Wednesday 24 October 2012

آمریکا مذاکرات مستقیم را با ایران منتفی ندانسته است


کاخ سفید: آمریکا هیچگاه مذاکرات مستقیم را با ایران منتفی ندانسته است
10:20 | 1391 / 08 / 03
"دنیس واروشیلوف" (Denis Voroshilov)
واشینگتن، 3 آبان، آمریکا هیچگاه مخالف مذاکرات مستقیم با ایران در مورد برنامه هسته ای نبوده و "باراک اوباما" ری...
یس جمهور این کشور روز سه شنبه در جریان مناظرات ماقبل انتخاباتی با "میت رومنی" نامزد حزب جمهوری خواه دوباره این امر را مورد تاکید قرار داده است. این مطلب را "جی کارنی" دبیر مطبوعاتی رییس جمهور آمریکا اظهار داشت.

کارنی ضمن پاسخ دادن به پرسش خبرنگاران در این خصوص که آیا آمریکا برای چنین مذاکراتی آماده است، گفت: "شما سخنان دیشب رییس جمهور را گوش کردید... وی آماده بررسی مساله مذاکرات مستقیم با ایران است تا یقین پیدا کند که ایران تمام تعهدات بین المللی خود را اجرا می نماید".

دبیر مطبوعاتی رییس جمهور آمریکا همچنین توجه خبرنگاران را به این نکته جلب کرد که آمریکا در گذشته نیز از گفتگوی دوجانبه امتناع نورزیده و امکان دست یافتن ایران به سلاح هسته ای یگانه مساله غیرقابل قبول در رابطه با ایران است.

کارنی گفت: "یادآور می شوم که موضع رییس جمهور افزایش فشار بین المللی بر ایران است تا این کشور اجرای تعهدات خود در رابطه با برنامه هسته ای را آغاز کند اما این موضع همواره آمادگی برای انجام بحث دوجانبه جدی را در نظر می گیرد".

وی همچنین بیانیه روز یکشنبه "ویتور" سخنگوی رسمی شورای امنیت ملی آمریکا مورد تایید قرار داد که گفت فعلا آمریکا هیچگونه مذاکرات مستقیم با ایران را برنامه ریزی نکرده است.

یادآور می شود روزنامه "نیویورک تایمز" روز 20 اکتبر گزارش داده بود مقامات آمریکا و ایران در نتیجه تبادل نظر پرتحرک و محرمانه درباره انجام اولین مذاکرات رسمی دوجانبه در مورد برنامه هسته ای ایران به توافق رسیده اند.

آمریکا، اسراییل و برخی از دیگر کشورهای غربی معتقدند که ایران تحت پوشش برنامه صلح آمیز هسته ای مشغول ساخت سلاح هسته ای است. مقامات ایرانی با رد این اتهامات بارها اعلام کرده اند که برنامه هسته ای این کشور صرفا جهت رفع نیازهای انرژی است.

«ریا نووستی

گروه "1+5" مرکب از 5 عضو دایمی شورای امنیت و آلمان از سال 2003 میلادی (1382) به همراه آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان آن است که ایران کارهای مربوط به غنی سازی اورانیوم را که برای رژیم منع گسترش هسته ای خطرساز است، متوقف کرده و شفافیت کامل برنامه هسته ای خود را تامین کند.

در رابطه با مساله هسته ای ایران چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد که در آنها تحریم هایی علیه این کشور اعمال شده است. بعلاوه، تعدادی از کشورها و سازمان های بین المللی قطعنامه های گوناگونی را علیه ایران صادر کرده و خواستار تامین شفافیت کامل برنامه هسته ای ایران و اثبات ماهیت صرفا صلح آمیز آن هستند. در این قطعنامه ها تحریم هایی علیه جمهوری اسلامی اعمال شده و از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه زیادی را علیه اشخاص حقوقی و حقیقی در رابطه با برنامه هسته ای ایران اعمال کرده اند




No comments:

Post a Comment