Sunday 28 October 2012

امریکا با قراردادی های تقلب کار باز هم قرارداد می بندد؟


چرا امریکا با قراردادی های تقلب کار باز هم قرارداد می بندد؟

07.08.1391
در یک راپوری که اخیراً از طرف دفتر مفتش خاص ایالات متحده امریکا برای امور بازسازی افغا...
نستان به نشر رسیده، راجع به قرارداد ساختمان یک قشلهء عسکری برای اردوی ملی افغانستان ابراز نگرانی شده است.

این قشله عسکری که بنام کمپ پامیر یاد می گردد برای استقرار 1800 عسکر در ولایت قندز در نظر گرفته شده و از طرف کمپنی ساختمانی داین کارپ انترنشنل امریکایی (Dyn Corp International) به مصرف 72.8 ملیون دالر امریکایی ساخته شده است.

در راپور دفتر مفتش خاص امریکا آمده است، قراردادی در جریان کار ساختمان این قشله عسکری، کم ترین توجه به امر حساب دهی نکرده و این کار همان مشکلات را بخاطر می آورد که در مدت ده سال گذشته در قرارداد های امور بازسازی در عراق صورت گرفته است.

در راپور جدید آمده است، زمانیکه دفتر مفتش خاص امریکا آخرین راپور بررسی خود را در مورد بازسازی عراق تکمیل نمود، نوشت:
« ملیارد ها دالر مالیه دهندگان امریکا در عراق ضایع گردید، ولی قراردادی ها ثروتمند شدند.»

در راپور گفته شده، این موضوع در مورد افغانستان هم صدق می کند. به این معنی که در مدت ده سال گذشته پول های فراوان در افغانستان ضایع گردید، نه دیموکرات ها و نه هم جمهوریخواهان توانستند جلو این ضایعات را بگیرند.

در راپور گفته شده، بار ها نام های قراردادی های انفرادی تقلب کار و غیر حسابده در لست سیاه داخل گردیده، ولی با گذشت زمان فراموش شده و آنها دوباره در صف اول قراردادی ها قرار گرفتند. چنانچه در ماه اپریل سال 2010 میلادی، دفتر(SIGAR ) یا دفتر مفتش خاص امریکا هوشدار داد که ساختمان" کمپ پامیر" یا قشله عسکری قندز در یک زمین غیر ثابت و ناهموار و بدون در نظر گرفتن زهکشی یا بده رفت و توام با یک سلسله نواقص دیگر توسط داین کارپ ساخته شده است.

اما در ماه دسامبر سال 2011 میلادی باز هم همین کمپنی داین کارپ انتر نشنل قرار داد 72.8 ملیون دالری را بدون تضمین و آزاد از هر گونه حسابدهی و مسوولیت به دست آورد.

به گفته راپور، در ماه مارچ سال جاری، دفتر تفتش خاص بار دیگر کار ساختمان قشله را تعقیب نمود و دریافت که نه تنها کار ساختمان آن از لحاظ کیفیت پایین تر است بلکه کار ساختمان مدت چهارده ماه ناوقت تر از تاریخ معینه تکمیل گردیده است.

این در حالی بود که اردوی ملی در این مدت در زیر خیمه ها بود و باش داشتند و کمپنی داین کارپ از مجموع 72.8 ملیون دالر قرارداد، 51 ملیون آن را بدست آورده است.

اما آشیلی بورکی سخنگوی کمپنی داین کارپ گفته است، کمپنی به هیچ صورت با نتیجه گیری بررسی دفتر مفتش خاص موافق نیست، کار های باقی مانده این پروژه در سال گذشته کاملاً تکمیل و پروژه دیگر بسته شده است.

به نوشته راپور دفتر تفتش خاص امریکا، این کمپنی با همه نواقص کاری کاستی ها هنوز هم یک بازیگر عمده در قرار داد های امریکا در افغانستان است و روز به روز در حال پیشرفت می باشد.
چنانچه در ربع دوم سال 2012 میلادی عاید این کمپنی به 960 ملیون دالر رسید که تقریباً همهء آن از طریق قرارداد با حکومت امریکا بدست آمده است

 



No comments:

Post a Comment