Monday 4 June 2012

امضای تفاهمنامه همکاری با چین


امضای تفاهمنامه همکاری با چین موضوع عمدهء مسافرت رییس جمهور افغانستان به پیکنگ است.
تفاهمنامهء که به گفتهء حامد علمی معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان همکاری درازمدت چین را در این بخش ها در بر خواهد گرفت:

« بیشتر با جمهوری مردمی چین روی روابط اقتصادی و فرهنگی تاکید می شود و روی سرمایه گذاری چین در بخش استخراج معادن در افغانستان. دیگر در بخش ارتقای ظرفیت ها و مساله مهم دیگر عبارت است از استفاده از آب آشامیدنی و انتقال انرژی از یک کشور به کشور دیگر که در این قسمت ما به کمک چینی ها ضرورت داریم. این مسایل همه در این تفاهمنامه درج می شوند. یعنی مسایل اقتصادی در اولویت قرار دارد.»
قرار است رییس جمهور افغانستان حامد کرزی و همتای چینی اش هوجن تاو در همین هفته در حاشیهء اجلاس سازمان همکاری شانگهای در پیکنگ روی امضای این تفاهمنامه گفت و گو کنند که بر اساس برخی از گزارش ها، همکاری امنیتی را هم در برخواهد گرفت.
رییس جمهور کرزی قبلاً گفته است که افغانستان پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری امریکا در پایان سال 2014 میلادی از افغانستان برای تقویت نیروهای امنیتی خود سالانه به بیش از چهار میلیارد دالر امریکایی ضرورت دارد.
این موضوع یکی از اساسی ترین مسایل کنفرانس ماه گذشته ناتو را تشکیل می داد که در شیکاگو برگزار شد. ولی به درستی روشن نشد که این پول را مشخصاً کی پرداخت خواهد کرد.
آیا رییس جمهور کرزی در این مسافرت خود به پیکنگ از چین خواهد خواست تا در بخش تقویت نیروهای امنیتی افغان کمک کند.
حامد علمی معاون سخنگوی او در صحبت تلیفونی با رادیو آزادی این گونه جواب می دهد:
« ما مشخصاً موضوع تقویت نیروهای امنیتی افغان را با چین در میان نگذاشته ایم. به خاطر این که هدف کلی تامین امنیت در منطقه است که جمهوری چین با ما موافق است. بنابر آن در مسایل کلی مثل مبارزه با تروریزم و جنایات سازمان یافته چین همراه با ما موافق است.»
در این حال، ژانگ لی یک پروفیسور پوهنتون سیچوان به خبرگزاری رویترز گفته است که چین می خواهد نقش فعال را در افغانستان بازی کند اما این کشور حساسیت های کشورهای همسایهء افغانستان را مد نظر خواهد گرفت.
پروفیسور لی افزوده فکر نمی کند که خروج ایالات متحده امریکا از افغانستان به معنی خروج چین از این کشور باشد، ولی چین می خواهد که در بخش همکاری امنیتی با افغانستان محتاطانه برخورد کند.
قبلاً، چین در بخش استخراج معادن در افغانستان سرمایه گذاری کرده است، به گونهء مثال حدود چهار میلیارد دالر در بخش استخراج معدن مس عینک.
حامد علمی می گوید :تفاهمنامه میان افغانستان و چین راه را برای امضای موافقتنامه ستراتیژیک هموار خواهد کرد که عمدتاً روی همکاری چین در بخش های اقتصادی و فرهنگی با افغانستان متمرکز خواهد بود.
این بار افغانستان به حیث ناظر در سازمان همکاری شانگهای اشتراک خواهد کرد.
این سازمان در سال 2001 میلادی در شهر شانگهای چین توسط رهبران چین، روسیه، تاجکستان، قزاقستان، قرغزستان و ازبکستان ایجاد شد و عمدتاً در بخش های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی فعالیت دارد.
پاکستان، ایران، و هند از جمله کشورهای ناظر در این سازمان استند.

No comments:

Post a Comment