Wednesday 23 January 2013

اعلامیه مطبوعاتی ستر جنرال عطا محمد نور والی بلخ

5/11/1391 خورشیدی
شهر مزار شریف ـ ولایت بلخ
بنام خدای دادگر و توانا
noor2
اخیراً دسته های مشخصی با اشائه خبر های نادرست و غیر مؤجه، در تلاش برهم زدن افکار عمومی در برابر شخصیت های مهم و تاثیر گذار سیاسی کشور، شده اند.من در حالیکه این نوع رویکرد ها را به شدت نکوهش میکنم، آنرا پیش زمینه های سیاسی برای درهم کوبی افکار عمومی در آستانه انتخابات ریاست جهوری کشور میشمارم.

شماری از مقامات کشور به گونه عمدی با پخش خبر حیف و میل عواید گمرک حیرتان درسالهای 1381 تا 1383، نتنها اینکه کذب و بهتان خود را به نمایش گذاشتند که سعی ورزیده اند تا ذهنیت عمومی را در برابر چهره های مطرح و مردمی کشور، برهم بزنند که هرگز به این آرزو های واهی شان دست نخواهند یافت.میخواهم با تذکر این نکته به چند مسئله ابهام آمیز در اصل نشر این گزارش، بپردازم.
در آن روز هایی که مجاهدین و سران جبهه پر افتخار مقاومت با در هم شکستن نیرو های طالبان، فاتحانه وارد شهر ها شدند و شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ به عنوان باب فتح کشور در مرحله اول بادستان پرتوان مجاهدان فتح گردید،ساختار های دولتی موجود نبود که بتواند نیاز های قطعات نظامی را برآورده سازد.در چنین یک وضعیت چاره یی جز مصرف عواید ناچیز دولتی برای قطعات نظامی در این محل وجود نداشت.
درسال 1381 بندر حیرتان بروی جانب افغانستان بسته بود و شمار کمی از کالا های تجاری از طریق دریای آمو وارد کشور میشد و عواید ولایت بلخ در آن سالها با استناد به اسنادی که در وزارت مالیه کشور و مستوفیت ولایت بلخ موجود است، بالغ به دوصدو نزده ملیون افغانی میگردید که این رقم هرگز پاسخگوی نیاز های قطعات نظامی در این ولایت نبود.
مسئله دیگر اینست که دولت نوپا و تازه تأسیس کشور نتنها از تمرکز و قدرت قوی و آنچنانی که بتواند ولایات را کنترول کند، برخوردار نبود که عواید دولت در تمامی کشور، غیر مرکزی و ساختار ها و استخدام مسؤلین نیز بر اساس لزوم دید مقامات محلی صورت میگرفت، که در نتیجه طرح 13 فقره یی جوزای سال 1382شورای امنیت ملی کشور، مرکزی سازی عواید، تقویت پایه های حاکمیت مرکزی و تلاش برای تقویت دولت نو پا از برنامه های مطروحه ما بود که سبب تمرکز دولت نیم بند و تازه تولد افغانستان گردید.وقتی در سال 1382 ما خود با طرح 13 فقره یی شورای امنیت ملی، برای مرکزی سازی عواید تلاش کردیم، چگونه میشود در همان سال و سال 1383 متهم به مصرف عواید دولت در شهر بندری حیرتان شویم. این مبین همان مثل معروف است که دروغگو حافظه ندارد.
اما نکته قابل توجه اینست که تمامی مصارف صورت گرفته در آن دوره(سال 1381 تا جوزای 1382) بر اساس اصول و قوانین کشور بنا به دستور نماینده خاص رئیس جمهور، آقای جنرال عبدالرشید دوستم صورت
میگرفت که ایشان در آن زمان به نمایندگی رسمی از جانب رئیس جمهور کشور، درشمال افغانستان مسؤلیت داشتند.
در آن روز گاری که فرزندان دلسوز و فداکار این میهن با تحمل تمامی رنج ها و مشقات، کوهپایه های کشور را در نوردیدند و سرود آزادی سر دادند تا دیگر داغ شلاق طالب بر شانه های هموطنان ما دیده نشود، دیگر درب مکاتب بروی دختران بسته نشود، دیگر بنام تبار و قبیله قتل عام نشود دیگر زنان این سرزمین به جرم زن بودن، محکوم نشوند، دیگر صدای رسای مردم بلند و قامت شان استوار باشد، دیگر ظلم و بی عدالتی روا داشته نشود و صد ها مسایل این چنین دیگر، این آقایان در کدام گوشة دنیا، حضور داشتند. نا گفته پیداست که این آقایان کرسی نشین از برکت مجاهدت ما، سعه صدر مجاهدین، حس همدیگر پذیری و زحمات فرزندان مجاهد وصدیق این دیار به کرسی های وزارت، معینیت وریاست و… رسیده اند اما امروز طفلان دامنگیر، به کودکان گریبانگیر مبدل شده اند.
فراموش نکنیم که پیشرفت ها و انکشاف های امروز کشور با توجه به حمایت گسترده جامعه جهانی، از همان جایی منشاء میگیرد که آغازش بدستان همین رهبران مجاهد این کشور بود.این افتخار همیشه برای ما محفوظ است که نتنها فاتحان این کشور هستیم که در تأمین صلح وثبات، ایجاد حکومت مرکزی، مرکزی سازی عواید، ساختار نیرو های ملی، تأمین حقوق بشر، آزادی بیان و ده ها فضایل دیگر، پیشگام از دیگران حرکت کرده ایم.
میخواهم یادآور شوم که این همه نتنها تلاشهایی است برای ایجاد شگاف میان نیرو های سیاسی مردمی، تاثیر گذار و تعیین کننده سرنوشت کشور که سعی در جهت برهم زدن افکار عمومی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است.اما باور داشته باشند که این کار شان هم سبب نزدیکی این گروه های سیاسی گردیده و هم میزان محبوبیت آنانرا در میان مردم افزایش داده است.
با افتخار تمام در تمام بازی های سیاسی این کشور نقش خویش را با صدای مردم و همدیارانم، بلند کرده ام واین صدا همیشه رسا و رساتر خواهد بود، ما نیستیم که از عواید گمرکات، بنام های مختلف پول دریافت کنیم و قرار داد های صد ها ملیون دالری را به نفع خویش استفاده کنیم. نه به گمرکات دسترسی داریم و نه به قرار داد های صد ها ملیون دالری و نه هم در بانک ها دست می اندازیم.من از هر عملکرد خود در داوری عدالت الهی پاسخگو هستم و هرگز هراسی ازین طوطئه ها ندارم. با افتخار تمام میگویم که بندر حیرتان یکی از مهم ترین بندر هایی است که در آن شفافیت کامل در دید عمومی قرار دارد.هرکه و هر مرجعی خواسته باشد، میتواند از میزان شفافیت این بندر بازدید کند.
یکبار دیگر با رد این همه شایعات و طوطئه ها، خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی شخص جلالتمأب حامد کرزی رئیس جمهوری کشور هستم، تا عوامل این سیه کاری ها مشخص و به دادگاه کشانیده شوند. تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد.
و من الله توفیق
ستر جنرال عطامحمد نور
والی بلخ

No comments:

Post a Comment