Monday 25 June 2012

نشانه از روز ګار آشفته در پاکستان

احمد رشید: اردوی پاکستان، با تجربه ترین اردوی جهان در فراهم سازی شرایط برای کودتا
05.04.1391

احمد رشید نویسنده و ژورنالیست پاکستانی می نویسد:
پنجم جون سال روان میلادی نشانهء از روزگار گیج کننده در پاکستان بود، زمانیکه جریان برق بطور گسترده قطع شد، اقتصاد پاکستان ورشکسته و جنگ داخلی در دو ایالت از جملهء چهار ایالات آن کشور ادامه داشت. اما با وصف خشونت های موجود از همالیا تا خلیج عرب و روابط پر تنش با ایالات متحدهء امریکا، اردوی پاکستان تصمیم گرفت که بهترین وقت برای فیر یک راکت کروز است که می تواند سرگلولهء اتمی را حمل کند و از ماه اپریل سال جاری تا اکنون این پنجمین آزمایش ازاین نوع به شمار می رود.

به نوشتهء احمد رشید، تصور می شود این آزمایش به خاطر ارتقای روحیهء مردم افسردهء پاکستان و یک زیگنال به هند بود که پاکستان با وصف دشواری های موجود از پاسداری دست نمی کشد وهمچنان رسانیدن این پیام که پاکستان را نمی توان زیر فشار قرار داد، برای لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا بود که صبح همانروز به دهلی جدید رسیده بود.

در حالیکه اکثر مردم پاکستان از شدت بی برقی عرق می ریختند؛ بیکاری در حال افزایش، امید اندک به فردای بهتر و بهبود خدمات صحی و تعلیم و تربیه در برابر آنها قرار داشت، آزمایش این راکت را نادیده گرفتند به آن توجه نکردند.
هندوستان نیز همچو آزمایشات مشابه را انجام می دهد، اما با هیچ نوع ناراحتی ها و فشار اقتصادی مشابه با پاکستان مقابل نمی باشد.
احمد رشید می نویسد:
هفته گذشته،پایان نمایش بحران سیاسی جاری در پاکستان بود. یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان توسط ستره محکمهء آن کشور از قدرت بر کنار ساخته شد و دشواری های متعدد قانونی و قانون اساسی را باعث شد. اینک همهء نهاد های اساسی ملی و حکومتی در حالت بلاتکلیفی قرار دارند.


به نوشتهء احمد رشید، برای اردوی پاکستان که با تجربه ترین اردوی جهان در فراهم سازی شرایط لازم برای کودتا می باشد، اینک پاکستان در مساعد ترین حالت برای پنجمین کودتا قرار دارد.
مردم پاکستان اعتماد شان را به سیاست مداران از دست داده اند. تردید های در مورد دموکراسی نزد یک تعداد زیادی از مردم آن کشور بوجود آمده است.
اقتصاد پاکستان از هم متلاشی شده است، خشونت های افراطی یک بخش اعظم این کشور را در کام خود فرو برده و در هم شکستن روابط با غرب، پاکستان را بیش از هر زمانی دیگر در عرصهء بین المللی منزوی ساخته است.

به نوشتهء احمد رشید، اما بطور استثنایی این بار با در نظرداشت دشواری های که در برابر اردو قرار دارد و عدم موجودیت یک راه حلی که اردو بتواند برای مردم پیشکش کند و بطور خاص در شرایطی که امریکا و ناتو را رنجانیده است، به نظر نمی رسد که اردوی پاکستان یک کودتای دیگر را سازماندهی کند. بجای آن اردو می خواهد حکومت پیپلزپارتی پاکستان توسط ستره محکمه از قدرت برکنار ساخته شود. جای آن را یک حکومت موقت گرفته، انتخابات را برگذار کند.
این سناریویست که اردو و ستره محکمهء پاکستان برای تطبیق آن توافق کرده اند، تا اتهامات فساد را بر ضد یک تعدادی زیادی از سیاست مداران آن کشور مطرح سازند.
در حالیکه بانک جهانی اصلاحات شدید اقتصادی را در پاکستان مطالبه می کند، حکومت ملکی تطبیق آن را رد کرده است. این مساله باعث ادامهء بی پایان موعد حکومت موقت و به تعویق افتادن انتخابات در پاکستان خواهد شد.
قشر بر سر اقتدار در پاکستان همواره در تطبیق اصلاحات ناکام بوده است و این نکته ریشهء مشکلات آن کشور را تشکیل می دهد.

اردو و حکومت های موروثی آن نیز از گذشته های طولانی شجاعت لازم برای اخذ تصامیم دشوار، از صلح با هند، تا جلوگیری از رشد تند گرایی را نداشته است.

احمد رشید می نویسد:
تنش های موجود در روابط با ایالات متحده امریکا، توجهء پاکستان را از پرابلم اساسی آن کشور یعنی بحران گیج کنندهء اقتصادی به سمت دیگر می کشاند. آنچه که پاکستان به آن نا امیدانه نیاز دارد، رهبرانیست که بتوانند لحن تازه یی را در مباحثات ارایه کرده، گذشتهء 30 سالهء اردوی آن کشور را به خاطر غوطه ور شدن در آب های سیاه ایدیالوژیک، مورد انتقاد قرار دهند.

No comments:

Post a Comment