Saturday 5 January 2013

چه کسی از «بهار عربی» برد و چه کسی باخت


 

چه کسی از «بهار عربی» برد و چه کسی باخت
در جهان, سياست, شرق نزديک, اسيا, Африка, مقالات
29.12.2012 18:12
عکس: EPA
دیانگو سیسکو صدراعظم مالی از کشورهای همجوار و سازمان ملل متحد خواسته تا پروسه ورود قطعات حافظ صلح را به مالی تسریع کنند. د...ه روز قبل شورای امنیت سازمان ملل متحد فیصله نامه راجع به اعزام نیروهای بین المللی به مالی فیصله نمود، ولی تاریخ دقیق ورود نیروها تعیین نشده است.
پیشبینی میشود که قطعات حافظ صلح کشورهای افریقایی از جنگ بین نیروهای حکومتی و شورشیان در مالی جلوگیری خواهند کرد. نقش عمده را در اردوی شورشیان گروه های افراطی نزدیک به «القاعده» بازی میکنند. انها به مالی بعد از ختم جنگ در لیبیا، جای که برضد معمر قدافی می جنگیدند، وارد شدند.
اوضاع در خود کشورهای به اصطلاح «بهار عربی» نیز بدتر شده میرود. این نظر را کارشناس ویکتور نادیئین رایفسکی اظهار داشته است:
" دومین سالگرد «بهار عربی» در گهواره ان در شهر سیدی بوزید تونس با تظاهرات کتلوی تجلیل شد. بسوی رئیس جمهور کشور، زمانیکه او در برابر جمیعت 5 هزار نفری سخنرانی میکرد و وعده میداد که بعد از شش ماه وضع اقتصادی را بهبود می بخشد، سنگ پرتاب کردند. تظاهرکنندگان استعفای مقامات دولتی کشور را مطالبه میکردند. بهبود وضع اقتصادی امید عمده اغتشاشات مردمی در کشورهای عربی بود. در مصر، تونس، یمن و لیبیا رهبری تغییر کرد، ولی وضع اقتصادی در این کشورها نه تنها بهبود نه یافت، بلکه بدتر شد. در دو سال اخیر تضادهای مذهبی بین سنیان و شیعیان هرچه بیشتر تشدید گردیدند. حوادث در کشورهای «بهار عربی» تحت مراقبت جدی غرب انکشاف می یافت. انها رهبران به اصطلاح انتیرنیتی اماده می ساختند که باید زمینه را برای اصلاحات به شیوه غربی اماده مینمودند. انها به تحریک نمودن مردم موفق شدند، ولی یک حزب طرفدار غرب هم به قدرت نه رسید. این باخت امریکا و متحدین اروپایی انها می باشد.
با گفته اخیر مبصر ما افگنی یرمالایف شرکت کننده دیگر برنامه ما چندان موافق نیست:
" اگر امریکا و متحدیدن غربی انها نتوانسته اشخاص طرفدار خود را به قدرت برسانند، پس به ایجاد بی نظمی در منطقه موفق شده اند. و انها از ان به نفع خود استفاده خواهند کرد. نیروهای عمده فعال سیاسی در منطقه احزاب مخفی وابسته به اسلام سیاسی محسوب میشوند. ولی نه تنها انها در نتیجه « بهار عربی» برنده شدند. جنبش های تندرو و سازمان "القاعده" مواضع شان را در کشورهای مغرب اسلامی تحکیم بخشیدند و قدرت را در شمال مالی تصاحب کردند. در سوریه سازمان «جبهات النصور» در بین دیگر گروه های شورشی از موقف قوی تر برخوردار می باشد. سازمان ها و جنبش های اسلامی در مصر، لیبی و سوریه برقراری قوانین اسلامی را مطالبه میکنند. امریکا سازمان «جبهات النصور» را در فهرست سازمان های تروریستی شامل ساخته است. ایا اینکه کشورهای عربی خلیج فارس افراد مسلح «جبهات النصور» را بصورت علنی برادر میخواهنند، انها را نمی ترسانند؟
یکی از رهبران "القاعده" در شمال افریقا در کشورهای مغرب اسلامی اعلام داشته که این سازمان بیشترین نفع را از انقلاب در منطقه بدست اورده است. این به حقیقت قرین است. ولی در عین حال شمال افریقا و شرق نزدیک وارد مرحله طولانی بی ثباتی میگردد. این کار برای دول این منطقه تهدید تضعیف بعدی و بازگشت عملی انها به تحت الحمایگی غرب را در قبال دارد. این نتیجه غم انگیز «بهار عربی» این که مردم امیدهای زیادی به ان بسته بودند. ولی فعالاً حوادث در همین جهت پیش میروند
See More




No comments:

Post a Comment