Monday 7 January 2013

جهان رهبر ندارد

Владимир Путин награда Кремль награждение
6.01.2013, 14:31

جهان رهبر ندارد
یک گروپ از مشاورین شایسته بین المللی «اورپا اسیا» در سایت مجله «فارین پالیسی» فهرست بانفوذترین سیاست مداران جهان معاصر را نتشر نموده است. در این فهرست، جای نفر اول هنوز هم خالی است، اما نام ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در سطر دوم قرار گرفت. در این ریتینگ، بن بِرنینکه رییس آژانس اطلاعاتی آمریکا در سطر سوم قرار دارد. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در رده چهارم و «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در سطر پنجم قرار دارند.
این فهرست بحث و مناظرات زیادی را در مطبوعات و فضای اینترنت بوجود آورد. مجله «فارین پالیسی» تاکید می کند که در تهیه فهرست مذکور هیچ دخالتی نداشته و تمامی اسامی موجود توسط ین برِمر سیاستدان امریکایی و رئیس شرکت مشاورین «اورپا اسیا» انتخاب شده است. برمر نیز طی گفتگوی اختصاصی با رادیو صدای روسیه توضیح می دهد که ریتینگ مذکور نتیجه مباحثات جدی کارشناسان در خصوص «حکومت و سیاست جهانی در دنیای امروز» می باشد. گروپ کارشناسانی «اورپا اسیا» از 150 متخصص در ارزیابی شرایط دشوار سیاسی انتخاب شده اند. به عبارت دیگر می توان گفت که نظر شخصی برمر رئیس شرکت مشاورین «اورپا اسیا» در این عرصه تاثیر ندارد.
برمر در مصاحبه خود با رادیو صدای روسیه تاکید کرد که نفوذ و تاثیرگذاری، یک توانایی شخصی در ایجاد تحولاتی است که می تواند بر آینده و سرنوشت افراد زیادی تاثیر بگذارد. به همین خاطر، انتخاب ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در این فهرست، اصلا تعجب برانگیز و غیرعادی نیست. وی در ادامه می گوید: «اگر اختیارات حکومتی ولادیمیر پوتین را جزو خصوصیات شخصی وی قرار دهیم، متوجه می شویم که در مقایسه با سایر کشورها، قابل توجه هستند. کشورهای زیادی در دنیا هستند که حکومت دیکتاتوری دارند، کشورهای مثل ترکمنستان یا کوریای شمالی که رهبری مطلقه دارند. اما روسیه، یک کشور بسیار یزرگ، بازیکن مهم اقتصادی و ابرقدرت انرژی می باشد برعلاوه از اردوی قوی برخوردار است. بنابراین، ولادیمیر پوتین از نقطه نظر تاثیر گذاری یکی از بانفوذترین سیاستمداران دنیا محسوب می شود.
در فهرست اعلام شده، پس از ولادیمیر پوتین، بن برنینکه رییس آژانس اطلاعاتی آمریکا قرار می گیرد. به اعتقاد ین برمر، باراک اوباما با وجود اینکه رهبری یک کشور ایرقدرت را بر عهده دارد، اما تاثیر گذاری چندان زیادی نداشته است. برمر در ادامه می گوید: «شرایط جالب توجهی بوجود آمده است. در فهرست ما، آنگلا مرکل قبل از باراک اوباما قرار گرفته، زیرا میزان نفوذ و عملکرد او برای اتحادیه اروپا بیشتر می باشد. من او را «چهره سال» می نامم. اوباما در حال حاضر، رئیس جمهور یک ابرقدرت جهانی است، اما سیاست واشنگتن در سال های اخیر غیرقابل پیش بینی و ناهماهنگ است، به همین خاطر میزان تاثیر گذاری اوباما در مقایسه با روسای جمهور پیش از او، کمتر شده است. امروز امریکا بیشتر روی مسایل اقتصادی و دفاعی داخل کشور متمرکز شده است. از نقطه نظر تصمیم گیری و اعمال تغییرات جدی سیاسی، مرکل و برنانکی بالاتر از اوباما قرار می گیرند.
در فهرست سیاست مداران قوی دنیا، نفر اول هنوز مشخص نشده است. رئس گروپ «اورپا اسیا» ضمن گفتگو با رادیو صدای روسیه به این نکته اشاره می کند: «به عقیده من، دنیای ما محل حکمرانی «گروه هفت بزرگ» یا «گروه بیست کشور بزرگ اقتصادی» نیست، بلکه دنیای ما، دنیای «جی صفر» است، یعنی اینکه فاقد رهبری جهانی هستیم. امروز دنیا منتظر کسی است که بتواند با حل مشکلات پیچیده موجود، مسئوولیت های بزرگ را بر عهده بگیرد. در حال حاضر، کسی بانفوذتر از ولادیمیر پوتین وجود ندارد.
گروپ «اورپا آسیا» یکی از گروپ های معتبر تحلیل در سطح بین الملل می باشد که به تحلیل های تخصصی در حوزه سیاست جهانی و بحران های سیاسی جهانی می پردازد. دفاتر مرکزی این گروه در نیویورک، واشنگتن، لندن و توکیو قرار دارد. ین برمر رئیس این گروپ در مجله «فارین پالیسی» یک وبلاگ شخصی درست کرده و همچنین در کانال های تلویزیونی خبری و مطبوعات معتبر به تفسیر مسایل سیاسی می پردازد

No comments:

Post a Comment