Saturday 7 September 2013

سوریه برای امریکا، ویتنام دوم

آیا سوریه برای امریکا، ویتنام دوم است؟
7.09.2013
 
محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعلام کرد که در صورت حمله به سوریه، ویتنام دوم در انتظار امریکا خواهد بود. این جمله در بسیاری از رسانه های دنیا به سرعت بازتاب پیدا کرد. اما نظر خود ویتنام نسبت به این سخنان و شرایط حول کشور سوریه چیست؟ زیونگ چونگ کوئوک نماینده شورای ملی و سیاست پرداز ویتنامی به خبرنگار رادیو صدای روسیه می گوید: «آمادگی امریکا برای حمله به سوریه برای مجازات دولت بشار اسد و متهم ساختن او به استفاده از سلاح شیمیایی، ما را به یاد جنگ در عراق می اندازد. جنگ عراق نیز با همین موضع اظهارات آغاز شد و صدام حسین را متهم به استفاده از سلاح کشتار جمعی کردند، اما بعدها مشخص شد که این اطلاعات مستند نبوده است. مردم ویتنام بلافاصله جریان سال 1964 افتادند که امریکا بهانه ای برای حمله به ویتنام شمالی یافت. حال ما می دانیم که این اقدام توسط به اصطلاح شاهین های امریکایی صورت گرفت تا بهانه ای برای حمله به دستشان بدهد.
البته، استفاده از سلاح شیمیایی که منجر به کشته شدن صدها انسان شده، قابل قبول نیست و مقصر باید مجازات شود. اما باید چگونگی استفاده از آن و افراد مقصر شناسایی و ثابت شوند. سازمان ملل دقیقا به همین دلیل گروه بازرسان خود را به سوریه اعزام کرده و تا کنون نتایج رسمی اعلام نشده است. اگرچه امریکایی ها معتقدند که دلایل کافی برای حمله به سوریه وجود دارد. من با رییس جمهور پوتین موافق هستم که می گوید دخالت نظامی بین المللی به سوریه باید با اجازه سازمان ملل و فقط در صورت اثبات استفاده از سلاح شیمیایی توسط بازرسان انجام بگیرد.»
با وجود اینکه ایالات متحده امریکا نیات خود را برای حمله به سوریه انسانی عنوان می کند، اما به تنها چیزی که فکر نمی کند، جان مردم سوریه است. این سیاست پرداز ویتنامی با اشاره به این موضوع می گوید:«حوادث اخیر سوریه هزاران قربانی به جای گذاشته و میلیون ها نفر از خانه های خود آواره شده اند. نفت خاور میانه باعث شد که منطقه به کانون تنش ها مبدل شود. قدرت های بزرگ به خاطر کسب منافع اقتصادی خود در این درگیری وارد شده اند. و در این میان، مردم ساده و بی گناه بیشترین آسیب را می بینند. این همان چیزی است که سیاست مدارن باید پیش از هر چیز مد نظر قرار دهند.»
چهار دهه پیش، جون کری در هنگام بازگشت از جنگ ویتنام با اطمینان گفت که امریکا کاری در ویتنام ندارد. آن زمان، جون کری جمله معروفی گفت: «ما چطور می توانیم یک انسان را متقاعد سازیم که آخرین قربانی به خاطر اشتباه باشد؟». امروز جون کری در مقام وزیر خارجه و در کمیسیون سنا با تاکید بسیار می خواهد ضرورت حمله به سوریه را اثبات کند. اما، به اشتباهات فکر نمی کند.
 

No comments:

Post a Comment