Monday 4 June 2012

اخبار روز از کابل و جهان

از مطبوعات دیګر:طالبان مسئولیت انفجار در زندان و فرار زندانیان افغان را برعهده گرفتند /حامد کرزی برای شرکت در اجلاس شانگهای به چین رفت/چین از مقاصد نظامی امریکا در اقیانوس آرام نگران است  / ناتو تجهیزات اش را از راه 3 کشور آسیای میانه به اروپا انتقال میدهد/وزارت فواید عامه افغانستان به شرکت های سرک سازی هشدار داد!؟    ایران هفت تن از اجساد اعدام شدهء افغان ها را تسلیم کرده است / ناتو تجهیزات اش را از راه 3 کشور آسیای میانه به اروپا انتقال میدهد/اتحادیه اروپا در روسیه بحران سوریه را بررسی می‌کند /اجساد سه افغان اعدام شده در ایران به خانواده‌هایشان تحویل شد:/ حمله طالبان بالای کاروان نیروهای سویدنی در بلخ / افغانستان از کنفرانس «قلب آسیا» در شهر کابل میزبانی خواهد کرد/ ترانه های طالبان به اروپا رسید/ مسموم شدن ۶۵ دانش آموز دختر در ولایت تخار/ 'فرمانده ارشد طالبان' در عملیات جنوب افغانستان کشته شد/خروج فوری از افغانستان خطراتی را برای ثبات منطقه در بر خواهد داشت

بیش از 20 نفر به اثر انفجار در جنوب افغانستان کشته شدند
تروریست انتحاری در روز چهارشنبه خود را در ولایت قندهار افغانستان منفجر ساخت که در نتیجه ان حد اقل 21 نفر کشته و بیش از 20 نفر زخمی شدند، در این باره اژانس فرانس پرس به نقل از جنرال عبدالرزاق قوماندان امنیه ولایت قندهار خبر داده است.

به گفته جنرال، عمل تروریستی در اطراف شهر قندهار، مرکز ولایت قندهار رخ داده است. تروریست سوار بر موترسایکل به ایستگاه وارد شد، جای که تانکرهای تیل برای تامین مواد سوخت طیارت در پایگاه هوایی ناتو ایستاده بودند و اله انفجاری را منفجر ساخت.
جنرال تدقیق ساخت که همه کشته شدگان مردم ملکی می باشند

در ولایت لوگر افغانستان به اثر بمبارد ناتو 17 نفر ملکی کش


مسوولین دولتی و باشندگان محلی ولايت لوگر ميگويند که شب گذشته در نتيجه بمباردمان هوايى نيروهاى ناتو در ولسوالى بره کى برک 17 باشنده ملکى به شمول زنان و کودکان کشته شده اند.

