Sunday 17 June 2012

رهبر جبهه ملی در گفتگویی با وب سایت


 رهبر جبهه ملی در گفتگویی با وب سایت خبری،تحلیلی هویدا

مصاحبه کننده: مختار وفایی

حمله ی مسلحانه بالای اقامتگاه حاجی محمد محقق عضو ارشد جبهه ملی افغانستان در بامیان؛متهم شدن جنرال عبدالرشید دوستم عضو دیگر ارشد این جبهه به خیانت ملی و متهم نمودن جبهه ملی از سوی یکتن از اعضای ناراض آن (نجیب الله کابلی) به گرفتن پول از کشورهای بیرونی از جمله بحث های اند که درین اواخر جبهه ملی را زبانزد رسانه ها و مردم نموده است.
جبهه ملی که تشکل یافته از رهبران پرنفوذ سیاسی و حزبی کشور است، تاهنوز توانسته است؛حمایت های گسترده ی ساکنین ولایات شمال،مرکز و تعدادی از ولایات دیگر را به خود جلب نماید.
جبهه ملی در همایش های که تاهنوز در چندین ولایت شمالی کشور اجرا نموده است؛حضور انبوهی از مردم در آن ها دیده شده و سران جبهه ملی همواره در صحبت های شان حکومت کنونی را فاسد؛ناکارا و ناکام معرفی نموده است. تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی از خواست های جدی جبهه ملی می باشدکه بیشترین تاکید آنان بر تغییر نظام است. جبهه ملی بدنبال همایش های مردمی اش قرار است،در روزهای نزدیک همایشی مردمی را در شهر مزارشریف نیز راه اندازی نماید.
احمد ضیاء‌ مسعود رهبر جبهه ملی افغانستان در گفتگوی ویژه ی با وب سایت خبری،تحلیلی هویدا، حکومت را به دسیسه سازی علیه جریان های سیاسی و بخصوص جبهه ملی متهم نموده گفت، همه ی این حرکت ها،علیه جبهه ملی از سوی حلقات حکومتی بخاطر مغشوش ساختن اذهان عامه صورت می گیرد و تیم حاکم در فکر حکومت ظاهر شاهی است و نمی داند که مردم آگاه شده اند و دیگر فریب دسیسه های شان را نخواهند خورد!
فشرده ی متن جریان گفتگوی رهبر جبهه ملی با وب سایت خبری،تحلیلی هویدا:
هویدا: درین اواخر شاهد یکتعداد اتهاماتی علیه سران جبهه ملی از سوی افراد و نهادهای حکومتی هستیم؛از حمله ی مسلحانه بالای اقامتگاه آقای محقق عضو ارشد جبهه تا متهم شدن عبدالرشید دوستم عضو دیگر ارشد این جبهه به خیانت ملی و اتهاماتی که از سوی نجیب الله کابلی عضو اسبق این جبهه به آدرس جبهه وارد شده است.دقیقاً جریان از چه قرار است و دیدگاه رهبری جبهه ملی درین مورد چیست؟
احمد ضیاء‌مسعود: این حقیقت را بلاخره همه ی مردم افغانستان درک کرده اند که حکومت کنونی در تمام برنامه هایش ناکام بوده و تاهنوز نتوانسته است خدمات لازم را برای مردم ارائه نماید.
تیم حاکم که ناکامی اش را احساس نموده است؛حالا با استفاده از تاکتیک ها قدیمی که بدنام سازی چهره ها و دسیسه سازی علیه آنان بود، در برابر جریان های سیاسی سالم دسیسه سازی نموده و می خواهد که ازین طریق اذهان عامه را مغشوش نموده رهبران سیاسی و مردمی را بدنام سازند.
جبهه ملی یک حرکت سالم سیاسی در کشور است که در زودترین وقت با حمایت های گسترده ی مردمی روبرو گردید و حالا جبهه حرکتی نیست که توسط چنین دسیسه سازی ها خنثا و یا ضعیف گردد. تمام برنامه های سیاسی و اقتصادی جبهه مورد پذیرش مردم است و ما به موفقیت خود باور داریم.
هویدا: اتهاماتی که تاهنوز علیه سران جبهه ملی ارائه گردیده،بنظر تان چه تاثیراتی روی کسانی که با اهداف جبهه موافقتند و یا کسانی که تمایل به پیوستن جبهه را دارند گذاشته و یا می گذارد؟
مسعود: اتهاماتی که علیه جبهه وسران جبهه راه اندازی گردیده تا وقتی ثابت می گردد یک تعداد اذهان مردم را به تشویش می اندازد،اما همانطوریکه ناکامی سیاست های غلط حکومت به مردم ثابت گردید،بزودی این اتهامات نیز ثابت می گردد که توطئه ی بیش نخواهد بود و مردم فریب این توطئه ها هیچ گاه نخواهند خورد.
هویدا: شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه تیم حاکم انتخابات 2014 را به چالش می کشاند تا قدرت همچنان در گرو یک حلقه ی مشخص باشد؛اگر حکومت دست به همچون یک کاری بزند و یا از هر راه دیگری بالای مردم و اپوزیسیون فشار بیاورد تا قدرتش را حفظ نماید،تصمیم جبهه ملی در برابر حکومت چه خواهد بود؟
‌مسعود: به چالش کشاندن انتخابات توسط حکومت و یا یک گروه مشخص هیچ امکان ندارد؛چون هم روحیه ی داخلی و هم روحیه ی جامعه ی جهانی آماده ی پذیرش چنین دسیسه ها نیستند.گروه های مشخصی که می خواهند چنین دسیسه ها و پلان های داشته باشند باید بدانند که مردم فعلاً آگاه شده اند این دسیسه ها هیچ گاه کار ساز نیست.

