Sunday 10 June 2012

پاکستان بیشتر به دشمنان هم شباهت دارند


پاکستان و امریکا بیشتر به دشمنان هم شباهت دارند»        


اینکه دوستی دوشخص پایان یافته است، زمانی فهمیده می شود که در مقابل دشمن وی برایش طعنه داده، بالایش تمسخر شود.
آژانس خبری اسوشیتد پرس می نویسد:
این نکته هفته گذشته زمانی در مورد پاکستان صدق کرد که وزیر دفاع امریکا در جریان بازدید از دهلی جدید اظهار داشت که در سال گذشته چگونه عملیات برای از بین بردن رهبر شبکهء القاعده، از پاکستان پنهان نگهداشته شده بود.
حملهء نیرو های خاص کماندوی امریکایی بر پناهگاه اسامه بن لادن در شهرایبت آباد مقامات پاکستانی را سخت عصبانی ساخت که چرا قبل از آغازآن برای جانب پاکستانی اطلاع داده نشده بود و آن ها این مساله را توهین به خود دانستند.
لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا بعد از ایراد بیانیه در دهلی جدید در جریان پاسخ به پرسش ها با تمسخر اظهار داشت:
«پاکستانی ها از عملیات ما خبر نداشتند و هدف اصلی ما نیز این بود.»
و صد ها تنی که در آن گردهمایی حضور داشتند با صدای بلند خندیدند
.
به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتد پرس، اگر راه اکمالاتی ناتو که از شش ماه به اینسو توسط پاکستان مسدود شده است، همین اکنون هم باز شود به نظر نمی رسد که روابط بین دو کشور دوباره به شکل اولی آن بر گردد.

مقامات امریکایی عصبانی اند از اینکه پاکستان به سرکوب نمودن شبکهء حقانی علاقمندی نشان نمی دهد که در قلمرو آن کشور پناهگاه های امن داشته، بالای نیرو های امریکایی در افغانستان حملات را انجام می دهند.
پاکستان ادعا می کند که جانب امریکایی بدون در نظرداشت قربانی های آن کشور، پی هم از پاکستان خواهان تدابیر و اقدامات جدید است.
تنش ها در روبط بین دو کشور در سال 2011 زمانی آغاز شد که در شهر لاهور دو پاکستانی توسط یک قراردادی سی. آی. ای کشته شدند. کشته شدن اسامه بن لادن در ماه می سال گذشتهء میلادی در داخل قلمرو پاکستان در شهر ایبت آباد و در ماه نوامبر سال گذشتهء میلادی، کشته شدن 24 نظامی پاکستانی در اثر یک حملهء هوایی در منطقهء مهمند ایجنسی در امتداد سرحدات با افغانستان، این تنش ها را بیشتر ساخت.
اسلام آباد در یک اقدام متقابل پایگاه هوایی شمسی را بلوچستان بروی طیارات بی پیلوت امریکایی و راه اکمالاتی را بروی نیرو های ناتوی مستقر در افغانستان مسدود ساخت.
به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتد پرس، گرچه شاید اظهارات لیون پنیتا در مورد حمله بر مخفی گاه اسامه بن لادن تصادفی بوده باشد، اما دیده می شود که امریکا دیگر تحملش را در برابر پاکستان از دست داده است و این خشم را بطور علنی ابراز می کند.
ملیحه لودی که درسال 2001 هنگام حملات یازدهم سپتامبر به حیث سفیر پاکستان در امریکا ایفای وظیفه می کرد، می گوید:
«گرچه امریکا و پاکستان این را نمی خواهند، اما روابط آن ها شکل دشمنی را بخود گرفته است.»
آژانس خبری اسوشیتد پرس می نویسد:
اینک امریکا و پاکستان نسبت به متحدین بیشتر به دشمنان شباهت دارند که این مساله مبارزهء امریکا را بر ضد شبکهء القاعده در پاکستان و تحکیم صلح ثبات را در افغانستان با خطر مواجه می سازد.

No comments:

Post a Comment