Wednesday 6 June 2012

چین:ما می خواهیم امور منطقه را خود ما اداره کنیم

اظهارات تازه وزیر خارجه روسیه در مورد خروج ناتو از افغانستان
/
5.6.2012
 چین می خواهد نقش بزرگتری را در افغانستان بازی کند
17.03.1391
... امنیت در آسیای میانه بشمول اوضاع افغانستان درصدر آجندای اجلاس دو روزه سازمان همکاری شنگهای در بیجنگ قرار دارد. رهبران کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان و ازبکستان بحیث عضو و کشورهای ایران، منگولیا، هند و پاکستان به حیث کشورهای ناظر و افغانستان بحیث کشور مهمان درین اجلاس شرکت کرده اند.

وزارت خارجه افغانستان بروز دوشنبه گفت، چین و افغانستان پلان عمیق ساختن روابط شانرا به یک سطح جدید ستراتیژیک عنقریب اعلان خواهند کرد. قرار است حامد کرزی رییس جمهور افغانستان در حاشیه اجلاس دو روزه سازمان همکاری شنگهای با هو جنتاو (Hu Jintao) رییس جمهور چین ملاقات ومذاکره نماید.

رییس جمهور افغانستان بروز چارشنبه در ارتباط به نقش اقتصادی چین و توسعه روابط میان چین و افغانستان خطاب به محصلین پوهنتون روابط خارجی چین در بیجنگ گفت:
«چین دومین کشور بزرگ اقتصادی در جهان است و اقتصاد آن بسرعت رشد می نماید. ما بسیار بسیار خوش بخت هستیم که چین همسایه افغانستان است. روابط ما با چین در سطح بلند قرار دارد وما می خواهیم این روابط توسعه پیدا کند و استحکام بیابد.»

هو جنتاو رییس جمهور چین در یک مصاحبه ایکه بروز چار شنبه در روزنامه رسمی مردم به چاب رسیده گفت، سازمان همکاری شنگهای که کشورهای چین، روسیه و آسیای میانه را با هم یکجا می کند، می خواهند یک نقش بزرگتری در افغانستان بازی کنند.

رییس جمهور چین گفت، ما می خواهیم امور منطقه را خود ما اداره کنیم و منطقه را در برابر تلاطم و آشفتگی های بیرون از منطقه حفاظت نمایم و نقش بزرگتری هم در امور باز سازی افغانستان داشته باشیم.

رییس جمهور افغانستان نقش چین رادر ارتباط بهبود و انکشاف روابط میان افغانستان و پاکستان مهم خواند و گفت:



«ما باور داریم که چین می تواند نقش مهمی در آوردن فضای همکاری میان افغانستان و پاکستان در مبارزه علیه تروریزم و بنیاد گرایی بازی کند. ما باور داریم که هیچ کس در منطقه ضرورت ندارد تا بنیاد گرایی بحیث افزار سیاست مورد استفاده قرار بگیرد.»

رییس جمهور چین گفت، در معامله با مسایل عمده بین المللی و منطقوی، ما ارتباطات، همآهنگی و همکاری را تقویت خواهیم بخشید. ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفت، ثبات در افغانستان یک موضوع نگران کننده برای همه است و در اجلاس همکاری شنگهای راجع به ارتقای موقف افغانستان بحیث کشور ناظر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سازمان همکاری شنگهای در سال 2001 میلادی تاسیس گردید و در آن وقت چنان فکر می شود که گویا هدف آن ایجاد وزنه تعادل در برابر سازمان اتلانتیک شمالی یا ناتو می باشد. اما بعداً در آجندای این سازمان همکاری های اقتصادی گنجانیده شد.

ژوهوشنگ (Zhao Huasheng) مدیر مرکز مطالعات روسیه و آسیای میانه در پوهنتون فودان شنگهای می گوید، ممکن است در ختم اجلاس دو روزه سازمان همکاری شنگهای یک سندی در مورد سابقه بهار عرب و راجع به اوضاع غیر روشن افغانستان بعد از سال 2014 میلادی نیز بنشر برسد.

No comments:

Post a Comment