هویدا: جبهه ملی تاهنوز چندین گردهمایی با حضور هزاران تن از باشندگان ولایات شمال داشته است؛چقدر مطمئن هستید که همه ی اشتراک کنندگان از اهداف جبهه ملی حمایت می کند و این حرکت های جبهه هنوز چه تاثیری روی حکومت داشته است؟
مسعود: یگانه موفقیت جبهه ملی اینست که بزود‌ترین وقت توانسته است مردم را بسیج نماید؛ما برنامه ها و طرح های سیاسی و اقتصادی خود ر به مردم تشریح نمودیم و خوشبختانه مردم به خواست وتمایل خودشان از طرح های جبهه ملی حمایت کردند و حمایت های گسترده ی مردمی حکومت را دست و پاچه نموده و حکومت دقیقاً پس از همین حرکت های ما دست به دسیسه سازی زده است.تیم حاکم قبلاً در فکر حکومت ظاهر شاهی بود و فکر می کرد که هرچیزی را که بخواهد می تواند بالای مردم تحمیل نماید؛اما پس از حرکت های مردمی که توسط جبهه ملی صورت گرفت،حکومت پی برد که مردم حالا فر یب دسیسه و توطئه را نمی خورند و راه شان را خودشان انتخاب می کنند.
هویدا: یگانه اتهامی را که در بیشترین محافل سیاسی؛مخالفین جبهه ملی به مردم گوشزد می کنند؛تجزیه طلبی جبهه ملی و بحث فدرالی شدن حکومت در افغانستان است؛آیا شما واقعاً خواستار همچو یک نظام هستید و اگر نیستید،مخالفین شما چرا چنین تصوری می کنند؟
مسعود: نخیر؛ما هرگز خواستار نظام فدرالی در کشور نبوده ایم و نیستیم.
نظام فدرالیزم یک سیستم سیاسی مدرن است و تطبیق آن فعلاً در کشور ممکن نیست و به هیچ وجه روحیه ی کشور و مردم اماده ی پذیرش همچون یک نظام نیست.
ما خواستار سیستم غیر متمرکز هستیم ومی خواهیم واحدهای اداری از نظر سیاسی،نه اداری صلاحیت داده شود تا آهسته آهسته قدرت اداری تقسیم شود و زمینه ی کار برای شهروندان مهیا گردد.
حکومت از هراس اینکه مردم از آن روی گردان شده و حمایت های گسترده ی از جبهه ملی صورت گرفته است؛به این بهانه(نظام فدرالی) را بهانه ساخته و می خواهد اذهان عامه را مغشوش نماید و همانندگذشته فریب را در دستور کارش قرار داده است.
هویدا: برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری 2014 که یگانه هدف و خواست جبهه ملی می باشد؛ایا تاهنوز مشخص شده است که چه کسی را جبهه ملی نامزد ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد و بنظرتان چه کسی در میان اعضای جبهه شایسته ی این پست خواهد بود؟
مسعود: ایجاد جبهه ملی افغانستان بر مبنای یک برنامه مدون بوده و شما شاهد هستید که در کنفرانس های مختلف ، دیدار با مردم و همایش های مردمی اهداف و برنامه های جبهه ملی افغانستان بیان شده است. تنها رسیدن به ارگ ریاست جمهوری هدف ما نیست؛تغییر ساختار نظام کنونی به نظام پارلمانی که مردم خود را شریک نظام بدانند یکی از خواست های دراز مدت جبهه ملی می باشد.

