Tuesday 26 June 2012

اخبار روز از افغانستان


از سایر مطبوعات
«پیشنهادات کنفرانس هند به حکومت های هند و افغان و تاجران-افغانستان آماده سرمایه گذاری خارجی است - خطر اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان/ کنفرانس یک روزۀ صلح میان اعضای حکومت و مخالفین در جاپان/ اکثریت پاکستانی ها: امریکا دشمن ما است/افغانستان آماده سرمایه گذاری خارجی است / یک دختر نوجوان در شرق افغانستان سربریده شد/ افغانستان، پاکستان را بخاطر ادامهء حملات راکتی هشدار داد //سفر فرمانده ناتو به پاکستان/سفیر پاکستان: واشنگتن و طالبان باید موقف شان را روشن کنند/اظهارات ایران روی تعزیرات بر سکتور نفتی آن کشور
روسیه: نیروهای ناتو میتوانند از راه هوایی نیز استفاده کنند
از آن روزیکه پاکستان راه ترانزیتی اش را به روی نیروهای ایتلاف مستقر در افغانستان بسته است، ایالات متحده امریکا و متحدین آن راه شمال را برای اکملات مواد مورد نیاز شان در افغانستان، برگزیده اند.
حکومت روسیه دیروز به نیرو های بین المللی کمک به امنیت یا آیساف در افغانستان به رهبری ناتو اجازه داد که سلاح، وسایل نظامی و مهمات شان را علاوه بر اینکه از طریق زمین انتقال می دهند می توانند از راه هوا نیز انتقال دهند.
دیمتری میدودیف صدراعظم روسیه این موضوع را روز دوشنبه 25 جون هدایت داده است.
در سند جدید هدایت قبلی حکومت روسیه اصلاح شد که در آن گفته شده بود:
« نیروهای ایتلاف مستقر در افغانستان می توانند صرف از راه های ترانزیت زمینی روسیه، وسایل نظامی و سلاح و مهمات شان را انتقال دهند. همچنان نیروهای آیساف می توانند که از افغانستان هم این مواد را به خارج انتقال دهند.»
اما در سند جدید هر دو ترانزیت زمینی و هوایی ذکر شده است که در آن استفاده از خط آهن، موتر و طیاره شامل می باشد.
در حکم جدید صدراعظم روسیه که دیروز در صفحه انترنتی حکومت به نشر رسیده، گفته شده است که برای انتقال این مواد یک سلسله شرایط هم باید مراعات شود. این شرایط چنین بیان گردیده اند.
سلاح، وسایل نظامی و سایر مواد بر اساس مقررات ترانزیتی و گمرکی و قوانین گمرکی حکومت فیدرال روسیه انتقال شوند.
سلاح های که به افغانستان صادر می شوند، باید اسناد رسمی داشته باشند، نوعیت و اندازه آن درج باشد و هدف استفاده از آن در این اسناد مشخص شود
.
وسایل ترانسپورتی در صورتی اجازه انتقال این مواد و وسایل را دارند که اسناد آن را با خود داشته باشند.
انتقالات سلاح و مهمات باید تحت نظر مقامات گمرک روسیه صورت گیرد.
در صفحه انترنتی حکومت روسیه همچنان گفته شده است که وزارت خارجه این کشور به تمام حکومت ها و سازمان ها از تغییرات در اصولنامه ترانزیتی روسیه، خبر می دهد.
تایید چین بر استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو
در حالی که رسانه های گروهی خارجی درباره امور فضانوردی و شناور زیردریایی چین شک دارند، سخنگوی وزارت دفاع چین بیست و هشتم ژوئن، در شهر پکن اعلام کرد: چین از گذشته تاکنون از استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو پشتیبانی کرده و با رقابت سلاح ها در آن فضا مخالفت می کند.
این مقام چینی گفت: هدف گسترش امور فضانوردی چین، استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو ، کمک به پیشرفت و رفاه بشر است. این اقدام همچنین برای پاسخ گویی نیاز کشور در زمینه های اقتصادی، علمی و فنی و امنیت است
.
وی افزود: شناور زیردریایی "جیاو لون" نیز برای خدمات برای تحقیقات دریایی و نگهبانی از محیط زیست دریایی ساخته شد.
سخنگوی وزارت دفاع چین تصریح کرد: این شناور همچنین برای شناسایی بشر با دریا و استفاده صلح آمیز از دریا، نقشی مثبت ایفا می کند.
یک فرانسوی ماموریت ملل متحد را در امر مبارزه با فساد در افغانستان رهبری خواهد کرد
 قاضی فرانسوی گفته است، او یک ماموریت سازمان ملل متحد را در بخش مبارزه علیهء فساد اداری در افغانستان رهبری خواهد کرد.
ایوا جولی کاندید سابق حزب سبز در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که اولین ماموریت آن ها به تاریخ هفت جولای آغاز خواهد شد و تا 20 جولای ادامه می یابد. 
این در حالیست که در حال حاضر بیش از 10 نهاد در زمینهء ریشه کن ساختن فساد اداری در افغانستان فعالیت می کنند
.
اما انتقاد هایی وجود دارد که فعالیت های این نهاد ها در زمینهء مبارزه با فساد موثر واقع نشده اند.
قرار است ایوا جولی 68 ساله و دو متخصص دیگر خارجی ماموریت های منظم را به منظور مبارزه با فساد اداری در افغانستان انجام بدهند.
خبرگزاری فرانسه در مطلبی که در این مورد به نشر رسانده، در بارهء هویت این دو متخصص چیزی ننوشته است.

وی گفت: " ما نقش مشوره دهی را خواهیم داشت و پیشرفت در ایجاد نهاد های دارای توان مبارزه علیه فساد اداری را بررسی خواهیم کرد."
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است، ایوا جولی زمانی در دههء 1990 لقب چهرهء شناخته شده در فرانسه را کسب کرد، که دوسیه های فساد مالی را در مورد مقام های ارشد به شمول روسای بانک ها را مورد پیگیری قرار داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرازیر شدن میلیارد ها دالر پس از سقوط رژیم طالبان در افغانستان سبب گسترش فساد اداری در این کشور شده است.
در حالی که انتقاد هایی زیاد از شیوهء مبارزهء حکومت افغانستان با فساد اداری وجود دارد، اما مقام های افغان به شمول رییس جمهور افغانستان ادارات و سازمان های خارجی را عامل اصلی گسترش فساد در ادارات دولتی این کشور می دانند.
در حال حاضر بیش از ده نهاد حکومتی در راستای مبارزه با فساد اداری در افغانستان کار می کنند، اما رییس جمهور کرزی اخیراً تایید کرد که فساد اداری در افغانستان به اوج خود رسیده است.

No comments:

Post a Comment