Monday 25 June 2012

در مورد نشست پاریس

إظهارات رئیس جبهه ملی افغانستان در مورد نشست پاریس
محترم احمد ضیاء مسعود رئیس جبهه ملی در مورد جزئیات نشست پاریس با رسانه ها سخن گفته است.
دوشنبه ٠۵ سرطان ١٣٩١ ساعت ١۵:۴١

محتر مسعود: رییس جبهه ملی افغانستان در گفتگو با خبرگزاری بخدی گفت... طرف های درگیر در قضایای افغانستان در نشست پاریس روی ساختن یک افغانستان جدید، برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده و برگزاری یک نشست بین الافغانی با حضور تمامی طرف های ذیدخل در قضایای افغانستان گفتگو کردند.نقش احزاب سیاسی در پروسه های سیاسی و تغییر ساختار نظام از ریاستی به پارلمانی نیز از مواردی بوده است که در این نشست روی آن تاکید شده است.


محترم مسعودرییس جبهه ملی می گوید که طرف های شرکت کننده، بر ایجاد اصلاحات جدی و آوردن تعدیلات در قانون انتخابات، تاکید، اما نماینده کمیسیون مستقل انتخابات و حکمت کرزی، با این موارد مخالفت شان را ابراز کردندو، ریدا عظیمی و حکمت کرزی تاکید کردند که انتخابات نباید در زمان تعیین شده برگزار شود، چرا که یک قوم مشخص، به دلیل نا امنی ها موجود، نمی تواند رای دهد.
.
رهبر جبهه ملی افغانستان می گوید که حکومت کنونی، نمی خواهد مشکل افغانستان حل شود، به همین دلیل صادقانه پروسه صلح و برنامه های ملی را دنبال نمی کند.
پیشتر شماری از نهادهای منتقد حکومت از جمله ایتلاف ملی و جبهه ملی بر تغییر نظام سیاسی از ریاستی به پارلمانی تاکید کردند .
برگزاری کنفرانس بین الافغانی

رییس جبهه ملی افغانستان می گوید که در نشست سه روزه پاریس، توافق شد تا در مورد حل مشکلات امنیتی و حل بحران های کنفرانس بین الافغانی صورت گیرد در مورد حل مشکل نا امنی با اشتراک تمامی طرف های درگیر در افغانستان برگزار شود.
او گفت که جبهه ملی، ایتلاف ملی، سران پیشین طالبان و نمایندگان حزب اسلامی بر برگزاری یک “نشست بین الافغانی” در افغانستان با شرکت تمامی طرف های درگیر در افغانستان تاکید کردند.

جبهه ملی افغانستان، پیش از این نیز در یک نشست در آلمان با شماری از کارشناسان و سناتوران امریکایی شرکت کردند و پیرامون افغانستان پس از ۲۰۱۴ گفت و گو کردند.

یک منبع نزدیک به حزب اسلامی به خبرگزاری بخدی گفت که نشست پاریس به روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه هفته گذشته به میزبانی یک موسسه تحقیقاتی فرانسوی برگزار شده بود.
غیرت بهیر نماینده حزب اسلامی، محترم احمد ضیا مسعود رییس جبهه ملی، همایون شاه آصفی از ایتلاف ملی، ملا عبدالسلام ضعیف از رهبران پیشین طالبان، عبدالله انس (داماد عبدالله عزام)، حنیف اتمر رییس حزب حق و عدالت، نماینده شورای عالی صلح، ریدا عظیمی نماینده کمیسیون مستقل انتخابات و نادر نادری از کمیسیون مستقل حقوق بشر در نشست پاریس حضور داشته اند.
حکمت کرزی، از خانواده رییس جمهور و نماینده یک موسسه تحقیقاتی فرانسوی نیز در نشست پاریس حضور داشته است.

پیشتر شماری از نهادهای سیاسی کشور هشدار دادند که تلاش هایی در جریان است تا انتخابات در زمان تعیین شده و براساس مواد قانون اساسی کشور، برگزار نشود.
رییس جمهور کرزی می گوید که به دلیل نا امنی های احتمالی پس از سال ۲۰۱۴ ممکن است انتخابات ریاست جمهوری زود تر از زمان تعیین شده برگزار شود

پرویز احمدی – آلمان

No comments:

Post a Comment