Sunday 28 October 2012

تصویر مبهم آیندۀ افغانستان

تصویر مبهم آیندۀ افغانستان در مناظرات انتخاباتی امریکا
محمد هاشم حبیب زاده
23.10.2012
کاندیدان ریاست جمهوری ایالات متحده شب گذشته در آخرین مناظرۀ انتخاباتی در کنار سایر مسایل و اختلاف نظر ها، بر پایان جنگ افغانستان و خروج نیروهای امریکای ...
تا اخیر سال 2014 میلادی نظر مشترک و مشابه داشتند. ولی آنچه که مبهم باقی ماند، افغانستانِ پس از سال 2014 است.

صرف نظر از اینکه کدام کاندید درانتخابات ریاست جمهوری امریکا در دو هفته آینده برنده خواهد شد، پایان جنگ افغانستان برای ایالات متحده به یک اجماع عمومی تبدیل شده است.

پایان جنگ افغانستان برای امریکا
جان فیفیر تحلیل پالیسی خارجی در یکی از نهاد های پژوهشی واشنگتن نیز پایان جنگ در افغانستان را حتمی میداند زیرا به باور او تقاضای مردم ایالات متحده نیز همین است."مت رامنی در گذشته گفته بود که دپلوماسی در افغانستان مؤثر نیست و اردو و سایر نیروهای امنیتی افغان توانایی تامین امنیت را ندارند. و بدین ملحوظ عساکر امریکایی باید فرار تر از سال 2014 در افغانستان باقی بمانند. ولی نظریات عامه در ایالات متحده در قبال این موضوع واضح است و فکر میکنم که مت رامنی حال این حقیقت را درک کرده است."

افغانستان فراتر از 2014
اما آنچه که در خصوص افغانستان مبهم باقی مانده است، تصویر یک افغانستان پس از سال 2014 است. اگر نیروهای افغان نتوانند امنیت سراسری را تامین کنند، چه اتفاق خواهد افتاد. با آنهم رئیس جمهور اوباما در مناظره شام گذشته گفت که به نیروهای افغان قابلیت های موردنیاز داده خواهد شد.
سعد الله غوثی استاد پوهنتون واشنگتن میگوید که در این رابطه مذاکرات بین مقامات افغان و امریکایی ادامه دارد." یک ضلع دیگری که روی کار خواهد آمد، پیمان ستراتیژیکی است که بین افغانستان و امریکا به امضا رسیده و روی موافقتنامۀ امنیتی که بر اساس آن تعداد و چگونگی وظایف عساکر تعین خواهد شد، مذاکرات دوام دارد."

ولی فیفیر میگوید که کاندیدان ریاست جمهوری ایالات متحده نمیخواهند که یک تصویر ناخوش آیند را در مورد آینده افغانستان به نمایش بگذارد."این در بخش اهداف، برای ایالات متحده که حاوی یک افغانستان با ثبات وغیر طالبانی با یک آیندۀ سیاسی بود، یک آزمون عمده است. زیرا کسب این اهداف ممکن نیست. و بدین ملحوظ هیچ یک از کاندیدان ریاست جمهوری ایالات متحده نمیخواهند که با این تصویر ناخوشایند، تعهد یک افغانستان باثبات را در جریان ریاست جمهوری شان دهند.

بی اعتمادی امریکا در قبال پاکستان
رئیس جمهور اباما در جریان بیان دست آورد های چهار ساله اش به کشته شدن اسامه بن لادن رهبر شبکۀ القاعده و بی باوری به حکومت پاکستان، اشاره نموده گفت که اگر اطلاعات موجود را با پاکستان در میان میگذاشت، اسامه بن لادن کشته نمیشد.

خادم حسین تحلیل مسایل سیاسی در پاکستان تا حدی با بیانات رئیس جمهور اوباما همنظر است. او میگوید که یک تعداد از پاکستانی ها به این نظر اند که افرادی در بخش امنیتی پاکستان وجود دارند که در صورت شریک ساختن این موضوع، اسامه بن لادن را آگاه میساختند. "به نظر من، در اظهارات (رئیس جمهور اوباما پیرامون بی باوری بر حکومت پاکستان) تا حدی واقعیت وجود دارد. ولی آنچه با این حقیقت پیوند دارد این است که در صورتی که ایالات متحده بر پاکستان اعتماد ندارد، پس دلیل ادامه کمک ها به سکتور امنیتی پاکستان در چه است.
رئیس جمهور اوباما دلیل کمک های نظامی با پاکستان را مصونیت ذخایر اتمی پاکستان وترغیب آن کشور در مبارزه با دهشت افگنی عنوان نموده است.

No comments:

Post a Comment