Friday 12 October 2012

درست نیست که ناتو از افغانستان خرج میشود



مدیر بیروی اطلاعاتی ناتو در مسکو: "این گفته کاملاً درست نیست که ناتو از افغانستان خرج میشود"
Tag cloud: مقالات, سياست, در جهان
10.10.2012, 19:12
phото: РИА Новости
وزرای دفاع ناتو در جریان جلسه دو روزه در مقر ناتو در بروکسل چارچو...
ب ماموریت نو ناتو در افغانستان در دوران بعد از سال 2014 مورد بحث قرار دادند. به گفته اندرس فوگ راسموسن سرمنشی ناتو، حضور ناتو در افغانستان از اول جنوری سال 2015 متوجه مساعدت به افغانان در امر امادگی نظامیان اردو و نیروهای امنیتی و حمایت اطلاعاتی برای عملیات انها خواهد بود. قبلاً راسموسن وضع جاری در افغانستان را « پیچیده» خوانده بود و بر پیچیده شدن مسایل در ماه های گذشته اعتراف نموده بود.
در عین حال، به عقیده روبرت پشیل مدیر بیروی اطلاعاتی ناتو در مسکو که در مصاحبه با رادیوی «صدای روسیه» اظهار داشته، احتمال چنین پیچیدگی اوضاع کاملاً قابل پیشبینی بود: " اگر در افغانستان همه چیز از نقطه نظر امنیت، ایدیال می بود، پس ضرورت حمایت از ان از طرف جامعه بین المللی وجود نمی داشت. چنین حمایت ضرور است. انچه که به پلان ها در باره اینده مربوط میگردد، پس این مساله در ملاقات وزارای دفاع به مثابه حمایت از افغانستان نه تنها از طرف کشورهای عضو ناتو، بلکه از طرف شرکای ناتو در ISAF که انها بعد از سال 2014 مبذول خواهند داشت، بررسی میکنند. این گفته کاملاً درست نیست که ناتو از افغانستان خارج میشود. خود شکل همکاری تغییر میکند. از اواخر سال 2014 همکاران افغان ما وظیفه عمده تامین امنیت را بردوش میگیرند و نقش ما امادگی و تریننگ نیروهای امنیتی، فعالیت های مشورتی و تامینات تخنیکی خواهد بود. خطرات، واضحاً وجود خواهند داشت. ولی به هراندازه که امروز ناتو و جامعه بین المللی، بشمول کشورهای همجوار افغانستان از نقطه نظر امادگی نیروهای افغان کار زیاد انجام دهند، به همان اندازه نیروهای امنیتی افغان جهت اجرای وظایف شان بهتر اماده خواهند بود. واضحاً، چلنج های نو ناگزیر اند، ولی این واقعیت که در حال حاضر نیروهای افغان سه چهارم خاک شکور را کنترول میکنند، منظره را انقدر بد که برخی ها ترسیم میکنند، نشان نمی دهد".
به گفته روبرت پشیل، در ناتو امیدوارند که کشور همجوار پاکستان به بخش حل مساله افغانستان مبدل خواهد گشت و نه فقط بخش از پرابلم: " البته، پرابلم های معین وجود دارند که به انجام اعمال تروریستی در خاک افغانستان و پاکستان مربوط می باشند. و ما امیدوار انیم که پاکستان هم فعالانه با تروریزم مبارزه خواهد کرد. ناتو با پاکستان اشکال معین همکاری های متقابل، بطور مثال، تبادله اوپراتیفی اطلاعات، کمیسیون های مشترک اطلاعاتی و گروپ در باره کنترول امنیت در نوار مرزی، دارد. ولی اعتبار نامه فعالیت ناتو فقط در خاک افغانستان محدود می باشد. از همینرو برقراری همکاری پایدار بین افغانستان و پاکستان یکی از جهات اساسی فعالیت ناتو در حل مساله افغانستان شمرده میشود".
ولی روبرت پشیل مدیر بیروی اطلاعاتی ناتو در مسکو همکاری متقابل افغانستان با کشورهای همجوار و کشورهای منطقه و برقراری روابط در عرصه اقتصادی را بسیار مهم میداند: " در ناتو، بدون شک، نقش کشورهای همسایه و کشورهای منطقوی را در حل مساله افغانستان عالی ارزیابی میکند و از ان ملاقات های استقبال میکند که در عرصه های مختلف منطقوی صورت میگیرند. بطور مثال – همکاری متقابل روسیه – ناتو و ایجاد همان مرکز ترانزیتی در اولیانوفسک. برعلاوه پروگرام مشترک با روسیه در مورد تربیه پولیس مبارزه با مواد مخدره افغانستان و همچنان کشورهای همجوار وجود دارد. علاوه بر این پروگرام هلیکوپتری وجود دارد. مطابق ان روسیه پرسونل خدمات تخنیکی هلیکوپترها و پیلواتان برای افغانستان تربیه میکند. به نظر من پروگرام های مختلف اقتصادی نیز جز حتمی حل مساله افغانستان محسوب میشود. به خاطریکه امنیت به سطح رفاه اقتصادی مربوط می باشد. افغانستان باید از این نقطه نظر محکم به پا ایشستاده شود".






No comments:

Post a Comment