به همین دلیل است که همه به این باور رسیده اند که جبهه ملی افغانستان بدیل خوب برای ساختار فاسد کنونی است .در قسمت نامزد مشخص باید بگویم که تا انتخابات فرصت بیشتر داریم تا گروه های دیگر را نیز بر محور جبهه ملی جمع کنیم؛ ائتلاف ها ، احزاب و جمعی از نهادهای مدنی دیگر هم با ما در حال گفتگو هستند که انشاء الله با پیوستن آنها به این جریان در مورد انتخاب یک نامزد مشخص تصمیم خواهیم گرفت.
هویدا: ائتلاف ملی به رهبری دکتر عبدالله عبدالله که یکی از جریان های سیاسی مخالف حکومت نیز می باشد؛در بسیاری از موارد دیده شده که خواست ها و اهداف مشترک را دنبال می کنید؛آیا این دو جریان سیاسی مخالف حکومت بنظر تان اگر متحد شوند امکان پیروزی در انتخابات و اهداف تان بلندتر نخواهد رفت و آیا درین مورد تاهنوز رهبری این دو جریان سیاسی فکر کرده اند؟
مسعود: بدون شک جبهه ملی افغانستان و ائتلاف ملی اهداف مشترکی را ارائه کرده اند در برنامه های اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد ، کمتر مشکلاتی که وجود دارد در قسمت موضوعات فرعی میباشد؛
تا حال چند نشستی میان نمایندگان جبهه ملی و ائتلاف ملی صورت گرفته و بدون شک ما با دوستانیکه در ائتلاف قرار دارند سی سال زندگی مشترک داشته ایم ، در سختی ها با هم بوده ایم و تماس هایی بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با هم داشته ایم ؛ اما شما میدانید که جبهه ملی و ائتلاف ملی تشکیلات خاص خود را دارند که انشاء الله در قسمت یکجا شدن این دو جریان تصمیم خواهیم گرفت.
هویدا: بسیاری از جریان ها وائتلاف های سیاسی که تاهنوز درکشور شکل گرفته اند ؛اهداف و خواست های شان رسیدن به قدرت بوده و پس از مدت کوتاهی که موفق نشده اند از هم پاشیده اند؛اگر جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری آینده دچار سرنوشت ائتلاف های گذشته گردد،راهش را ادامه می دهد و یا همینجا توقف می کند؟
مسعود: شما شاهد برنامه ها و اهداف و راهکارهای جبهه ملی هستید؛حرکت جبهه ملی تاهنوز در کشور تکرار نشده و سیاست های جبهه تاثیر پذیر از هیچ کشور بیرونی نیست و حمایت های گسترده ی مردمی یکی از نشانه های است که اهداف جبهه ملی را بسوی موفقیت و کامیابی می کشاند؛همچنان باید یاد آورشوم و به ملت افغانستان و هواداران جبهه ملی روشن است که اهداف جبهه ی ملی تنها رسیدن به قدرت و یا پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2014 نیست.
جبهه ملی یک حرکت سیاسی دراز مدت را روی دست دارد که جاگزین نمودن نظام پارلمانی به جای نظام کنونی یکی از مهمترین اهداف ما می باشد که ممکن است که رسیدن به این هدف سال ها طول بکشد؛اما جبهه ملی هیچگاه عقب نشینی نخواهد کرد و این اهداف با حمایت های گسترده ی مردم بزودی تحقق خواهد یافت.

No comments:

Post a Comment