سيد وکيل آغا ولسوال بره کى برک در تاريخ 17 جوزا به آژانس خبرى پژواک گفت که اين رويداد ساعت يک شب گذشته در منطقه سجاوند به وقوع پيوست.
وى علاوه نمود که نيروهاى بین المللی مساعدت به امنیت در افغانستان (ISAF) بر منزل بشير اخوندزاده يک متنفذ قومى در منطقه حمله هوايى انجام داده، که در نتيجه آن17 باشنده بی گناه ملکى کشته شده اند.
ولسوال ميگويد که کشته شدگان شامل بشير آخوندزاده، زنان و کودکان ميباشند.
نامبرده افزود که باشندگان قریه صبح امروز بيرون آوردن اجساد را از زیر اوار آغاز نموده اند.
داکتر عبدالولى وکيل رئيس شوراى ولايتى لوگر نيز اين رويداد را تائيد نموده گفت که در بمباردمان هوایی ISAF بشير آخوندزاده یکی از متنفذین قومى همراه با 16 تن ديگر کشته شده است.
وى علاوه نمود، که باشنده گان ولسوالى اجساد کشته شدگان را که در آن زنان و کودکان شامل اند، به گونه اعتراض به پل علم مرکز ولايت لوگر منتقل نموده و به دولت و جهانيان نشان ميدهند، که آنها طالبان نيستند.
اما رئيس خان صادق آمر امنيت قوماندانى امنيه لوگر ميگويد که شب گذشته يک سرگروپ طالبان به نام قارى سردار در منزل بشير آخوندزاده مهمان بود.
وى علاوه نمود که در اين حمله قارى سردار همراه با شش تن از افرادش کشته شده است. آمر امنيت پذيرفت که در اين حمله مردم ملکى نيز کشته شده اند.
ذبيح الله مجاهد سخنگوى طالبان مسلح اين ادعا را رد ميکند که گويا در اين منزل طالبان مخفى شده بودند.
نامبرده به اژانس خبرى پژواک گفت که در اين منزل هيچ طالب موجود نبود و تمام کشته شدگان مردم ملکى بوده و در آن زنان و کودکان نيز شامل اند.
اما دفتر مطبوعاتى قوماندانى مشترک ISAF در کابل اين ادعا را رد ميکند.
در اعلاميۀ که از طرف دفتر مذکور به پژواک مواصلت ورزيده، آمده است که یک تیم مشترک امنیتی نیروهای افغان و ائتلاف صبح امروز یک عملیات را جهت بازداشت یک تن از قوماندانان طالبان در ولسوالی بره کی برک ولایت لوگر راه اندازی نمود.
منبع ادعا نموده که قوماندان مذکور، حملات را در برابر نیروهای امنیتی افغان و ائتلاف در سراسر ولایت طرح ریزی میکرد و در آن سهيم بود.
در اعلاميه آمده است که او همچنان چندین تن از شورشیان را تحت قومانده خود داشته و جنگ افزار ها را برای استفاده در حملات شورشی علیه نیروهای امنیتی افغان و ائتلاف حاصل مینماید.
دفتر مطبوعاتی ISAF ميگويد که در جریان این عملیات، نیروی امنیتی مورد حملۀ مخالفين مسلح با استفاده از اسلحۀ خفیفه و بمب های دستی قرار گرفت که در پاسخ به این تهدید، نیروی امنیتی بلا فاصله بالای آنها دست به اتشباری متقابل زدند و در ضمن حمله هوایی دقیق را درخواست کردند.
در اعلاميه آمده است که حین اجرای ارزیابی بعدی در ساحه، نیروی امنیتی دو خانم را یافتند که جراحات سطحی برادشته بود و تهدید متوجه زندگی انها نمی باشد. نیروی امنیتی به انها کمک های اولیه صحى نموده و هر دو خانم را به تاسیسات صحى ISAF جهت تداوى انتقال دادند.
دفتر ISAF ادعا نموده که در نتیجۀ این عملیات، چندین تن از مخالفين مسلح از پا درآورده شده و نیروی امنیتی افغان و ائتلاف چندین میل اسلحه و یک مقدار مواد انفجاری را هم ضبط کرده اند.
والی کنر: حملات راکتی از خاک پاکستان بر این ولایت افزایش یافته است
مقامات افغان می گویند، در حالیکه حملات راکتی بر این ولایت از خاک پاکستان افزایش یافته است، نیروهای پاکستانی در این اواخر، به نقطه صفر در سرحد میان دو کشور نزدیک شده اند.

