورش درراس تیم مذاکره کننده بر سر پیمان استراتژیک با امریکا و اکنون تیم مذاکره کننده پیمان امنیتی، نشان می دهد که او، هنوز هم مورد اعتماد آقای کرزی است.
با این همه، حضور آقای اسپنتا در وزارت خارجه- اگر چنین باشد- نشانگر آنست که صف بندی های انتخاباتی و ایتلاف جناح های سیاسی بر سر معرفی نامزدشان، وارد مرحله حساس و سرنوشت سازی خواهد شد و بدون شک، آقای زلمی رسول، نماینده تیم حاکم حضور خواهد یافت.
عمده ترین چهره هایی که تاکنون صحبت از کاندیداتوری شان به میان آمده به غیر از زلمی رسول، عبدالرب رسول سیاف، عمر داوود زی، اشرف غنی احمد زی و قیوم کرزی به عنوان نمایندگان حکومت، به شمار می روند.
زلمی رسول نیز، از چهره های کمتر جنجالی، در حکومت کنونی است که مورد توجه حکومت قرار دارد اما از سوی دیگر، روابط نزدیک عمر داوود زی با ایران و پاکستان و حضورش در حزب اسلامی، باعث شده که ارگ، نگاهی جدی به آقای داوود زی هم داشته باشد.
در جدولی که کمیسیون مستقل انتخابات تنظیم کرده، از ماه سنبله، ثبت‌نام کاندیدان ریاست‌جمهوری شروع می‌شود و تا آن زمان، تیم های دیگر نیز اعلام کرده اند که رایزنی برای معرفی نامزدشان، تقریبا نهایی شده است.
جبهه‌ی ملی که متشکل از احمدضیا مسعود معاون پیشین آقای کرزی، محمد محقق، جنرال دوستم، امرالله صالح، و شماری از چهره های ریز و درشت دیگر است، نیز تاکنون روی نامزد مشخصی به توافق نرسیده است و گفته می شود که این جبهه هنوز هم در رقابت با ایتلاف ملی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله، به دنبال جلب حمایت عطا محمد نور، والی کنونی بلخ است.

اگر چه آقای نور بارها اعلام کرده که از نامزدی داکتر عبدالله عبدالله حمایت خواهد کرد اما نشست هفته گذشته او با اعضای جبهه ملی در تاشکند، نشانه های علاقه او، به کنار آمدن با جبهه ملی را نیز به وجود آورده است.
در کنار عطا محمد نور، محمد محقق و جنرال دوستم نیز از کارت های تاثیر گزار بازی در انتخابات آینده به شمار می روند و به شمول تیم حکومت، ایتلاف ملی و حزب حق و عدالت نیز به دنبال جلب نظر آنها در آینده است.
حنیف اتمر عضو شورای رهبری حزب حق و عدالت به عنوان نامزد اصلی شورای احزاب، تلاش دارد تا عبدالله عبدالله و محمد محقق را برای معاونت خویش، راضی کند و تلاش ها در این مورد، به شدت هم جریان دارد.
بیشتر تلاش های آقای اتمر، اکنون در شورای همکاری احزاب جریان دارد، جایی که ایتلاف ملی و شمار دیگری از احزاب سیاسی، حضوری فعال دارند.
با این همه، آقای اسپنتا به عنوان یک تاجیک تحصیلکرده و روشنفکر، در بازی های آینده انتخاباتی می تواند تاثیر گزاری های خاص خود را داشته باشد اما سوال اساسی این است که آیا آقای اسپنتا و اشرف غنی، می توانند حمایت های بیرونی از جمله ایالات متحده امریکا را برای نامزد اصلی ارگ ریاست جمهوری، یعنی
آقای رسول جلب کنند.؟

No comments:

Post a Comment