Saturday 16 June 2012

هماهنگی آمریکا و هند در مساله افغانستان

نگاهی به برگزاری نشست وزرای خارجه مساله افغانستان در کابل روز پنج شنبه چهاردهم ژوئن، نشست وزرای خارجه مساله افغانستان با موضوع هایی چون روند صلح، انتقال قدرت امنیتی و دفاعی، مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر در کابل برگزار شد تحلیل گران ب...ر این باورند که با توجه به طول مدت برگزاری این نشست که یک روز بود، دستیابی به دستاوردهای مهم در آن دور از ذهن به نظر می رسد. اما افغانستان تاکنون به صحنه مهم رویارویی طرف ها تبدیل شده است.
نمایندگانی از 29 کشور منطقه و غرب و سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل، ناتو، اتحادیه اروپا و سازمان همکاری شانگهای در این نشست شرکت کردند.
فو این، معاون وزیر امور خارجه چین نیز با همراهی یک گروه در این نشست حضور یافت. حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان در آیین گشایش این نشست اعلام کرد: افغانستان در مرحله حساس انتقال امور امنیتی و دفاعی قرار دارد و باید به همکاری نزدیک تر با کشورهای منطقه بپردازد.
وی همچنین نسبت به انجام انتقال موفق امور دفاعی در سال 2013، ابراز اطمینان کرده و گفت: تا آن زمان، دولت افغانستان به صورت کامل وظایف تامین امنیت کشور را بر عهده می گیرد.
رییس جمهوری افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این نشست به صلح، ثبات و توسعه پایدار افغانستان و منطقه یاری شود.
حامد کرزی با تشریح اوضاع کنونی افغانستان و اقدامات دولت تصریح کرد: در زمان باقی مانده تصدی پست ریاست جمهوری به مدیریت دولت اهمیت زیادی می دهم.
این در حالی است که قرار است نشست مجلس افغانستان درباره مساله هماهنگی دولت مرکزی و دولت های محلی افغانستان، پنج شنبه آینده برگزار شود.
تحلیل گران در این زمینه بر این باورند که در نشست یک روزه درباره مسایل مربوط به نتیجه مهمی نمی توان رسید. افغانستان به عنوان میزبان نشست، شاید امیدوار باشد با برگزاری آن، پاکستان همسایه خود را به ایفای نقش مهم در روند آشتی افغانستان وادار کند. با توجه به عدم تمایل طالبان به گفت و گو با دولت، افغانستان از پاکستان به عنوان کشوری که نفوذ ویژه در گروه طالبان دارد انتظار دارد. اما با وجود چنین عواملی، همکاری عملی بین پاکستان و افغانستان چندان زیاد نبوده است.
به گفته حامد کرزی، رییس کمیسیون صلح افغانستان، هفته آینده از عربستان سعودی و پاکستان دیدار می کند تا دو کشور را به همکاری با افغانستان تشویق کند.
با توجه به آن که چین و افغانستان به تازگی روابط راهبردی برقرار کرده اند، حضور گروه چینی در این نشست مورد توجه زیاد طرف ها قرار گرفته است. روز چهارشنبه سیزدهم ژوئن، رییس جمهوری افغانستان در دیدار با گروه چینی با تاکید بر اهمیت دادن کشورش به توسعه روابط دوستانه و همکاری عملی با چین ابراز امیدواری کرد که چین همچنان از روند صلح و آشتی و بازسازی افغانستان پشتیبانی کرده و در آن فعالانه شرکت کند.
فو این معاون وزیر خارجه و رییس گروه چین در این دیدار با اشاره به حسن همجواری سنتی دو کشور گفت: به دنبال ورود روند صلح و بازسازی افغانستان به مرحله حساس، چین همانند گذشته از این کشور پشتیبانی کرده و مایل است برای برقراری امنیت، شکوفایی و توسعه پایدار افغانستان سهم خود را ادا کند.

به گزارش رسانه های گروهی، اکنون روابط چین و افغانستان به سطح راهبردی جدیدی رسیده است. در بیانیه مشترک دو کشور که چندی پیش در پکن منتشر شد آمده است که دولت چین در زمینه هایی چون استخراج منابع و انرژی و ساخت تاسیسات زیربنایی با افغانستان همکاری کرده و در سال جاری 150 میلیون یوان کمک بلاعوض را در اختیار افغانستان قرار می دهد.
لازم به یادآوری است که در ماه فوریه سال جاری، دولت چین نشست سه جانبه مقامات چین، افغانستان و پاکستان را برگزار کرد و این اقدام نخستین شرکت علنی و مستقیم چین در تثبیت اوضاع افغانستان تلقی شده است.
رسانه های گروهی همچنین معتقدند که هماهنگی آمریکا و هند در مساله افغانستان به صورت چشم گیری تقویت یافته است. وزیران خارجه دو کشور که در حال گفت و گوی راهبردی در آمریکا به سر می برند اعلام کردند که گفت و گوی سه جانبه آمریکا، هند و افغانستان به زودی برگزار شود. همچنین وزیر دفاع آمریکا در سفر هفته گذشته خود به هند بر خواسته آمریکا مبنی بر حضور فعال تر هند در بازسازی سیاسی و اقتصادی و آموزش نیروهای امنیتی افغانستان تاکید کرد.
تحلیل گران بر این باورند که در گذشته آمریکا برای حفظ روابط خود با پاکستان در مساله حضور هند در امور افغانستان برخورد محتاطانه داشت. اما پس از بروز مشکلات در روابط دو کشور، آمریکا به تدریج هند را به عنوان وکیل مناسب خود در منطقه در نظر گرفته است.
اکنون اختلافاتی در داخل ناتو در مساله افغانستان وجود دارد. به ویژه آن که رییس جمهوری فرانسه بر خلاف خواست باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به صورت یک جانبه خروج ارتش را ظرف چند هفته آینده اعلام کرد. در چنین حالت، آمریکا هند را به حضور در افغانستان تشویق کرده است

No comments:

Post a Comment