Monday 8 October 2012

سوریه و ترکیه در سرحد جنگ قرار گرفته‌اند


سوریه و ترکیه در سرحد جنگ قرار گرفته‌اند
Tag cloud: مقالات, سياست, در جهان
7.10.2012, 19:17
در هفته‌ای که گذشت اختلاف در سوریه به سرحدی نزدیک به جنگ تمام‌عیار با ترکیه قرار گرفته ،روز چهارشتبه نظامیان سوری به قصبه آکچه قلعه در جنوب ...
شرقی ترکیه با خمپاره تیرانداری کرده و بر اثر اصابت آن 5 نفر کشته و از 9 تا 13 نفر زخمی گردیدند.در جواب ترکیه به خاک سوریه آتش گشود.صبح شنبه هم در مرز دو کشور درگیری رخ داد. به ولایت مرزی ختای ترکیه از طرف سوریه گلوله خمپاره اصابت کرد.نظامیان ترکیه باز هم در جواب آتش گشودند.جهانیان توجه بالایی به این حوادث جلب کردند.

آنقره به نهایت منزجر شده و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از متحدان ناتویی خواست حوادث رخ داده را ارزیابی کنند و چنین گفت:

"ترکیه خواهان صلح در منطقه نه جنگ است. ما می‌دانیم جنگ‌ها به چه پیامد های اسفناکی منجر می‌شوند . ترکیه قادر است از شهروند ها و تمامیت ارضی خود دفاع کند و ارزش ندارد کسانی دوامداری ما را امتحان کنند. دولت سوریه می‌گوید که آتشباران آکچه قلعه یک مورد تراژیک تصادفی است.اما عین همین در ولایت ختای روی داد .این چه نوع تصادفی است که روز بروز تکرار می‌شود. از متحدان دعوت می‌کنم به این موقعیت عطف توجه دقیقی بکنند".

شورای امنیت سازمان ملل متحد تیراندازی سوریه به خاک ترکیه را محکوم کرده و از دمشق طلب کرد چنین نقض حقوق بین‌المللی را قطع کرده و حق حاکمیت همسایگان را محترم بشمرد . اعلامیه شورای ناتو نیز مبهم بود در این مقطع که آن پیمان از ترکیه کاملاً پشتیبانی می‌کند و از سوریه دعوت می‌کند که به همه کونه اعمال تجاوزکارانه علیه آنکارا پایان دهد . ترکیه بدون انتظار از حمایت متحدان خودش به تدارک جنگ دست زد. پارلمان آن کشور برای انجام عملیات ارتشی در خارج از اراضی خود به دولت ترکیه مجوز داد.شما را با تفسیر «اژدر کورتف» محقق انستیتوی ارزیابی های راهبردی آشنا می‌کنیم:

" اعلامیه های رهبری ترکیه بخودی خود گویا می باشند.آنها لفاظی های نظامی گرانه ساده نبوده بلکه فرمان سیاسی به نیروهای مسلح است مبنی بر اینکه در صورت لزوم از مرز عبور کرده و در خاک سوریه به عملیات جنگی بپردازند.آیا این جنگ نیست؟ راستش با این همه نظامیان و سیاستمداران ترک قبل از دست زدن به دخالت نظامی ده بار تعمق خواهند کرد".

در دمشق به این خطر پی برده و با عجله ابراز همدردی کرده ، عذر خواسته و وعده دادند که در آینده از چنین حوادثی اجتناب خواهند ورزید .اما انجام این کار روز بروز دشوارتر می شود.فعالیت های تجزیه طلبان در نواحی مرزی روز بروز بیشتر می شود.کازرشناسان بیم آن دارند که جنگجویان به تحریک دست زده و با تیراندازی به خاک ترکیه جنگ بر پا کنند.

در وزارت امور خارجه روسیه اعلام کردند که به گفت و گوی نزدیک ترکیه و سوریه امید بسته تا آن‌ها بتوانند به رویدادهای رخ داده رسیدگی کنند.مسکو برای کاهش تنش‌ها در منطقه تمام هم خود را بکار می‌برد . راستش آنکارا و ناتو نیز به خطر آعاز جنگ با دمشق پی می برند. مطلب سر نبود مجوز سازمان ملل نیست . مطلب این است که ارتش سوریه نیرومند ،خوب آموزش دیده و مسلح شده است.تجاوز مسلحانه خارجی ناگزیر به تحکیم مواضع اسد منجر خواهد شد . اما مهمترین چیز اینکه
آنکارا با ریسک دارد با جبهه دوم روبرو شود .«سرگئی سرگیچف» کارشناس انستیتوی مطالعه خاور نزدیک که اینرا گفته هشدار می‌دهد:

"نبود حمایت رسمی و آشکار واشنگتن و ناتو از اعمال ترکیه جل.گیری می کند.بعلاوه ترک ها بیم آن دارند که در صورت تجاوز آن‌ها به تنهایی امکان دارد که مساله کرد ها تیره شود. مقامات سوریه آشکارا و غیر علنی به کرد ها اسلحه خواهند داد تا جبهه دوم را باز کنند . اگر مداخله ترکیه شروع شود رهبری سوریه از آن جهت متحد کردن بخش اکثر اهالی بدور خود استفاده خواهد کرد".

هفته گذشته مبارزان رادیکال با رژیم اسد با نیروی تازه قد علم کردند. در مرکز حلب یک سری انقجار ها بوقوع پیوست . بر اثر آن 40 نفر کشته و 90 نفر زحمی شدند. آنها افراد نظامی و غیر نظامی بودند.

vor




No comments:

Post a Comment