Thursday 19 September 2013

بهانه برای مداخله در سوریه

پیدایش بهانه ها برای مداخله در سوریه از طرف غرب آدامه خواهد یافت: در جهان, شرق نزديک, جنگ در سوریه, سياست, مقالات, اسيا

18.09.2013, 20:18
© Photo: Pravdinform
یک مرکز بسیار معتبر تحقیق امور نظامی و امنیت- «جینز» انگلیس به این نتیجه رسیده ...که الان در‌ حقیقت امر هیچ نیروی غیر مذهبی مخالف رئیس جمهور بشار اسد در سوریه باقی نمانده و در زمان حاضر رادیکال ترین گروه‌های اسلامی در آن کشور سردم داری می‌کنند که بزرگترین آن‌ها با القاعده پیوند دارند. کارشناسان این مرکز گزارش مربوطه تهیه کردند که در آخر هفته منتشر می‌شود اما بخش‌هایی از آن هم اینک به رسانه‌های بریتانیا نفوذ کرده و پخش شدند.

تحلیلگران آن مرکز حساب کردند که حدود 100 هزار نفر از شبه نظامیان در سوریه عمل می‌کنند و نیمی از آن‌ها رادیکال های دوآتشه و طرفداران بنیادگرایی اسلامی و مزدوران خارجی هستند. بخش دیگر را اسلام گرایان میانه رو تشکیل می دهند. کارشناسان مرکز جیمز نمی‌گویند که شبه نظامیان را از روی کدام معیار ها درجه‌بندی کردند، اما اعلام کردند که گروه‌های دارای نفوذ از همه بیشتر در سوریه، «جبهه النصرة» و «دولت اسلامی عراق و شام» شدند. سازمان دوم- شعبه جبهه عراقی «دولت اسلامی عراق» در سوریه است. هر دو پیوند نزدیکی با القاعده داشته و هم اینک به عملیات مستقیم نظامی علیه رقیبانی از ارتش آزاد سوریه پرداختند. معلومات موجود در دست مرکز تحلیلی جینز بر پایه تحقیق نتایج عملیات نظامی و صحبت‌ها با سران گروه‌های نظامی و گفته‌های شاهدان مبتنی است.

کارشناسان سازمان ملل نیز این داده‌ها را تأیید کردند. کمیسیون رسیدگی به نقض حقوق بشر در سوریه 16 سپتامبر گزارش خود را در باره وضع امور در این رشته ارایه کرده و در آن گفته شده که اعمال دسته های شبه نظامی با آهنگ فزاینده جنبه قطعی بیشتری به خود گرفته و دامنه ترور اهالی محلی رو به افزایش است.

خانم کارلا ده لا پونتا دادستان پیشین دادگاه بین‌المللی در مورد یوگسلاوی سابق در مصاحبه با تلویزیون سویس اظهار کرد که یادش نیست که چنان قساوتی که در سوریه رواج دارد در بوسنی و دیگر جمهوری های یوگسلاوی رخ داده باشد. وی در ادامه گفت :

گزارش سازمان بریتانیایی در این باره که جهادیون نیمی از شبه نظامیان را تشکیل می‌دهد کاملاً معتبر است. می‌خواهم بگویم که تعداد آن‌ها حتی از این هم خیلی بیشتر است.

پائولو پینییرو رئیس کمیسیون به نوبه خود گفت که در سوریه در موقعیت بی مجازاتی کامل اهالی غیر نظامی را به صورت گسترده ترور می کنند. این گفته بویژه در مورد نواحی شمالی کشور صدق می‌کند که در آنجا عمدتا «جبهه النصرة» و «دولت اسلامی عراق و شام» عمل می‌کنند و بیدادگری های رزمندگان در تناسب مستقیم با افزایش سیل آن‌ها از خارج قرار دارد. وی افزود:

در شش هفته اخیر گزارش ها در باره ربوده شدن روزنامه نگاران خارجی از طرف گروه‌های ضد دولتی افراطی به شدت بیشتر شده. همزمان با این در آنجا تعداد شبه نظامیان وارده از خارج بسیار زیاد شده است. الان دسته های کاملی وجود دارند متشکل از خارجی ها.

بنا به ارقام سازمان ملل متحد اکنون بیش از 100 هزار نفر در سوریه در اثر اختلاف در سوریه کشته شدند. دو میلیون نفر به ناچار به کشور های همسایه فرار کرده و شش میلیون نفر دیگر مجبور شدند در داخل سوریه خانه و کاشانه خود را ترک کنند

No comments:

Post a Comment