Monday 8 October 2012

افغانستان به سوی بحران سياسی


شاید بعد از سال 2014 افغانستان به سوی بحران سياسی حرکت کند»
-
17.07.1391
یک گزارش جدید هشدار می دهد که با خروج نیروهای جنگی به رهبری ناتو از افغانستان و آماده ...
شدن حکومت به گرفتن مسوولیت امنیت در سال 2014، ممکن است افغانستان به سوی یک بحران سیاسی زیانبار حرکت کند.

این گزارش توسط گروه بین المللی بحران که مقرش در شهر بروکسل مرکز بلجیم است تحت نام افغانستان راه دراز، جادهء سخت به سوی گذار سال 2014 تهیه شده است.

از کانداس راندو تحلیلگر ارشد بخش افغانستان این سازمان نقل قول شده که گفته است، خطر واقعی موجود است که حکومت افغانستان که از حمایـت ایالات متحدهء امریکا برخوردار است ممکن پس از خروج نیروهای ناتو در سال 2014 از افغانستان، سقوط کند.

او افزوده است که اردو و پولیس افغانستان آمادهء گرفتن مسوولیت امنیت نیستند.

در این گزارش همچنان آمده است که ناکامی حکومت افغانستان در آمادگی به برگزاری انتخابات منصفانه در این کشور ثبات را بیشتر تهدید می کند.

این گزارش در یازدهمین سالروز آغاز حمله به رهبری امریکا به افغانستان نشر می شود، حملهء که رژیم طالبان را سقوط داد.

طالبان دیروز با نشر یک اعلامیه گفتند که نیروهای خارجی با شکست افغانستان را ترک خواهند گفت.

ایالات متحدهء امریکا کمپاین خود را در هفتم ماه اکتوبر سال 2001 میلادی در افغانستان آغاز کرد.

امریکا و متحدانش دنبال اسامه بن لادن بودند، رهبر شبکهء القاعده که به طراحی حملات یازدهم سپتمبر بر امریکا متهم شد. بر اساس گزارش ها، در این حملات حدود سه هزار نفر کشته شدند.

مقامات امریکایی می گویند هر چند شورشیان طالبان هنوز این توان را دارند که دست به حملات انتحاری و دیگر حملات بزنند اما این توان را نخواهند داشت که با خروج نیروی های خارجی در سال 2014 از افغانستان، قوای افغان را که توسط غربی ها آموزش دیده اند، شکست بدهند.

مقامات ایتلاف استدلال می کنند که ادامهء کمک مالی و حمایت بین المللی از نیروهای افغان و حکومت این کشور سر انجام طالبان را مجبور خواهد ساخت تا در مذاکرات صلح برای پایان جنگ، اشتراک کنند.

گروه بین المللی بحران در این گزارش جدید می گوید: علاوه بر کمبودی ها در بخش قوای امنیتی افغان، اعتبار حکومت افغانستان از زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009 و انتخابات پارلمانی در سال 2010 میلادی که این گروه هر دو را پرتقلب و هرج و مرج خوانده، اعاده نشده است.

این گزارش حاوی انتقاد تند از حامد کرزی رییس جمهور افغانستان هم است.

از تحلیلگر راندو نقل قول شده که گفته است: به نظر می رسد که رییس جمهور کرزی نسبت به این که اعتبار نظام سیاسی و ثبات دوامدار را در افغانستان تضمین کند، بیشتر علاقمند است تا قدرت خودش را با استفاده از هر وسیله دایمی بسازد.

این گزارش هشدار می دهد که اگر انتخابات آیندهء افغانستان با اتهامات تقلب آغشته شود، اعتبار مقامات این کشور بیشتر از این مورد شک و تردید قرار خواهد گرفت و تعداد بیشتر از افغان ها به راه های بدیل نگاه خواهند کرد.

این گزارش از مقامات افغان مصرانه خواسته تا به زود ترین فرصت ممکن تاریخ را برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده تعیین کنند.

این گزارش گروه بین المللی بحران همچنان هشدار می دهد که اگر طرح و نقشهء واضح در مورد انتقال قدرت سیاسی پیشکش نشود، این خطر موجود است که رییس جمهور کرزی و دیگر اعضای برجستهء نخبه ممکن است وارد یک رقابت سیاسی شوند که احتمالاً بعد از خروج نیروهای ناتو از افغانستان به طور فزاینده با خشونت به همراه شود





No comments:

Post a Comment