والی کنر می گوید، در حالیکه حملات راکتی بر این ولایت از خاک پاکستان افزایش یافته است، نیروهای پاکستانی در این اواخر به نقطه صفر در سرحد میان دو کشور نزدیک شده اند.
فضل الله وحیدی والی کنر به رادیو آزادی گفت، به آنها معلوم نمی شود که پرتاب راکت ها بر ولایت کنر، از سوی طالبان صورت می گیرد یا از سوی نظامیان پاکستانی
.
والی کنر همچنان گفت، به دلیل همین راکت های پرتاب شده از خاک پاکستان، تعداد زیاد باشنده گان ولسوالی های دانگام و ناری ولایت کنر مجبور به ترک خانه های شان شده و به مناطق امن پناه برده اند.
به گفته آقای وحیدی، این موضوع را با یک کمیته سه جانبه افغانستان، پاکستان و ناتو شریک ساخته اند.
در این حال بر اساس گزارش آژانس خبری رویترز، در همین منطقه بالای یک پوسته نظامی ناتو در نزدیکی سرحد بین افغانستان و پاکستان از خاک آن کشور حملات متداوم صورت می گیرد، ولی نظامیان امریکایی مستقر در این منطقه می گویند، طالبان این حملات را برای آن انجام می دهند که تنش ها بین افغانستان و پاکستان را دامن زنند
.
ولی جگرن گل محمد قوماندان پولیس سرحدی منطقه می گوید، اگر طالبان حمله هم کنند، آنرا به حمایت نیروهای پاکستانی انجام می دهند.
به گفته این مقام نظامی افغان، طالبان از محلاتی حمله می کنند که در اطراف آن، پوسته های نظامی نیروهای پاکستانی قرار دارند. به گفته وی بدون حمایت اردوی پاکستان، طالبان توان حمله را نخواهند داشت.
به گفته جگرن گل محمد، قرارگاه های نظامی نیروهای افغان و پاکستانی در ولسوالی دوگام در کنار هم موقعیت دارند و نیروهای افغان به چشم سر می بینند که طالبان از پسته های نظامی پاکستانی ها می گذرند و نیروهای آن کشور هم بر پوسته نظامی افغان ها، حملات راکتی را انجام می دهند.
والی کنر هم این را تایید کرده است که حملات اسلحه سنگین از خاک پاکستان به سوی افغانستان افزایش یافته است.
نیروهای امریکایی مستقر در منطقه می گویند وضع امنیتی کنر در مجموع بهبود یافته است ولی با آنهم، قبل از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 کارهای زیاد باقیست که باید صورت گیرد
خروج فوری از افغانستان خطراتی را برای ثبات منطقه در بر خواهد داشت
۱۵.۳.۱۳۹۱
وزیر خارجه روسیه می گوید خروج نیروها از افغانستان خطرات جدی را برای منطقه به همراه خواهد داشت.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه به این باور است که خروج فوری نیروهای ایتلاف از افغانستان، خطرات جدی را برای ثبات منطقه در بر خواهد داشت.
وی در جریان مصاحبه با آژانس خبری سینخوا گفت، کشورهای آسیای میانه در وضعیت دشوار قرار خواهند گرفت، زیرا در این کشور ها قبلاً گسترش تندروی از شمال افغانستان به مشاهده می رسد و این مساله ایجاب اتخاذ تدابیر بیشتر و شریک ساختن ارگان های افغان در تلاش های امنیتی را می نماید.
لاوروف گفت، افغانستان یک شریک خوب و درازمدت تمام کشورهای عضو شانگهای است و این سازمان از اقدامات حکومت افغانستان جهت برقراری صلح، حمایت می کند و علاقمند ایجاد یک دولت مستقل، بی طرف، صلح جو و با رفاع در افغانستان است، کشوریکه از تروریزم و جنایات وابسته به مواد مخدر، آزاد باشد.
لافروف خاطر نشان ساخت، کشورهای عضو شانگهای از سال ها به این طرف مردم افغانستان را در چهارچوب روابط دو جانبه، کمک های موثر مالی و بشری نموده و در تلاش های مشترک شان با جامعه بین المللی سهم شان را ادا نموده اند.
وزیر خارجه روسیه گفت، بعد از آنکه جمهوری اسلامی افغانستان عضویت ناظر سازمان همکاری های شانگهای را کسب کرد، فرصت های بیشتر همکاری با آن کشور میسر خواهد شد و این همکاری ها از شراکت افغانستان در تلاش های ضد تروریزم در منطقه آغاز و به تبادل معلومات اپراتیف در مبارزه با تروریزم و جلوگیری از سیل مواد مخدر از خاک افغانستان دوام خواهد کرد.
آقای لافروف امور آموزش و پرورش نیروهای افغان را بخش عمده از این همکاری ها با افغانستان خوانده گفت، روسیه سالانه برنامه آموزش 200 پولیس افغان در پوهنتون های نظامی افغانستان را آغاز کرده است. او گفت روسیه همچنان تعداد بورس ها به محصلین افغان را افزایش داده و به کمک هایش به حکومت افغانستان ادامه می دهد.
به گفته وزیر خارجه روسیه، کشورهای دیگر عضو شانگهای هم به چنین کمک ها با افغانستان تمایل دارند.
سرگی لافروف همچنان اظهار داشت که تامین امنیت در منطقه، رابطه مستقیم با رشد اقتصادی افغانستان دارد و کشورهای شانگهای آماده اند از برنامه های ملی و چند کشوری برای افغانستان حمایت نمایند.
او گفت، شامل بودن کشورهای عضو شانگهای در ایجاد پایب لاین که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به هند و پاکستان انتقال می دهد و هم احداث لین انتقال برق از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی، پروژه های امید بخش برای افغانستان اند
وزیر خارجه روسیه همچنان گفت، کشورهای عضو شانگهای، آماده همکاری با سازمان های بین المللی و کشورها به شمول امریکا و ناتو در امور افغانستان است و این واضح است که ما تنها در بخش های همکاری خواهیم کرد که در آن منافع کشورهای عضو شانگهای نهفته است و از نظر ما این همکاری ها، منتج به ارزش های واقعی گردد.

No comments:

Post a Comment